Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
V.I.P.


Berichten: 34
Lid geworden op: 15 dec 2007 21:05
Auto: C5 2.0
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
Beste C5 liefhebbers,
Na een paar langere ritten met onze C5, 2004 ,2L ,140Dkm , vraag ik mij af wat de relatie is tussen hetgeen het dashboard scherm in de auto wordt weergegeven aan het verbruik (7,2 bij 100 b.v.) en het werkelijke benzine verbruik.
Weet iemand hoe dit wordt gemeten en door gegeven voor digitaal display ?
Wat is verder jullie (2L eigenaren) ervaringsgebruik bij b.v. 100 en 120 km/u ?
Ben hier zeer benieuwd naar , op de snelweg lijkt het verbruik mee te vallen , in de bebouwde kom tegen , maar dat is verderr helemaal afhankelijk van je verwachtingen natuurlijk.
Na een paar langere ritten met onze C5, 2004 ,2L ,140Dkm , vraag ik mij af wat de relatie is tussen hetgeen het dashboard scherm in de auto wordt weergegeven aan het verbruik (7,2 bij 100 b.v.) en het werkelijke benzine verbruik.
Weet iemand hoe dit wordt gemeten en door gegeven voor digitaal display ?
Wat is verder jullie (2L eigenaren) ervaringsgebruik bij b.v. 100 en 120 km/u ?
Ben hier zeer benieuwd naar , op de snelweg lijkt het verbruik mee te vallen , in de bebouwde kom tegen , maar dat is verderr helemaal afhankelijk van je verwachtingen natuurlijk.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Bekend euvel.
Het brandstofverbruik wordt berekend, niet gemeten.
De MM-computer berekent hoeveel brandstof ingespoten moet worden en probeert dat ook. Echter, de hoeveelheid wijkt een weinig af van wat berekend wordt.
En op den duur geeft dat afwijkingen in weergegeven waarde en werkelijke verbruik.
Zelfs in mijn Ph.2. zit er best verschil tussen...
Het brandstofverbruik wordt berekend, niet gemeten.
De MM-computer berekent hoeveel brandstof ingespoten moet worden en probeert dat ook. Echter, de hoeveelheid wijkt een weinig af van wat berekend wordt.
En op den duur geeft dat afwijkingen in weergegeven waarde en werkelijke verbruik.
Zelfs in mijn Ph.2. zit er best verschil tussen...
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 2551
Lid geworden op: 21 aug 2007 20:06
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Locatie: Nijmegen
Als je je verbruik bijhoudt op bv Spritmonitor.de dan kun je het verbruik dat berekend wordt met de door jou ingevoerde kilometers en liters, vergelijken met de waardes van je BC (kun je daar ook kwijt). Grootste afwijking tot nu toe bij mij is 4% (10.29 berekend vs 9.90 BC).
Groeten, Marc
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Mijn digitale aanduiding geeft een afwijking van 10%
Als hij aangeeft 1:14 is dat dus 1:15,4 ofwel bij 7 liter is dat in werkelijkheid 6,3
Als hij aangeeft 1:14 is dat dus 1:15,4 ofwel bij 7 liter is dat in werkelijkheid 6,3
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
V.I.P & Kalender beheerder


Berichten: 656
Lid geworden op: 29 aug 2006 00:20
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Locatie: Tilburg
Persoonlijk, vind ik die optie niet echt zinvol, omdat hij altijd naar boven afwijkt.MarcusE schreef:Als je je verbruik bijhoudt op bv Spritmonitor.de dan kun je het verbruik dat berekend wordt met de door jou ingevoerde kilometers en liters, vergelijken met de waardes van je BC (kun je daar ook kwijt). Grootste afwijking tot nu toe bij mij is 4% (10.29 berekend vs 9.90 BC).
Volgens de gemeten waarden kom ik op dit moment op 5,9 versus 6,2 op de BC.
Wat ca. een afwijking van +5,1 % geeft.
Groeten, Rob
Historie:
Historie:
- BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Ik vind eigenlijk het werkelijke verbruik niet zo heel interessant. Wel vind ik interessant of ie veel of weinig aangeeft. Dat geeft je de mogelijkheid de zuinigste versnelling te kiezen en de zuinigste stand van het pedaal.
Zo kan ik binnen de bebouwde kom 50 rijden in 2, 3, 4 en 5 en blijkt het in 5 het zuinigst te kunnen. Maar je kunt dan 50 rijden met de BC op 7,0 of 4,9 afhankelijk van hoe je voet op het pedaal staat. Uiteindelijk blijk je bij die 7,0 wel wat te versnellen, maar dat gaat ongemerkt.
Zo kan ik binnen de bebouwde kom 50 rijden in 2, 3, 4 en 5 en blijkt het in 5 het zuinigst te kunnen. Maar je kunt dan 50 rijden met de BC op 7,0 of 4,9 afhankelijk van hoe je voet op het pedaal staat. Uiteindelijk blijk je bij die 7,0 wel wat te versnellen, maar dat gaat ongemerkt.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
V.I.P & Kalender beheerder


Berichten: 656
Lid geworden op: 29 aug 2006 00:20
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Locatie: Tilburg
Dit begrijp is dus niet, kennelijk weet de auto (dus ook de BCHarm van Beek schreef:Het brandstofverbruik wordt berekend, niet gemeten.
De MM-computer berekent hoeveel brandstof ingespoten moet worden en probeert dat ook. Echter, de hoeveelheid wijkt een weinig af van wat berekend wordt.
Waarom wordt deze variable dan niet door de BC gebruikt in combinatie met de gemeten gereden afstand.
Ter overdenking het volgende:
Als ik me niet vergis dan wordt de brandstofmeter aangestuurd met informatie die van een niveau-sensor afkomstig is; vraag is wel hoe nauwkeurig is deze.
Ik kan me voorstellen dat deze sensor niet nauwkeurig genoeg is, maar meer als een globale indikatie wordt gebruikt. Dan zou je als alternatief het brandstofsysteem gebruik kunnen laten maken van een flow-sensor die meet hoeveel brandstof er werkelijk naar de motor is gegaan.
Deze flow-sensor geeft een veel accuratere waarde dan een berekening die vervolgens door de BC gebruikt kan worden en je verbruik wel zeer nauwkeurig kan bepalen
Groeten, Rob
Historie:
Historie:
- BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
Ach, zinvol... het gaat volgens mij meer om de relatieve verbruikscijfers dan de absolute. Ik bedoel dit: je kunt de BC ook gebruiken om vooral zuinig te rijden, vanwege de eigen portemonnee en het milieu. De BC geeft bij mijn auto vrijwel altijd als gemiddeld gebruik aan 6,3/100 km. Bij het tanken blijk ik 17,15 kilometer met een liter diesel te hebben gereden: 5,8 liter per 100 km dus. Als je rekening houdt met dat verschil (of niet, dat maakt eigenlijk niks uit), kun je toch met behulp van de verbruiksmeter en je rijstijl je verbruik zo laag mogelijk houden; de absolute getallen doen er dan niet veel toe. Overigens: ik rijd wel 100 resp. 120 waar dat mag en kan (en af en toe 180, zoals gisteren op de Autobahn; toen was het rond de 10 liter per 100 km, dus dat viel me ook nog mee).manonbridges schreef:MarcusE schreef:Persoonlijk, vind ik die optie niet echt zinvol, omdat hij altijd naar boven afwijkt.
Volgens de gemeten waarden kom ik op dit moment op 5,9 versus 6,2 op de BC.
Wat ca. een afwijking van +5,1 % geeft.
Peter
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
peter ouwerkerk schreef:en af en toe 180, zoals gisteren op de Autobahn; toen was het rond de 10 liter per 100 km
Hmmm, mijn benzinegebakje gaat (althans op benzine, gas deed het toen niet) bij 170 door de 1 op 10 (en toen kreeg vrouwlief door dat het niet meer met 140 ging).
C4GP 2.0 16V LPG-G3
V.I.P & Kalender beheerder


Berichten: 656
Lid geworden op: 29 aug 2006 00:20
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Locatie: Tilburg
Mijn ervaring is dat als je een snelheid intikt op de CC de auto nog zuiniger rijdt als wanneer je zelf je voet op het gaspedaal zet; bovendien blijft je snelheid dan ook constant.EW schreef:Zo kan ik binnen de bebouwde kom 50 rijden in 2, 3, 4 en 5 en blijkt het in 5 het zuinigst te kunnen.
...
Uiteindelijk blijk je bij die 7,0 wel wat te versnellen, maar dat gaat ongemerkt.
Zelfs als je hem een tikkie hoger (+5 km) intikt dan de maximum toegestane snelheid ga je heel veel mensen toch nog voorbij zonder dat je geflitst wordt
Groeten, Rob
Historie:
Historie:
- BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Helaas: onze C5 voldeed op drie punten niet aan mijn eisen: trekhaak (wordt binnenkort verholpen), automaat (wou vrouwlief niet hebben) en CC (wou vrouwlief ook niet hebben).manonbridges schreef: Mijn ervaring is dat als je een snelheid intikt op de CC de auto nog zuiniger rijdt als wanneer je zelf je voet op het gaspedaal zet;
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Het valt inderdaad op dat, als je de naald scherp op bijv. 100 hebt, je volgens tomtom nog een stuk of 4 kilometers overhebt - je rijdt dan iets van 96 k/u. Toch vind ik het prettiger 'op de wijzer' te rijden: iedere auto heeft die afwijking in de teller en zo heb je het minst 'last' van medeweggebruikers die je steeds weer moet inhalen... De meeste ongevallen en files ontstaan door baanwisselen (en invoegers die nog niet op snelheid zijn - dáa¡r zou eens een campagne tegenaan moeten!), en je komt meestal toch niet eerder aan op je bestemming. Eén verkeerslicht tegen en weg is je winst.manonbridges schreef:Mijn ervaring is dat als je een snelheid intikt op de CC de auto nog zuiniger rijdt als wanneer je zelf je voet op het gaspedaal zet; bovendien blijft je snelheid dan ook constant.
Zelfs als je hem een tikkie hoger (+5 km) intikt dan de maximum toegestane snelheid ga je heel veel mensen toch nog voorbij zonder dat je geflitst wordt.
V.I.P & Kalender beheerder


Berichten: 656
Lid geworden op: 29 aug 2006 00:20
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Locatie: Tilburg
Dat is het leuke van een CC, die kun je er wel in hebben, maar je hoeft hem niet (altijd) te gebruiken.EW schreef:Helaas: onze C5 voldeed op drie punten niet aan mijn eisen: trekhaak (wordt binnenkort verholpen), automaat (wilde vrouwlief niet hebben) en CC (wilde vrouwlief ook niet hebben).
Groeten, Rob
Historie:
Historie:
- BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
V.I.P.


Berichten: 4456
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:47
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Locatie: Zeewolde
dit ken ik EWEW schreef: Helaas: onze C5 voldeed op drie punten niet aan mijn eisen: trekhaak (wordt binnenkort verholpen), automaat (wilde vrouwlief niet hebben) en CC (wilde vrouwlief ook niet hebben).
C5 voldeed op 1 punt niet aan eisen vrouw, het was een C5
dus zij een F@rd en ik een C5
V.I.P & Kalender beheerder


Berichten: 656
Lid geworden op: 29 aug 2006 00:20
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Locatie: Tilburg
Heb je toen niet gedreigd haar in te ruilenDuck schreef:dit ken ik EWEW schreef: Helaas: onze C5 voldeed op drie punten niet aan mijn eisen: trekhaak (wordt binnenkort verholpen), automaat (wilde vrouwlief niet hebben) en CC (wilde vrouwlief ook niet hebben).
C5 voldeed op 1 punt niet aan eisen vrouw, het was een C5
dus zij een F@rd en ik een C5
Groeten, Rob
Historie:
Historie:
- BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....

