Re: Nieuw + misschien wel een C5 als volgende wagen
Ik zie toch weer een aantal misverstanden opduiken in dit draadje:
Flyers rijgedrag is denk ik voor z'n eigen draadje,
viewtopic.php?p=282637#p282637maar van het hard rijden ben ik ook wel en de C5 (of andere grote Citroën) is daar prima geschikt voor, mocht je daar zin in hebben en de omstandigheden dit toelaten. Citroën waren altijd ontworpen voor het lang volhouden van hun kruissnelheid (=85% topsnelheid)
Ik ben nog nooit een BMW tegen gekomen die mijn bochtsnelheden aandurfde en op slecht(er) wegdek ben je iedereen de baas. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je de wetten van de fysica kunt tarten op glad wegdek. Dat kan met geen enkele auto.
Hydropneumatiek helpt ook soms op sneeuw, maar dat wil niet zeggen dat je harder kan.
Snow Motion is bedoeld om weg te komen: het doet niks boven de 40km/h (daar heb je dan weer ESP voor)
De Xantia is een prima auto, rijdt lekker en nu voor een habbekrats te krijgen, maar aan een C5 kan hij qua wegligging niet tippen; 17jaar vooruitgang wis je niet zo maar uit.
Iets simpels als een noodstop vanaf 100km/h scheelt bijna 5m in het voordeel van de C5Ph.I en de C5-3 is weer 2m beter wat dat betreft.
Gewicht: de C5-3 lijkt zwaar maar dat is omdat
de concurrentie liegt over hun gewicht, ik verwijs je naar een Duitse test (C5-3 2.2HDi170 vs oa. Mondeo) en daarin bleek dat de C5 weliswaar zwaarder was, maar lang niet de 200kg volgens het boekje, maar slechts 60kg, omdat de anderen veel zwaarder waren dan opgegeven en de C5 niet.
Citroën C5 Tourer HDi 170 Biturbo FAP,
Ford Mondeo Turnier 2.2 TDCi,
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC,
Renault Laguna Grandtour GT 2.0 dCi
Tatsächliche Leergewichte / Werksangabe:
C5: 1780kg / 1765kg
Laguna: 1658 kg / 1563kg
Mondeo: 1718 kg / 1540kg
Accord: 1687 kg / 1554kg
Overigens kun je met de juiste banden en remmen met een zwaardere auto net zo hard afremmen of door de bocht als met een lichtere, slechts vwb acceleraties ben je in het nadeel bij een gegeven motorvermogen.
Veiligheid is er zowel actief als passief.
Actief helpt je een ongeluk voorkomen, passief helpt als het ongeluk plaats vindt.
Citroëns blinken al meer dan 80jaar uit in beide:
passief:
eerste stalen carrosserie (B10)
eerste stalen monocoque (Traction Avant '34)
eerste kreukelzones (Traction Avant)
nylon dashboard, open stuur (DS '55)
eerste crash simuaties met computer (GS '70)
geprogrammeerde motorverplaatsing bij crash (CX '74)
plastic motorkap (BX '82) -> voetgangers
hoge sterkte staal (C5 '00)
pyrotechnische motorkap (C6 '05)
etc.
actief
tandheugelbesturing ('30)
voorwielaandrijving, onafhankelijke wielophanging, hydr schokdempers (TA '34)
inboard remmen, lichtmetalen wielophanging (2cv '48)
radiaalbanden (Michelin X '48)
schijfremmen, hydr brake-by-wire, halogeen koplampen, meesturend (DS '55, '67)
autom. wissers, composiet wielen, airbags, DiRaVi (Sm '70)
Active vering (Xm '88, Activa '95)
LDWS, bandenspanningssensoren, etc.
NB Volvo laat zich er nog altijd op voorstaan dat ze uitgebreid onderzoek doen naar ongelukken in het veld, iets wat de Franse fabrikanten als sinds de jaren 60 (!) gezamenlijk doen.