Wielmoeren ipv wielbouten
Auteur |
Bericht |
roncitf
C5club Fan
Geregistreerd: 16 jan 2015 23:54 Berichten: 57 Woonplaats: Spierdijk
Auto: C5 Tourer V6 Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: G
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 363000
Kleur: Metallic zwart
Naar boven
|
Wielmoeren ipv wielbouten
Weet iemand of het mogelijk is om draadeinden in de wielnaven te draaien en dan de wielen met moeren vast te zetten ipv bouten? Dat zou mij een hele hoop werk besparen om mijn wieladapters te monteren. Zeg maar een draadeind met bijvoorbeeld torx of inbus in de schacht. Zoals deze:
_________________ Groet, Ron
https://smg.photobucket.com/user/ronwv/library/Citroen%20C5%20X7
|
14 maart 2019 20:06 |
|
|
paul mes
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 15 feb 2019 00:46 Berichten: 133 Woonplaats: skw
Auto: c5 break athena
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10299
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226000
Kleur: noir obsidien
Naar boven
|
Re: Wielmoeren ipv wielbouten
Natuurlijk zou dat kunnen (technisch dan toch), maar het is geen standaard metrische draad maar fijn (lagere spoed) en pak dan wel hoge treksterkte, want de wielbouten zijn geen standaard 8.8 sterkte, maar 12.9! (is hogere treksterkte) Inox haalt dat dus iig niet, zelfs A4 kwaliteit niet! Dus kortweg, bezint eer ge begint, ingehaald worden door een van je wielen is nooit leuk. ik raad het dus eigenlijk af!
|
14 maart 2019 21:23 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Wielmoeren ipv wielbouten
Kan, maar je moet ze op één of andere manier borgen. En niet met locktite.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 maart 2019 22:38 |
|
|
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
Re: Wielmoeren ipv wielbouten
Mijn Land Rover heeft moeren ipv bouten en het is wat makkelijker maar hoe vaak haal jij je wielen van je auto af? Zo vaak gaat een C5 het terrein niet in toch?
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
14 maart 2019 22:41 |
|
|
roncitf
C5club Fan
Geregistreerd: 16 jan 2015 23:54 Berichten: 57 Woonplaats: Spierdijk
Auto: C5 Tourer V6 Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: G
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 363000
Kleur: Metallic zwart
Naar boven
|
Re: Wielmoeren ipv wielbouten
Ik heb ondertussen verder gezocht en er bestaan standaard setjes voor ombouw naar 'wheel stud' ipv wielbouten. Het zijn draadeinden met een treksterkte van 10.9, net als wielbouten en ze worden vastgezet met loctite. Het is voor het vastzetten van mijn 15mm dikke wiel adapter. Een normale bout heeft een te dikke kop (meer dan 15mm), dus moet er een moer op.
De adapter heb ik omdat er in 5x108 ET30 weinig wielen gemaakt worden. De adapter is voor 5x112 M14 (dus ET45) en daar passen velgen van VW, Audi, Seat en MB op. Veel meer keus dus.
Morgen even de boutlengte opmeten en de set draadeinden bestellen.
_________________ Groet, Ron
https://smg.photobucket.com/user/ronwv/library/Citroen%20C5%20X7
|
14 maart 2019 23:15 |
|
|
roncitf
C5club Fan
Geregistreerd: 16 jan 2015 23:54 Berichten: 57 Woonplaats: Spierdijk
Auto: C5 Tourer V6 Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: G
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 363000
Kleur: Metallic zwart
Naar boven
|
Re: Wielmoeren ipv wielbouten
Paul, waar haal jij een treksterkte van 12.9 vandaan?
BJG, waarom geen loctite?
_________________ Groet, Ron
https://smg.photobucket.com/user/ronwv/library/Citroen%20C5%20X7
|
14 maart 2019 23:18 |
|
|
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Wielmoeren ipv wielbouten
Met even klikken zie je een mogelijke oplossing voor je "probleem" Ron. https://www.wielhanger.nl/NB Je post hierboven gezien Ron. Wellicht voor anderen handig?
_________________ Groet, Jan 20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
|
14 maart 2019 23:22 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3590 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Wielmoeren ipv wielbouten
Lijkt me toch echt geen geweldige oplossing Een "los" draadeindje tussen je naaf en buitenzijde velg. Bij het vast tornen op moment ben je afhankelijk van de goede borging van dat draadeindje... Denk erom dat je voor remschijven in feite op hun plekkie worden gehouden door de wielbouten. Kortom,... gewoon velgen kopen die op je auto passen?
|
14 maart 2019 23:26 |
|
|
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
Re: Wielmoeren ipv wielbouten
Is er voor de C5 niet net zoiets te vinden als wat ik op mijn Series heb? Heb niet gezocht, maar in het Engels heten ze wheel studs
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
14 maart 2019 23:29 |
|
|
roncitf
C5club Fan
Geregistreerd: 16 jan 2015 23:54 Berichten: 57 Woonplaats: Spierdijk
Auto: C5 Tourer V6 Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: G
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 363000
Kleur: Metallic zwart
Naar boven
|
Re: Wielmoeren ipv wielbouten
boes schreef: Lijkt me toch echt geen geweldige oplossing Een "los" draadeindje tussen je naaf en buitenzijde velg. Nee, een draadeinde tussen de naaf en de adapter. De velgen komen op de vaste draadeinden van de adapter: Ik zal het er met meerdere mensen over hebben en misschien tik ik de draadeinden wel even met een lasapparaat vast.
_________________ Groet, Ron
https://smg.photobucket.com/user/ronwv/library/Citroen%20C5%20X7
|
14 maart 2019 23:49 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Wielmoeren ipv wielbouten
roncitf schreef: Paul, waar haal jij een treksterkte van 12.9 vandaan?
BJG, waarom geen loctite? Dat verliest zijn werking bij hitte.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 maart 2019 23:55 |
|
|
c5breaker
C5club Bikkel
Geregistreerd: 24 jan 2011 14:18 Berichten: 291
Auto: C5 break exclusive
Opties: bijna alles dus.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 196511
Kleur: blauw
Naar boven
|
Re: Wielmoeren ipv wielbouten
Met het lasapparaat erop zou ik zelf nooit doen, dan nog liever met de knijptang het schroefdraad iets vervormen. Vastlijmen kan wel, er is ook lijm voor hogere temperaturen, maar ik weet niet hoe warm het daar kan worden. De lijm is nodig om het draadeind vast te zetten in de naaf, als de adapter eraan zit, hoeft de lijm ook niet veel meer te doen.
|
15 maart 2019 00:58 |
|
|
paul mes
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 15 feb 2019 00:46 Berichten: 133 Woonplaats: skw
Auto: c5 break athena
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10299
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226000
Kleur: noir obsidien
Naar boven
|
Re: Wielmoeren ipv wielbouten
12.9 treksterkte is de norm voor wielbouten..... iets anders wordt er simpelweg niet voor gebruikt en mag gezien eu regelgeving ook niet! En vraag me niet de gehele homogolosatie-wetgeving uit te spitten, ik weet vanuit betrouwbare bron dat dat het is, geloof je t niet zoek t dan zelf op! ik ben iig geen fan van deze schijfjes, er aan lassen nooit doen, je veranderd de sterkte van de bout, remschijf en mogelijk de naaf. locktite zou kunnen er is tot best wel hoge temperaturen plakkende locktite in de handel, en een bout op spanning (momentsleutel) trilt niet los, het is alleen het tapeind vasthouden bij vast en loshalen, en dat doet zelfs "koudere" locktite nog
|
15 maart 2019 01:54 |
|
|
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
Re: Wielmoeren ipv wielbouten
Heeft de leverancier geen passende bouten? Die zullen dit vaker mee hebben gemaakt toch?
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
15 maart 2019 07:58 |
|
|
roncitf
C5club Fan
Geregistreerd: 16 jan 2015 23:54 Berichten: 57 Woonplaats: Spierdijk
Auto: C5 Tourer V6 Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: G
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 363000
Kleur: Metallic zwart
Naar boven
|
Re: Wielmoeren ipv wielbouten
Leverancier werkt alleen met wielmoeren bij een adapter van 15mm. Bij dikkere adapters leveren ze wel bouten.
Ik heb nagekeken en alle wielbouten die in de reguliere handel zijn, hebben een treksterkte van 10.9 (900 Nm). Iets anders ben ik nog niet tegengekomen, alleen voor een BMW E30 8.8 (640 Nm) De draadeindes hebben aan de wielkant een inbus-gat, dus daarmee kan ik em tegenhouden bij het aandraaien van de moer. Ik heb nog nooit met een auto gereden (op mn 1e BX en mn Maserati na) waar geen adapters op zitten. Tot nu toe altijd 4x108 en 5x108 met PSA/Volvo geschikte velgen. 5x112 heeft gewoonweg veel meer keus.
Ik zag al even met een snelle search dat er ook hittebestendige loctite bestaat.
_________________ Groet, Ron
https://smg.photobucket.com/user/ronwv/library/Citroen%20C5%20X7
|
15 maart 2019 09:59 |
|
|
|