Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Wielmoeren ipv wielbouten 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 jan 2015 22:54
Berichten: 50
Woonplaats: Spierdijk
Auto: C5 Tourer V6 Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: G
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 232000
Kleur: Metallic zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Wielmoeren ipv wielbouten
Weet iemand of het mogelijk is om draadeinden in de wielnaven te draaien en dan de wielen met moeren vast te zetten ipv bouten? Dat zou mij een hele hoop werk besparen om mijn wieladapters te monteren. Zeg maar een draadeind met bijvoorbeeld torx of inbus in de schacht. Zoals deze: Afbeelding

_________________
Groet, Ron

http://smg.photobucket.com/user/ronwv/library/Citroen%20C5%20X7


14 maart 2019 19:06
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 14 feb 2019 23:46
Berichten: 92
Woonplaats: skw
Auto: c5 break athena
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10299
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226000
Kleur: noir obsidien


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wielmoeren ipv wielbouten
Natuurlijk zou dat kunnen (technisch dan toch), maar het is geen standaard metrische draad maar fijn (lagere spoed) en pak dan wel hoge treksterkte, want de wielbouten zijn geen standaard 8.8 sterkte, maar 12.9! (is hogere treksterkte)
Inox haalt dat dus iig niet, zelfs A4 kwaliteit niet!
Dus kortweg, bezint eer ge begint, ingehaald worden door een van je wielen is nooit leuk.
ik raad het dus eigenlijk af!


14 maart 2019 20:23
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 7028
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wielmoeren ipv wielbouten
Kan, maar je moet ze op één of andere manier borgen. En niet met locktite.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


14 maart 2019 21:38
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 14:21
Berichten: 1900
Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wielmoeren ipv wielbouten
Mijn Land Rover heeft moeren ipv bouten en het is wat makkelijker maar hoe vaak haal jij je wielen van je auto af? Zo vaak gaat een C5 het terrein niet in toch? ;-)

_________________
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...


14 maart 2019 21:41
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 jan 2015 22:54
Berichten: 50
Woonplaats: Spierdijk
Auto: C5 Tourer V6 Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: G
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 232000
Kleur: Metallic zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wielmoeren ipv wielbouten
Ik heb ondertussen verder gezocht en er bestaan standaard setjes voor ombouw naar 'wheel stud' ipv wielbouten. Het zijn draadeinden met een treksterkte van 10.9, net als wielbouten en ze worden vastgezet met loctite. Het is voor het vastzetten van mijn 15mm dikke wiel adapter. Een normale bout heeft een te dikke kop (meer dan 15mm), dus moet er een moer op.

De adapter heb ik omdat er in 5x108 ET30 weinig wielen gemaakt worden. De adapter is voor 5x112 M14 (dus ET45) en daar passen velgen van VW, Audi, Seat en MB op. Veel meer keus dus.

Morgen even de boutlengte opmeten en de set draadeinden bestellen.

_________________
Groet, Ron

http://smg.photobucket.com/user/ronwv/library/Citroen%20C5%20X7


14 maart 2019 22:15
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 jan 2015 22:54
Berichten: 50
Woonplaats: Spierdijk
Auto: C5 Tourer V6 Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: G
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 232000
Kleur: Metallic zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wielmoeren ipv wielbouten
Paul, waar haal jij een treksterkte van 12.9 vandaan?

BJG, waarom geen loctite?

_________________
Groet, Ron

http://smg.photobucket.com/user/ronwv/library/Citroen%20C5%20X7


14 maart 2019 22:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 aug 2014 12:59
Berichten: 1180
Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wielmoeren ipv wielbouten
Met even klikken zie je een mogelijke oplossing voor je "probleem" Ron.

https://www.wielhanger.nl/

NB Je post hierboven gezien Ron. Wellicht voor anderen handig?

_________________
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.


14 maart 2019 22:22
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 2663
Woonplaats: 0227
Auto: 0.8x c5, Tendance
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185kkm
Kleur: Bleu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wielmoeren ipv wielbouten
Lijkt me toch echt geen geweldige oplossing :(

Een "los" draadeindje tussen je naaf en buitenzijde velg.
Bij het vast tornen op moment ben je afhankelijk van de goede borging van dat draadeindje...
Denk erom dat je voor remschijven in feite op hun plekkie worden gehouden door de wielbouten.

Kortom,... gewoon velgen kopen die op je auto passen?


14 maart 2019 22:26
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 14:21
Berichten: 1900
Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wielmoeren ipv wielbouten
Is er voor de C5 niet net zoiets te vinden als wat ik op mijn Series heb? Heb niet gezocht, maar in het Engels heten ze wheel studs

_________________
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...


14 maart 2019 22:29
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 jan 2015 22:54
Berichten: 50
Woonplaats: Spierdijk
Auto: C5 Tourer V6 Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: G
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 232000
Kleur: Metallic zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wielmoeren ipv wielbouten
boes schreef:
Lijkt me toch echt geen geweldige oplossing :(

Een "los" draadeindje tussen je naaf en buitenzijde velg.


Nee, een draadeinde tussen de naaf en de adapter. De velgen komen op de vaste draadeinden van de adapter:

Afbeelding

Ik zal het er met meerdere mensen over hebben en misschien tik ik de draadeinden wel even met een lasapparaat vast.

_________________
Groet, Ron

http://smg.photobucket.com/user/ronwv/library/Citroen%20C5%20X7


14 maart 2019 22:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 7028
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wielmoeren ipv wielbouten
roncitf schreef:
Paul, waar haal jij een treksterkte van 12.9 vandaan?

BJG, waarom geen loctite?
Dat verliest zijn werking bij hitte.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


14 maart 2019 22:55
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 24 jan 2011 13:18
Berichten: 232
Auto: C5 break exclusive
Opties: bijna alles dus.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 174641
Kleur: blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wielmoeren ipv wielbouten
Met het lasapparaat erop zou ik zelf nooit doen, dan nog liever met de knijptang het schroefdraad iets vervormen. Vastlijmen kan wel, er is ook lijm voor hogere temperaturen, maar ik weet niet hoe warm het daar kan worden. De lijm is nodig om het draadeind vast te zetten in de naaf, als de adapter eraan zit, hoeft de lijm ook niet veel meer te doen.


14 maart 2019 23:58
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 14 feb 2019 23:46
Berichten: 92
Woonplaats: skw
Auto: c5 break athena
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10299
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226000
Kleur: noir obsidien


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wielmoeren ipv wielbouten
12.9 treksterkte is de norm voor wielbouten..... iets anders wordt er simpelweg niet voor gebruikt en mag gezien eu regelgeving ook niet!
En vraag me niet de gehele homogolosatie-wetgeving uit te spitten, ik weet vanuit betrouwbare bron dat dat het is, geloof je t niet zoek t dan zelf op!
ik ben iig geen fan van deze schijfjes, er aan lassen nooit doen, je veranderd de sterkte van de bout, remschijf en mogelijk de naaf.
locktite zou kunnen er is tot best wel hoge temperaturen plakkende locktite in de handel, en een bout op spanning (momentsleutel) trilt niet los, het is alleen het tapeind vasthouden bij vast en loshalen, en dat doet zelfs "koudere" locktite nog


15 maart 2019 00:54
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 14:21
Berichten: 1900
Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wielmoeren ipv wielbouten
Heeft de leverancier geen passende bouten? Die zullen dit vaker mee hebben gemaakt toch?

_________________
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...


15 maart 2019 06:58
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 jan 2015 22:54
Berichten: 50
Woonplaats: Spierdijk
Auto: C5 Tourer V6 Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: G
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 232000
Kleur: Metallic zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wielmoeren ipv wielbouten
Leverancier werkt alleen met wielmoeren bij een adapter van 15mm. Bij dikkere adapters leveren ze wel bouten.

Ik heb nagekeken en alle wielbouten die in de reguliere handel zijn, hebben een treksterkte van 10.9 (900 Nm). Iets anders ben ik nog niet tegengekomen, alleen voor een BMW E30 8.8 (640 Nm)
De draadeindes hebben aan de wielkant een inbus-gat, dus daarmee kan ik em tegenhouden bij het aandraaien van de moer.
Ik heb nog nooit met een auto gereden (op mn 1e BX en mn Maserati na) waar geen adapters op zitten. Tot nu toe altijd 4x108 en 5x108 met PSA/Volvo geschikte velgen. 5x112 heeft gewoonweg veel meer keus.

Ik zag al even met een snelle search dat er ook hittebestendige loctite bestaat.

_________________
Groet, Ron

http://smg.photobucket.com/user/ronwv/library/Citroen%20C5%20X7


15 maart 2019 08:59
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: