Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Electro motor vervangt brandstofmotor
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Ik weet een beetje uit ervaring wat dat spul ongeveer weegt, maar ik zal het voor rekenen: Een AC motor die geschikt is om een auto aan te drijven is op zijn minst 80 kg. Een inverter, lader en kabels reken ik voor het gemak even 10 kg. Samen 90 kg minimaal.
Om 400 km te kunnen rijden heb je ongeveer 80 kWh energie nodig (bij een verbruik van 0,2 kWh/km). Maar een Li-Ion accu mag je niet helemaal ontladen. En ook is het raadzaam om niet helemaal vol te laden. Daarom heb je iets meer (12,5 a 15%) capaciteit nodig dan je gebruikt. Dat brengt de benodigde grootte op minimaal 92 kWh. Een Li-Ion accupakket weegt gemiddeld 6,25 kg per kWh capaciteit. Dat maakt het totale gewicht van de accu 575 kg.
Het totale meergewicht is dan zo'n 665 kg. Besparen daarop kan, maar dat gaat dan ten koste van de actieradius.
We verwijderen de verbrandingsmotor en de tank, dat levert ongeveer 150 - 200 kg op. Netto al snel toch richting 500 kg aan extra gewicht voor een e-aandrijving.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
11 maart 2019 11:51 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7430 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Welke motor neem je dan als referentie? De versnellingsbak mag natuurlijk ook weg...
|
11 maart 2019 12:02 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Dat gebeurt dan ook als je ´m nieuw ontwerpt. Maar bij zo´n ombouw heb je wel aandrijving naar de wielen nodig, dat loopt via de bak. Kijk maar eens naar de plaatjes van de Eend-ombouw.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
11 maart 2019 12:04 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Als referentie neem je dan bijvoorbeeld deze 40 kW motor.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
11 maart 2019 12:42 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10674
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Onlangs hebben ze bij ons een heftruck willen stelen, en de accu hebben ze mee. Toevallig in maastricht.. Electrisch, waterstof etc... Ik vraag mij af of europa er klaar voor is. Nu ik Honda rij kijk ik wel eens op de Amerikaanse site van Honda en als ik daar het aanbod van wagens vergelijk met europa..dan is het hier laar schaars.. Maar daar hebben ze hybrides, plug in hybrides en zelfs de clarity op waterstof in hun gamma. Gaat er ff niet om of je het mooi vindt of niet, maar het aanbod is er wel..
|
11 maart 2019 18:43 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7430 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
In de H2 markt heet dat "vraag" Nu het aanbod nog. Dat gaat vast komen.
|
11 maart 2019 19:20 |
|
|
paul mes
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 15 feb 2019 00:46 Berichten: 133 Woonplaats: skw
Auto: c5 break athena
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10299
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226000
Kleur: noir obsidien
Naar boven
|
Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Waarom moeilijk doen en eerst van je accuspanning wisselspanning maken om aan de motor te voeren, je kunt ook gewoon dc-dc werken, en nog regeneratief remmen ook (een thyristor in 4 quadrants bedrijf.....) je kunt natuurlijk ook een foch (hoe schrijf je die naam) hakker inzetten en een draaistroom motor.
|
12 maart 2019 00:08 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Dat zijn verschillende redenen voor. Dat is best veel om hier uit te leggen
Tegenwoordig wordt een ac motor aangestuurd volgens het space vectoring principe middels een six step converter. Waarbij het eigenlijk geen echte sinus meer is. Dat geeft oa een behoorlijke verbetering van het rendement.
Voor een ieder die SVM en andere moderne technieken interessant vinden :
Zoek op YouTube eens naar old motors new tricks (texas Instrument) In diverse filmpjes wordt je daar bijgepraat. Ik weet zo niet meer welk deel over SVM gaat. Voor de echte ev techneut is dit echt wel interessante materie. Voor mij was het voor een groot deel nieuw in ieder geval terwijl de techniek al zo'n 10 jaar oud is. .
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
12 maart 2019 00:54 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
paul mes schreef: Waarom moeilijk doen en eerst van je accuspanning wisselspanning maken om aan de motor te voeren, je kunt ook gewoon dc-dc werken, en nog regeneratief remmen ook (een thyristor in 4 quadrants bedrijf.....) ……….... Een van de redenen is ook dat je bij een gelijkstroommotor hele dikke stromen hebt via koolborstels naar het anker. Dat heb je bij wisselstroom motoren niet. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
12 maart 2019 01:26 |
|
|
paul mes
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 15 feb 2019 00:46 Berichten: 133 Woonplaats: skw
Auto: c5 break athena
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10299
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226000
Kleur: noir obsidien
Naar boven
|
Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
ja en, bij treinen doen we niet anders, we praten dan over dikke 300 amp. en dat bij 1,5 Kv motorspanning..... (staan er 2 in serie met 3KV als voedende spanning op de Hakker (thyristor sturing))
|
12 maart 2019 21:45 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Dat dateert dan ook van zo´n honderd jaar geleden Moderne systemen draaien dan ook op wisselstroom, veelal 25kV. Ook in de C5 zie je dat, de latere uitvoeringen hebben een draaistroom pompmotor voor de STB. De daarvoor benodigde DC-AC converter wordt gelijk gebruikt om de pompmotor via parameters aan te sturen en op die manier de mate van bekrachtiging van de STB te regelen. Lekker simpel, en goedkoop Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
12 maart 2019 22:27 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
13 maart 2019 00:54 |
|
|
paul mes
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 15 feb 2019 00:46 Berichten: 133 Woonplaats: skw
Auto: c5 break athena
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10299
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226000
Kleur: noir obsidien
Naar boven
|
Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
uhhh dat van gelijkstroom jaren geleden techniek is, sorry, alleen hsl lijnen zijn 25 KV AC, NS rijd normaal op 1,5KV DC en NMBS en vele andere Europesche spoorwegen rijd men op 3 KV DC en veel voormalig oost europa op 1,8 KV DC. In Belgie de mr08 (desiro, siemens materieel) en een aantal lokomotieven typen zit een 3 fasen hakker in (foch oid heet dat ding) met a-synchroon motoren (regeneratief remmen niet mogelijk), dit geld ook voor de thalis en eurostar alleen zit daar een omvormer extra in om hem multispanning te maken.
|
14 maart 2019 21:51 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Toch is het ouderwetse techniek met veel nadelen.
six step converters in combinatie met space vector monitoring is tegenwoordig het meest efficiënt, onderhoudsvrij en zeer goed regelbaar. En dat zowel in combinatie met synchrone als met a-synchrone motoren.
Ik kan er wel een heel epistel over schrijven, maar dat voert te ver op dit forum denk ik. Er is genoeg te vinden op het www, te beginnen bij de reeds aangehaalde filmpjes over old motors new tricks.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 maart 2019 22:34 |
|
|
KarelE
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 apr 2014 18:53 Berichten: 370 Woonplaats: Regio Gouda
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 395.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Naar boven
|
Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Toen ik eind jaren 70 als treinsteward (studentenwerk, Wagons Lits) deed werd de 1,5 kV bij NS verhoogd naar 1,8 kV. Een machinist vertelde me dat dat was ivm de nieuwe serie E-lok 1600. Die trok zoveel stroom dat de spanning teveel daalde als er op een station 2 lokomotieven tegelijk vertrokken.
_________________ BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en - CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat) CX25TRI Prestige Turbo II ID19FA (ambulance, 1960) CX25TRD Brk Turbo II XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk Nu nog: Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
|
14 maart 2019 22:40 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|