Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Electro motor vervangt brandstofmotor 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 7028
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Ik weet een beetje uit ervaring wat dat spul ongeveer weegt, maar ik zal het voor rekenen:
Een AC motor die geschikt is om een auto aan te drijven is op zijn minst 80 kg.
Een inverter, lader en kabels reken ik voor het gemak even 10 kg. Samen 90 kg minimaal.

Om 400 km te kunnen rijden heb je ongeveer 80 kWh energie nodig (bij een verbruik van 0,2 kWh/km). Maar een Li-Ion accu mag je niet helemaal ontladen. En ook is het raadzaam om niet helemaal vol te laden. Daarom heb je iets meer (12,5 a 15%) capaciteit nodig dan je gebruikt. Dat brengt de benodigde grootte op minimaal 92 kWh. Een Li-Ion accupakket weegt gemiddeld 6,25 kg per kWh capaciteit. Dat maakt het totale gewicht van de accu 575 kg.

Het totale meergewicht is dan zo'n 665 kg. Besparen daarop kan, maar dat gaat dan ten koste van de actieradius.

We verwijderen de verbrandingsmotor en de tank, dat levert ongeveer 150 - 200 kg op. Netto al snel toch richting 500 kg aan extra gewicht voor een e-aandrijving.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


11 maart 2019 10:51
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 4195
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 352000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Welke motor neem je dan als referentie?
De versnellingsbak mag natuurlijk ook weg...


11 maart 2019 11:02
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 16460
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 265000
Kleur: Rouge Profond KKQD (Dieprood)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Dat gebeurt dan ook als je ´m nieuw ontwerpt.
Maar bij zo´n ombouw heb je wel aandrijving naar de wielen nodig, dat loopt via de bak.
Kijk maar eens naar de plaatjes van de Eend-ombouw.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


11 maart 2019 11:04
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 7028
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Als referentie neem je dan bijvoorbeeld deze 40 kW motor.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


11 maart 2019 11:42
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10810
Woonplaats: Belgium
Auto: Honda CRV
Opties: 4 wielen, stuur remmen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 10
Kleur: Urban titanium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Onlangs hebben ze bij ons een heftruck willen stelen, en de accu hebben ze mee.
Toevallig in maastricht.. :lol: :lol: :lol:

Electrisch, waterstof etc...
Ik vraag mij af of europa er klaar voor is.
Nu ik Honda rij kijk ik wel eens op de Amerikaanse site van Honda en als ik daar het aanbod van wagens vergelijk met europa..dan is het hier laar schaars.. :lol:

Maar daar hebben ze hybrides, plug in hybrides en zelfs de clarity op waterstof in hun gamma.

Gaat er ff niet om of je het mooi vindt of niet, maar het aanbod is er wel..

_________________
exit, evasion,berlingo,c3,c5-2,c1,c5-3,c3p,c4p,c2,c4,c3,crv
en nu renegade en crv 2.0


11 maart 2019 17:43
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 4195
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 352000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
In de H2 markt heet dat "vraag" ;)
Nu het aanbod nog. Dat gaat vast komen.


11 maart 2019 18:20
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 14 feb 2019 23:46
Berichten: 92
Woonplaats: skw
Auto: c5 break athena
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10299
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226000
Kleur: noir obsidien


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Waarom moeilijk doen en eerst van je accuspanning wisselspanning maken om aan de motor te voeren, je kunt ook gewoon dc-dc werken, en nog regeneratief remmen ook (een thyristor in 4 quadrants bedrijf.....)
je kunt natuurlijk ook een foch (hoe schrijf je die naam) hakker inzetten en een draaistroom motor.


11 maart 2019 23:08
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 7028
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Dat zijn verschillende redenen voor.
Dat is best veel om hier uit te leggen

Tegenwoordig wordt een ac motor aangestuurd volgens het space vectoring principe middels een six step converter. Waarbij het eigenlijk geen echte sinus meer is. Dat geeft oa een behoorlijke verbetering van het rendement.

Voor een ieder die SVM en andere moderne technieken interessant vinden :

Zoek op YouTube eens naar old motors new tricks (texas Instrument)
In diverse filmpjes wordt je daar bijgepraat.
Ik weet zo niet meer welk deel over SVM gaat.
Voor de echte ev techneut is dit echt wel interessante materie. Voor mij was het voor een groot deel nieuw in ieder geval terwijl de techniek al zo'n 10 jaar oud is.
.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


11 maart 2019 23:54
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 16460
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 265000
Kleur: Rouge Profond KKQD (Dieprood)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
paul mes schreef:
Waarom moeilijk doen en eerst van je accuspanning wisselspanning maken om aan de motor te voeren, je kunt ook gewoon dc-dc werken, en nog regeneratief remmen ook (een thyristor in 4 quadrants bedrijf.....)
………....


Een van de redenen is ook dat je bij een gelijkstroommotor hele dikke stromen hebt via koolborstels naar het anker.
Dat heb je bij wisselstroom motoren niet.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


12 maart 2019 00:26
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 14 feb 2019 23:46
Berichten: 92
Woonplaats: skw
Auto: c5 break athena
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10299
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226000
Kleur: noir obsidien


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
ja en, bij treinen doen we niet anders, we praten dan over dikke 300 amp. en dat bij 1,5 Kv motorspanning..... (staan er 2 in serie met 3KV als voedende spanning op de Hakker (thyristor sturing))


12 maart 2019 20:45
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 16460
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 265000
Kleur: Rouge Profond KKQD (Dieprood)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Dat dateert dan ook van zo´n honderd jaar geleden ;)
Moderne systemen draaien dan ook op wisselstroom, veelal 25kV.

Ook in de C5 zie je dat, de latere uitvoeringen hebben een draaistroom pompmotor voor de STB.
De daarvoor benodigde DC-AC converter wordt gelijk gebruikt om de pompmotor via parameters aan te sturen en op die manier de mate van bekrachtiging van de STB te regelen.
Lekker simpel, en goedkoop :smt023

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


12 maart 2019 21:27
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 7028
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
;-)

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


12 maart 2019 23:54
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 14 feb 2019 23:46
Berichten: 92
Woonplaats: skw
Auto: c5 break athena
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10299
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226000
Kleur: noir obsidien


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
uhhh dat van gelijkstroom jaren geleden techniek is, sorry, alleen hsl lijnen zijn 25 KV AC, NS rijd normaal op 1,5KV DC en NMBS en vele andere Europesche spoorwegen rijd men op 3 KV DC en veel voormalig oost europa op 1,8 KV DC.
In Belgie de mr08 (desiro, siemens materieel) en een aantal lokomotieven typen zit een 3 fasen hakker in (foch oid heet dat ding) met a-synchroon motoren (regeneratief remmen niet mogelijk), dit geld ook voor de thalis en eurostar alleen zit daar een omvormer extra in om hem multispanning te maken.


14 maart 2019 20:51
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 7028
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Toch is het ouderwetse techniek met veel nadelen.

six step converters in combinatie met space vector monitoring is tegenwoordig het meest efficiënt, onderhoudsvrij en zeer goed regelbaar. En dat zowel in combinatie met synchrone als met a-synchrone motoren.

Ik kan er wel een heel epistel over schrijven, maar dat voert te ver op dit forum denk ik. Er is genoeg te vinden op het www, te beginnen bij de reeds aangehaalde filmpjes over old motors new tricks.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


14 maart 2019 21:34
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 15 apr 2014 17:53
Berichten: 345
Woonplaats: Regio Gouda
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 382.000


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Toen ik eind jaren 70 als treinsteward (studentenwerk, Wagons Lits) deed werd de 1,5 kV bij NS verhoogd naar 1,8 kV. Een machinist vertelde me dat dat was ivm de nieuwe serie E-lok 1600. Die trok zoveel stroom dat de spanning teveel daalde als er op een station 2 lokomotieven tegelijk vertrokken.

_________________
BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en -
CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat)
CX25TRI Prestige Turbo II
ID19FA (ambulance, 1960)
CX25TRD Brk Turbo II
XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk
C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk
Nu nog:
Berlingo Multispace 1.6 (LPG)


14 maart 2019 21:40
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: