C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2010 23:10
Auto: C5 Berline 2.0 16V Ligne Prestige
Opties: Pack parking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145000
Kleur: Gris Orageux
Ik heb sinds gisteren m'n eerste storing binnen :lol:

"Storing uitlaatgas"

Ik merk echter geen verschil bij het rijden/starten oid. De storing komt wel iedere keer terug bij het starten. Kan het kwaad hier nog even mee door te rijden, nu geen tijd om naar de garage te gaan..?
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 679
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:47
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Arnhem
gerben schreef:Beste HertogJan,

Als ik naar jouw profiel kijk dan klopt dat zeker. :smt203


:lol: :lol: :lol: :lol:
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
@ Pivo , kan geen kwaad mijn zoon doet dat al jaren. Heeft ook een 2.0
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.



_______________________________________________________
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2010 23:10
Auto: C5 Berline 2.0 16V Ligne Prestige
Opties: Pack parking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145000
Kleur: Gris Orageux
Is bekend waar deze, blijkbaar valse, melding vandaan komt? Iets met de lambdasonde oid?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 534
Lid geworden op: 01 nov 2006 20:17
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Locatie: Leuth
Contacteer:
Voor zover ik weet heeft het te maken met de hydraulische klepstoters van de 2.0. Als deze niet goed hun werk doen tijdens de koude start wordt er een verkeerde waarde doorgegeven aan de centrale computer waardoor de motor in de noodloop gaat. Soms wil dunnere olie dan wel eens helpen maar meestal is vervanging van de klep stoters noodzakelijk.

Citroen adviseert om de klepstoters te vervangen voor exemplaren van de 1.8. Ik ben geen expert maar deze mening wordt ook gedeeld door Oldenhage. Ook de Wegenwacht is bekend met dit probleem. 8-)
Citroen ZX 1.4 Alure
Citroen Xsara Break 1.6 LP
Citroen Xsara Picasso 1.8 16v
Citroen Saxo 1.4 VTS
Citroen C5 2.0 16v LP PH1 Break
Citroen C5 2.0i 16v LP PH2 Sedan
Citroen C5 1.6 THP Tourer PH3
VW Tiguan 1.5 TSI DSG

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 534
Lid geworden op: 01 nov 2006 20:17
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Locatie: Leuth
Contacteer:
Nog even wat aanvullende informatie:

Deze motoren hebben een sequentiele onsteking dus als de bobine defect is werken er twee cilinders niet. Dan zou ik nog eerder aan een injector denken. Maar ik neem je de conclusie niet kwalijk. Veel collegas die het wel horen te weten vervangen ook gewoon de bobine.

Lees onderstaande melding van Citroen, ik blijf toch aan de klepstoters denken,


VERSION - YYYY - B1AUL5Q0 - DATE Copyright Automobiles Citron Page /

1
Onregelmatig stationair toerental tijdens de opwarmfase van de motor B1AUL5Q0 Onregelmatig stationair toerental tijdens de opwarmfase van de motor

INFO'RAPID C5
1
AFTER SALES AFDELING
KWALITEIT VOERTUIGEN FILIALEN/RD
Responsable des ateliers
Erkende Citron reparateurs Nr15

BETREFT
CITRON C5 2.0 16V RFN.
CONSTATERING
Onregelmatig stationair toerental tijdens de opwarmfase van de motor .
dit kan gepaard gaan met het branden van het diagnoselampje.
DIAGNOSTIEK
Een hydraulische klepstoter van het distributiesysteem is defect.
Wanneer het motordiagnoselampje brandt bevindt zich in de motormanagementcomputer de volgende storing : overslaan bij ontstekingsfase met code P0300.
OPLOSSING AFTER-SALES
Vervang alle hydraulische klepstoters.
Werkwijze:
Bestel de volgende onderdelen , 16 hydraulische klepstoters, nummer 0942 48, verpakt per 1 stuk(s).
OPMERKING : De nieuwe klepstoter is identiek aan die van de 1.8 16V-motor, type 6FZ.
Handelingnummer 0164 9999.
Citroen ZX 1.4 Alure
Citroen Xsara Break 1.6 LP
Citroen Xsara Picasso 1.8 16v
Citroen Saxo 1.4 VTS
Citroen C5 2.0 16v LP PH1 Break
Citroen C5 2.0i 16v LP PH2 Sedan
Citroen C5 1.6 THP Tourer PH3
VW Tiguan 1.5 TSI DSG

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2006 12:14
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Locatie: Groningen
Uit deze draad en nog een paar andere komen twee boosdoeners naar voren: de LMM en de klepstoters.
Omdat de eerste een stuk gemakkelijker/goedkoper te herstellen is, zou ik graag nog een paar vragen stellen. Hopelijk vergemakkelijken de antwoorden een eenduidige diagnose.

Is er een theorie die verklaart dat bij een gammel LMM contact, de storing optreedt óf bij de koude start, óf in de loop van het opwarmtraject? Bij mij bijvoorbeeld even vóórdat er van benzine op LPG wordt overgeschakeld, maar soms ook bij de start?
Speelt die LMM geen rol meer bij een warme motor? Of wordt bij een warme motor een slecht contact meestal beter?

Dezelfde vragen gelden natuurlijk ook de klepstoters.

Wanneer de kou mede de oorzaak is, hoe komt het dan dat bij -7 C de start altijd goed ging, terwijl het bij -2 C soms misging? Of ligt het dan toch aan de luchtvochtigheid, die weer voor een slecht LMM-contact zorgt?

Met alle respect voor huisgoeroe J.O. in een andere draad over uitvallende cylinders: "Uitlezen, P0370 of P0371 = klepstoter probleem, dus dan 16 nieuwe stoters": mijn garage (Dijkstra, Groningen) kan natuurlijk ook foutcodes uitlezen, maar zij zeggen dat daaruit geen eenduidige conclusie kan worden getrokken.
In de 'diagnostiek' hierboven wordt ook een andere code genoemd: "P0300."
Is de conclusie van J.O. keihard?

Ik ga om te beginnen maar eens aan de gang met die LMM-stekker. Benieuwd of dat een verbetering oplevert.
@Gerben: zijn jouw klepstoters al vervangen, en was dat het wonder waarop jij wachtte?
BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 534
Lid geworden op: 01 nov 2006 20:17
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Locatie: Leuth
Contacteer:
Dat gaat binnenkort gebeuren. Gelijk met distri riem. Heb al een nieuwe bobine en andere olie.
Het is niet alleen de koude start maar ook de combinatie vollast of deellast wegrijden. Kan ik meteen wegrijden en vlot doorschakelen naar de vier of vijf met meer dan drieduizend toeren dan is er geen probleem. Als de temperatuur meter begint de stijgen dan is het probleem ook weg.

Ik had het bijvoorbeeld ook op vakantie als ik met koude motor een berg naar beneden ga. Dan gebruik de de motor ook alleen om af te remmen en kreeg ik het zelfde probleem.

Ik hoop dat het probleem hiermee is opgelost. Een andere onafhankelijke garage (Geen dealer maar wel specialist) bevestigde dat dit de oplossing zou kunnen zijn. Ik heb geen gas dus geen ervaring daarmee. :|
Citroen ZX 1.4 Alure
Citroen Xsara Break 1.6 LP
Citroen Xsara Picasso 1.8 16v
Citroen Saxo 1.4 VTS
Citroen C5 2.0 16v LP PH1 Break
Citroen C5 2.0i 16v LP PH2 Sedan
Citroen C5 1.6 THP Tourer PH3
VW Tiguan 1.5 TSI DSG

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
Ik hoop dat het probleem hiermee is opgelost. Een andere onafhankelijke garage (Geen dealer maar wel specialist) bevestigde dat dit de oplossing zou kunnen zijn. Ik heb geen gas dus geen ervaring daarmee.
Vooral dat " zou kunnen zijn " uit de mond van een specialist vind ik wat vreemd,
hieruit spreekt naar mijn idee dat er misschien toch nog wel iets anders aan de hand kan zijn,
en dan gaan we weer vervangen e.d. en zo lopen de kosten op
maar het probleem zou kunnen blijven.
Ik begrijp wel dat er niet altijd een eenduidige oplossing is,
maar soms word het wel errug duur voor een probleem verholpen is,

Peter
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 534
Lid geworden op: 01 nov 2006 20:17
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Locatie: Leuth
Contacteer:
Tja, het blijft lastig. Ik ga toch maar af op wat de experts zeggen. Hopelijk is het probleem dan verholpen. Na dit weekeinde weet ik meer. ;)
Citroen ZX 1.4 Alure
Citroen Xsara Break 1.6 LP
Citroen Xsara Picasso 1.8 16v
Citroen Saxo 1.4 VTS
Citroen C5 2.0 16v LP PH1 Break
Citroen C5 2.0i 16v LP PH2 Sedan
Citroen C5 1.6 THP Tourer PH3
VW Tiguan 1.5 TSI DSG

Afbeelding
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 okt 2009 18:10
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
Nog even een tussenstand aangaande mijn storingen... Tot op heden geen storing meer gehad (na het inspuiten van die stekker). Toch in Oostenrijk temperaturen onder de minus 15 gehad maar geen storing. Is wel even wennen want je gaat in de auto zitten en verwacht een storing... maar deze blijft weg....en dat is toch wel erg prettig. Dus begin gewoon met die stekker even inspuiten, de minste kosten en wie weet! :roll:
Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 534
Lid geworden op: 01 nov 2006 20:17
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Locatie: Leuth
Contacteer:
Ik ga er vanavond eens naar kijken. Heb nog WD40 thuis staan.
Citroen ZX 1.4 Alure
Citroen Xsara Break 1.6 LP
Citroen Xsara Picasso 1.8 16v
Citroen Saxo 1.4 VTS
Citroen C5 2.0 16v LP PH1 Break
Citroen C5 2.0i 16v LP PH2 Sedan
Citroen C5 1.6 THP Tourer PH3
VW Tiguan 1.5 TSI DSG

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2006 12:14
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Locatie: Groningen
Ik durf het haast niet te vragen, maar een paar foto's zouden heel illustratief zijn! :smt023
BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 okt 2009 18:10
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
nixmit schreef:Ik durf het haast niet te vragen, maar een paar foto's zouden heel illustratief zijn! :smt023
Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2006 12:14
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Locatie: Groningen
Dat is snel! Thanks!!
BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
Plaats reactie