Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
Auteur |
Bericht |
Pivo
C5club Fan
Geregistreerd: 20 nov 2010 00:10 Berichten: 60
Auto: C5 Berline 2.0 16V Ligne Prestige
Opties: Pack parking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145000
Kleur: Gris Orageux
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
Ik heb sinds gisteren m'n eerste storing binnen "Storing uitlaatgas" Ik merk echter geen verschil bij het rijden/starten oid. De storing komt wel iedere keer terug bij het starten. Kan het kwaad hier nog even mee door te rijden, nu geen tijd om naar de garage te gaan..?
|
30 dec 2010 16:38 |
|
 |
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
|
30 dec 2010 16:59 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
@ Pivo , kan geen kwaad mijn zoon doet dat al jaren. Heeft ook een 2.0
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
30 dec 2010 22:10 |
|
 |
Pivo
C5club Fan
Geregistreerd: 20 nov 2010 00:10 Berichten: 60
Auto: C5 Berline 2.0 16V Ligne Prestige
Opties: Pack parking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145000
Kleur: Gris Orageux
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
Is bekend waar deze, blijkbaar valse, melding vandaan komt? Iets met de lambdasonde oid?
|
01 jan 2011 21:16 |
|
 |
gerben
V.I.P.
Geregistreerd: 01 nov 2006 21:17 Berichten: 534 Woonplaats: Leuth
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
Voor zover ik weet heeft het te maken met de hydraulische klepstoters van de 2.0. Als deze niet goed hun werk doen tijdens de koude start wordt er een verkeerde waarde doorgegeven aan de centrale computer waardoor de motor in de noodloop gaat. Soms wil dunnere olie dan wel eens helpen maar meestal is vervanging van de klep stoters noodzakelijk. Citroen adviseert om de klepstoters te vervangen voor exemplaren van de 1.8. Ik ben geen expert maar deze mening wordt ook gedeeld door Oldenhage. Ook de Wegenwacht is bekend met dit probleem. 
_________________ Citroen ZX 1.4 Alure Citroen Xsara Break 1.6 LP Citroen Xsara Picasso 1.8 16v Citroen Saxo 1.4 VTS Citroen C5 2.0 16v LP PH1 Break Citroen C5 2.0i 16v LP PH2 Sedan Citroen C5 1.6 THP Tourer PH3 VW Tiguan 1.5 TSI DSG
|
03 jan 2011 09:30 |
|
 |
gerben
V.I.P.
Geregistreerd: 01 nov 2006 21:17 Berichten: 534 Woonplaats: Leuth
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
Nog even wat aanvullende informatie:
Deze motoren hebben een sequentiele onsteking dus als de bobine defect is werken er twee cilinders niet. Dan zou ik nog eerder aan een injector denken. Maar ik neem je de conclusie niet kwalijk. Veel collegas die het wel horen te weten vervangen ook gewoon de bobine.
Lees onderstaande melding van Citroen, ik blijf toch aan de klepstoters denken,
VERSION - YYYY - B1AUL5Q0 - DATE Copyright Automobiles Citron Page /
1 Onregelmatig stationair toerental tijdens de opwarmfase van de motor B1AUL5Q0 Onregelmatig stationair toerental tijdens de opwarmfase van de motor
INFO'RAPID C5 1 AFTER SALES AFDELING KWALITEIT VOERTUIGEN FILIALEN/RD Responsable des ateliers Erkende Citron reparateurs Nr15
BETREFT CITRON C5 2.0 16V RFN. CONSTATERING Onregelmatig stationair toerental tijdens de opwarmfase van de motor . dit kan gepaard gaan met het branden van het diagnoselampje. DIAGNOSTIEK Een hydraulische klepstoter van het distributiesysteem is defect. Wanneer het motordiagnoselampje brandt bevindt zich in de motormanagementcomputer de volgende storing : overslaan bij ontstekingsfase met code P0300. OPLOSSING AFTER-SALES Vervang alle hydraulische klepstoters. Werkwijze: Bestel de volgende onderdelen , 16 hydraulische klepstoters, nummer 0942 48, verpakt per 1 stuk(s). OPMERKING : De nieuwe klepstoter is identiek aan die van de 1.8 16V-motor, type 6FZ. Handelingnummer 0164 9999.
_________________ Citroen ZX 1.4 Alure Citroen Xsara Break 1.6 LP Citroen Xsara Picasso 1.8 16v Citroen Saxo 1.4 VTS Citroen C5 2.0 16v LP PH1 Break Citroen C5 2.0i 16v LP PH2 Sedan Citroen C5 1.6 THP Tourer PH3 VW Tiguan 1.5 TSI DSG
|
03 jan 2011 10:10 |
|
 |
nixmit
V.I.P.
Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14 Berichten: 207 Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
Uit deze draad en nog een paar andere komen twee boosdoeners naar voren: de LMM en de klepstoters. Omdat de eerste een stuk gemakkelijker/goedkoper te herstellen is, zou ik graag nog een paar vragen stellen. Hopelijk vergemakkelijken de antwoorden een eenduidige diagnose.
Is er een theorie die verklaart dat bij een gammel LMM contact, de storing optreedt óf bij de koude start, óf in de loop van het opwarmtraject? Bij mij bijvoorbeeld even vóórdat er van benzine op LPG wordt overgeschakeld, maar soms ook bij de start? Speelt die LMM geen rol meer bij een warme motor? Of wordt bij een warme motor een slecht contact meestal beter?
Dezelfde vragen gelden natuurlijk ook de klepstoters.
Wanneer de kou mede de oorzaak is, hoe komt het dan dat bij -7 C de start altijd goed ging, terwijl het bij -2 C soms misging? Of ligt het dan toch aan de luchtvochtigheid, die weer voor een slecht LMM-contact zorgt?
Met alle respect voor huisgoeroe J.O. in een andere draad over uitvallende cylinders: "Uitlezen, P0370 of P0371 = klepstoter probleem, dus dan 16 nieuwe stoters": mijn garage (Dijkstra, Groningen) kan natuurlijk ook foutcodes uitlezen, maar zij zeggen dat daaruit geen eenduidige conclusie kan worden getrokken. In de 'diagnostiek' hierboven wordt ook een andere code genoemd: "P0300." Is de conclusie van J.O. keihard?
Ik ga om te beginnen maar eens aan de gang met die LMM-stekker. Benieuwd of dat een verbetering oplevert. @Gerben: zijn jouw klepstoters al vervangen, en was dat het wonder waarop jij wachtte?
_________________ BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
|
03 jan 2011 16:28 |
|
 |
gerben
V.I.P.
Geregistreerd: 01 nov 2006 21:17 Berichten: 534 Woonplaats: Leuth
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
Dat gaat binnenkort gebeuren. Gelijk met distri riem. Heb al een nieuwe bobine en andere olie. Het is niet alleen de koude start maar ook de combinatie vollast of deellast wegrijden. Kan ik meteen wegrijden en vlot doorschakelen naar de vier of vijf met meer dan drieduizend toeren dan is er geen probleem. Als de temperatuur meter begint de stijgen dan is het probleem ook weg. Ik had het bijvoorbeeld ook op vakantie als ik met koude motor een berg naar beneden ga. Dan gebruik de de motor ook alleen om af te remmen en kreeg ik het zelfde probleem. Ik hoop dat het probleem hiermee is opgelost. Een andere onafhankelijke garage (Geen dealer maar wel specialist) bevestigde dat dit de oplossing zou kunnen zijn. Ik heb geen gas dus geen ervaring daarmee. 
_________________ Citroen ZX 1.4 Alure Citroen Xsara Break 1.6 LP Citroen Xsara Picasso 1.8 16v Citroen Saxo 1.4 VTS Citroen C5 2.0 16v LP PH1 Break Citroen C5 2.0i 16v LP PH2 Sedan Citroen C5 1.6 THP Tourer PH3 VW Tiguan 1.5 TSI DSG
|
03 jan 2011 17:59 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
Citaat: Ik hoop dat het probleem hiermee is opgelost. Een andere onafhankelijke garage (Geen dealer maar wel specialist) bevestigde dat dit de oplossing zou kunnen zijn. Ik heb geen gas dus geen ervaring daarmee.
Vooral dat " zou kunnen zijn " uit de mond van een specialist vind ik wat vreemd, hieruit spreekt naar mijn idee dat er misschien toch nog wel iets anders aan de hand kan zijn, en dan gaan we weer vervangen e.d. en zo lopen de kosten op maar het probleem zou kunnen blijven. Ik begrijp wel dat er niet altijd een eenduidige oplossing is, maar soms word het wel errug duur voor een probleem verholpen is, Peter
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
03 jan 2011 18:18 |
|
 |
gerben
V.I.P.
Geregistreerd: 01 nov 2006 21:17 Berichten: 534 Woonplaats: Leuth
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
Tja, het blijft lastig. Ik ga toch maar af op wat de experts zeggen. Hopelijk is het probleem dan verholpen. Na dit weekeinde weet ik meer. 
_________________ Citroen ZX 1.4 Alure Citroen Xsara Break 1.6 LP Citroen Xsara Picasso 1.8 16v Citroen Saxo 1.4 VTS Citroen C5 2.0 16v LP PH1 Break Citroen C5 2.0i 16v LP PH2 Sedan Citroen C5 1.6 THP Tourer PH3 VW Tiguan 1.5 TSI DSG
|
03 jan 2011 22:23 |
|
 |
maran
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 04 okt 2009 18:10 Berichten: 112
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
Nog even een tussenstand aangaande mijn storingen... Tot op heden geen storing meer gehad (na het inspuiten van die stekker). Toch in Oostenrijk temperaturen onder de minus 15 gehad maar geen storing. Is wel even wennen want je gaat in de auto zitten en verwacht een storing... maar deze blijft weg....en dat is toch wel erg prettig. Dus begin gewoon met die stekker even inspuiten, de minste kosten en wie weet! 
_________________ Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
|
04 jan 2011 19:56 |
|
 |
gerben
V.I.P.
Geregistreerd: 01 nov 2006 21:17 Berichten: 534 Woonplaats: Leuth
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
Ik ga er vanavond eens naar kijken. Heb nog WD40 thuis staan.
_________________ Citroen ZX 1.4 Alure Citroen Xsara Break 1.6 LP Citroen Xsara Picasso 1.8 16v Citroen Saxo 1.4 VTS Citroen C5 2.0 16v LP PH1 Break Citroen C5 2.0i 16v LP PH2 Sedan Citroen C5 1.6 THP Tourer PH3 VW Tiguan 1.5 TSI DSG
|
05 jan 2011 09:54 |
|
 |
nixmit
V.I.P.
Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14 Berichten: 207 Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
Ik durf het haast niet te vragen, maar een paar foto's zouden heel illustratief zijn! 
_________________ BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
|
05 jan 2011 12:21 |
|
 |
maran
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 04 okt 2009 18:10 Berichten: 112
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
nixmit schreef: Ik durf het haast niet te vragen, maar een paar foto's zouden heel illustratief zijn! 
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
|
05 jan 2011 13:10 |
|
 |
nixmit
V.I.P.
Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14 Berichten: 207 Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
Dat is snel! Thanks!!
_________________ BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
|
05 jan 2011 14:19 |
|
 |
|