Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
Auteur |
Bericht |
PeterC5
|
 Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
Beste allemaal, Ik heb uitvoerig dit forum en de diverse posts door gelezen, maar kon helaas niet echt een oplossing vinden. Ook ik heb sinds enkele maanden last van de bekende C5 kwaal.Echter gaan veel posts over de c5 met gas installatie. Ik ben in bezit van de Citroen C5 2.0I 16V BENZINE -> zie foto Bij een koude start van de motor komen direct bovengenoemde storingen in het dashboard te staan. Ook stottert de auto stationair enorm. Na enkele kilometers neemt dit af. Ook valt het vermogen soms weg en wil de auto absoluut niet optrekken. Het vreemde is echter dat hij dit niet altijd doet. Inmiddels al enkele keren bij de garage staan en is onderstaande al aan de auto in de afgelopen 2 weken al vervangen. Al met al een aanzienlijke rekening gehad dus en eerlijk gezegd ben ik ten einde raad. - Bougies - Bobine - ABP sensor - Katalysator - Olie - Luchtfilter - Brandstoffilter In diverse post worden er verschillende oorzaken en oplossingen besproken zoals onderstaande 1.Accu, het kan zijn dat de accu aan het eind van z'n leven is. Even de leeftijd van de accu vaststellen middels de sticker. Een 'kwakkelende' accu veroorzaakte bij onze C5 deze storing. 2. Vervuilde oliekanaaltjes in de hydraulische klepstoters; olie vervangen door volsynthetische olie 5W30 (zgn. MID SAPS van bijvoorbeeld Total of MPM 05000C2 - MOTOROIL 5W-30 PREMIUM SYNTHETIC MS C2-04 ( zie: http://www.mpmoil.nl ) Een vervuilde klepstoter veroorzaakt dat een van de kleppen blijft hangen of wat 'achter' blijft waardoor onvolledige verbranding ontstaat. Vervolgens verschijnt de waarschuwing 'storing katalysator' of 'storing uitlaatgas'. 3. Bougies minder geschikt voor LPG; vervangen door NGK LFR5B En in andere post wordt onderstaande vermeld: “De oplossing is heel simpel! het blijkt dat een bepaald aantal motoren klepstoters heeft met een te "nauwe"doorgang, hierdoor gaat de motor stoten wanneer hij koud is, de olie moet nog warm worden en wordt hier door ook minder stroperig. Advies was uit Frankrijk 0w30 full synthetische olie te gebruiken. Na het vervangen van de oude olie en het verversen van nieuwe, ja je raad het al probleem opgelost “ Het verhaal van de accu begrijp ik niet helemaal, de enige relatie die ik dan leg is richting de ontsteking Omdat ik helaas geen expert ben, hoop ik dat jullie mij nog enig advies kunnen geven of een mogelijke oplossing voor me hebben omtrent dit probleem. Alvast hartelijk dank !
|
30 nov 2010 02:40 |
|
 |
John LeGrand
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 apr 2010 12:17 Berichten: 640 Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
nou een flink lijstje Bobine meestal verdachte nr. 1 maar is al vervangen net als alle andere zaken die er betrekkikng op kunnen hebben , de accu kan nu de oplossing wel eens zijn na je bericht gelezen te hebbenen meer andere , hoeft niet perse op LPG probleem te geven dit dus . Neem aan dat die wel doorgemeten zal zijn met al je reparaties een keer Zou wel wenselijk zijn indien je alles bij een dealer /garage hebt laten doen succes
|
30 nov 2010 08:31 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
Geen idee waar je woont in nederland, maar zou je in je buurt niet een dealer specialist zoeken die alles eens goed uit gaat lezen? Desnoods tijdens een rit! Er is hier op dit forum voldoende ervaring met net effe beter/anders uitlezende (sub)dealers en of specialisten. In welke streek woon je? johan
|
30 nov 2010 09:45 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
Inderdaad lijkt het mij ook verstandig om een goede specialist te zoeken.
Maar afgaand op het lijstje van reeds vervangen onderdelen en de klachten die je noemt (met name het schudden bij stationair draaien vlak na de koude start) zijn de klepstoters zwaar verdacht. Hier zijn zoals je goed hebt opgemerkt meerdere topics over.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
30 nov 2010 22:54 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
30 nov 2010 23:21 |
|
 |
maran
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 04 okt 2009 18:10 Berichten: 112
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
Had vorig jaar in de winter ook regelmatig kat storing en daarna uitlaatgas op display. Bij kat storing gaat hij op 3 pitten lopen en trekt dan niet meer. Contact eraf en weer aan dan is het weg. Bobine, bougies en luchtfilter vervangen en gasinjectoren nagekeken. Dacht dat het te maken had met het rijden op gas
Na de koude winter geen last maar sinds kort (koud weer) weer problemen. Dacht dat het aan de gasinstallatie lag alhoewel het vreemd is dat het dan juist nu opspeelt. Accu zat er ook al 9 jaar in en de meter op dashboard kwam niet uit het rood als je het contact aanzette. Dus accu vernieuwd, Ook maar nieuwe luchtfilter en bougies geplaatst. Gas computer zo ingesteld dat deze pas bij 60 graden watertemp. op gas mag. Mijn vermoeden was dat wellicht de motor te koud is ( soort choke erop) voor het gas, dus motor eerst maar wat warmer. Maar wat blijkt,tijdens de benzinefase ontstaat de storing en alleen nadat de auto voor het eerst op de dag wordt gebruikt (dus het motorblok en uitlaat zeer koud is). Dus mijn vermoeden is nu dat het in het benzinemengsel zit dat uiteindelijk verkeerd signaal afgeeft en de auto op storing gaat.
Zou lambda sonde versleten zijn. Wat moet je daarvan meten? (ik heb zo´n universele meter waarmee je de autocomputer kan uitlezen)
Ga nu eens proberen de auto even op zijn plek bv 3 minuten te laten warm draaien en kijken hoe het dan verloopt.
Hebben jullie andere suggesties?
Gebruik altijd 0W30 olie.
Reinigingsspul in de benzine om de injectoren te reinigen een optie.
Als ik een storing krijg (meestal zit ik dan op de snelweg) dan voel je dat de motor ruw loopt en dan zet ik het contact uit en dan weer aan en laat hem op de versnelling weer aanslaan. Doe dit wel als er geen autos voor of achter me zitten! Werkt prima. service lampje en katlampje gaan na een aantal dagen uit. Maar kun je ook met die universele meter resetten.
Wel ik hoop dat we door gaan krijgen wat het euvel nu eigenlijk is.
Ik denk toch software bug.
_________________ Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
|
04 dec 2010 21:51 |
|
 |
mausab
C5club Fan
Geregistreerd: 14 apr 2010 09:40 Berichten: 100 Woonplaats: Rosmalen
Auto: c5 2.0 16v automaat
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Energielabel: F
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 350.000
Kleur: grijs/zilver
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
Hoi, Ik heb dezelfde problemen. Maar ook in de zomer krijg ik af en toe die fijne foutmelding en valt vermogen weg en begint de wagen te stotteren. Opnieuw starten en de computer ziet weer 6 poten. Het vervelende is dat zowel de garage als de gasboer geen idee hebben wat het zou kunnen zijn. Is het niet mogelijk die foutmelding te wissen? Of om de katalysator te verwijderen? Of is het inderdaad een versleten lambda sonde? Ik ben benieuwd of iemand hier een positieve oplossing weet. Dit probleem had ik ook al eerder gemeld op link http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=8269Ik hoor graag als je iets wijzer bent geworden. Uiteraard blijf ik ook verder zoeken. Gr. Maurice
|
05 dec 2010 00:40 |
|
 |
maran
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 04 okt 2009 18:10 Berichten: 112
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
mausab schreef: Hoi,
Ik hoor graag als je iets wijzer bent geworden. Uiteraard blijf ik ook verder zoeken.
Gr. Maurice We kunnen beredeneren wat het zou kunnen zijn maar ook door te elimineren wat het niet is en dan te kijken wat er over blijft. Zomers heb ik het ook heel af en toe (komt misschien 1 of 2 keer voor) maar dat ligt dan aan het gas. Er zit geen terugkoppeling op naar de gascomputer van de lamdasonde. Nu nagenoeg elke dag. Koude heeft ermee van doen dus denk ik aan genepen lucht dus erg rijk mengsel. Chemisch is alles koud en wordt er niet goed gemeten. Computer gooit hem op storing. Wat het zeker niet is volgens mij: de bougies (van alles geprobeerd probleem bleef) de bobine (ook vervangen) probleem bleef olie dunner gebruiken lukt volgens mij niet (naaimachine olie!) gebruik 0W30 wat het zou kunnen zijn: lambdasonde ? katalysator verouderd ? slechte connecties op aansluitpunten elktra ? CPU die in de kou slechter werkt ? benzine injectoren vervuild ? valse lucht ? Bij mij heeft de storing nu absoluut met het lopen op benzine te maken. Mijn sterkste vermoeden is de katalysator die niet goed werkt (chemische processen lopen in koude niet goed) of lambda maar wat is de meetwaarde van een goed werkende lamdasonde? Ben daar een leek in. Anders maar eens een keer citroen aan de tand voelen of het een structureel probleem is. Heeft de ph2 en of 3 hier ook problemen mee? Enqueteren bij wie dit allemaal voorkomt een idee? Nog meer optie die het kunnen zijn of ervaring met wat het zeker niet is
_________________ Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
|
05 dec 2010 11:38 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
Citaat: wat het zou kunnen zijn:
Ik zou eerst alle sensoren in het luchtinlaatcircuit controleren waarbij de map-sensor toch wel vaker in beeld komt als boosdoener. Bij koude wordt bij jou iig een verkeerde hoeveelheid brandstof ingespoten. Dat is duidelijk ondertussen. Lees dit dus eens door.... http://www.autototaal.net/werking-lucht ... gnose.html
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
05 dec 2010 13:43 |
|
 |
maran
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 04 okt 2009 18:10 Berichten: 112
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
Bedankt voor dat draadje! Erg interessant al snap ik er nog niet veel van. Bedoel je de map sensor van de lpg? die is reeds vernieuwd maar daar zat het niet. Heb je voor de benzine een aparte map sensor? Ik ben nog opgegroeid met handchoke en zo dus al die elektronica is nieuw voor me alhoewel ik inmiddels al aardig ben bijgespijkerd op het lpg gebeuren, was vroeger ook wat eenvoudiger! Maar gevoelsmatig vermoed ik ook dat het iets met de luchtmeting is.
_________________ Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
|
05 dec 2010 14:19 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
Een MAP is een inlaatdrukmeter, als je motor die heeft zit die net onder de smoorklep, maar volgens mij heeft je C5 er geen. D'r is zeker een MAF (Mass Air Flow zeg maar: luchtmassameter, LMM) die zit net na het luchtfilter. Beide voelers geven het Motormanagement info over de hoeveelheid lucht die aangezogen wordt, daarop wordt de hoeveelheid brandstof geregeld. Het LPG systeem onderschept de aansturing vd benzine injectoren en stuurt een gelijkwaardige hoeveelheid LPG de motor in. Werkt het gewone systeem dus niet dan werkt het LPG ook niet. maw een auto moet altijd eerst goed lopen op benzine voordat je iets aan het lpg kunt "afstellen". Overigens zijn automatische carburateurs als 20jr uitgefaseerd, hadden ze daarvoor al automatische chokes (ca85) en zijn luchtmassameters al zo oud als injectiesystemen. Een DS had in 1968 al elektronische injectie met een LMM. 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 dec 2010 15:17 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
Beetje OT: De DS-Inj was voorzien van de D-Jetronic http://www.mb107sl-club.nl/Div.%20afb.% ... 0Bosch.pdf Dat werkt op Drukverschillen, vandaar die D. De latere L-Jetronic, zoals gemonteerd op de CX als ik het goed heb, had wel de LMM. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 dec 2010 16:41 |
|
 |
maran
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 04 okt 2009 18:10 Berichten: 112
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
EvilTwin schreef: Een DS had in 1968 al elektronische injectie met een LMM.  Dan zal dit LMM het toch moeten doen. En inderdaad die automatische chokes had je ook! Maar goed weet nu weer wat meer en zal kijken of ik dat geval herken en eerst eens even de steker behandelen (misschien corrosie door de tijd) Maar bedankt.
_________________ Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
|
05 dec 2010 16:45 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
JW-NHS schreef: Dat werkt op Drukverschillen, vandaar die D. De latere L-Jetronic, zoals gemonteerd op de CX als ik het goed heb, had wel de LMM.
klopt de DS (D-jetronic) had dus een MAP. de CX een MAF, maar nog niet zoals op de C5 mbv een hittedraad, maar de L-jetronic van de CX werkt met een hangend schot wat door de lucht opzij geduwd wordt /ot idd maar het ging er mij meer om dat dit soort regelingen niet echt nieuwerwets zijn.  D-> Druk L-> Lucht
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 dec 2010 21:41 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
EvilTwin schreef: Een MAP is een inlaatdrukmeter, als je motor die heeft zit die net onder de smoorklep, maar volgens mij heeft je C5 er geen. Hij heeft er wel een. Inderdaad onder de gasklep in het kunststof inlaatspruitstuk geschroefd.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 dec 2010 23:11 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|