Pagina 1 van 3
constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
Geplaatst: 09 jun 2011 20:26
door JHV
In het aansluitschema staat van de Thule(Brink) trekhaak met voertuigspecifieke kabelset staat dat een geschakelde constant stroom aansluiting een optie is.
Nu hebben wij tijdens het rijden altijd de koelkast in de caravan aan op 12V. De beide stekkertjes zitten aan de kabelbundel. Voor de andere aansluitingen zitten er wel stekkertjes en ook voor de aanhanger module. Ik heb dus nu 2 stekkertjes over (waarvan in de handleiding wordt aangegeven dat het voor de optionele geschakelde constant stroom is) maar ik vind geen aansluiting hiervoor in de auto. Moet ik daarvoor zelf een kabel trekken vanaf de accu, of een andere plek? En waar vandaan dan. Of is er idd een optionele set te koop die ergens aangesloten wordt.
Of heb ik niet goed uit mijn doppen gekeken en ligt er wel een 12V aansluiting hiervoor?
Kortom, heeft iemand een tip/advies?
Johan
Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
Geplaatst: 09 jun 2011 20:58
door siem19
johan je zal een draad van voor moeten trekken
ik heb het zelfde probleem en ook een draad gelegd deze komt op nr 10 op nr 9 zit een schakeldraad deze zit in de kabel bundel en is geschakeld
Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
Geplaatst: 09 jun 2011 21:25
door BJG
Je kunt ook een 12V weghalen bij de 12V aansluiting rechts achterin je break.
siem19 schreef:ik heb het zelfde probleem en ook een draad gelegd deze komt op nr 10 op nr 9 zit een schakeldraad deze zit in de kabel bundel en is geschakeld
Andersom:
9 = 12V constante stroom
10 = 12V geschakelde voeding voor koelkast/accu
Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
Geplaatst: 09 jun 2011 23:05
door JHV
BJG,
Die 12V aansluiting rechts achter in de break, bedoel je dan de 12V aansluiting bij de knop om de hoogte achterin te regelen?
1) Kan die aansluiting dat aan?
2) Geeft dat geen probleem met de BSI?
3) Is die aansluiting geschakeld via contactslot?
Johan
Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
Geplaatst: 10 jun 2011 06:38
door Frans 99
mijn ph 1 heeft links achterin (bekleding laadruimte) een loze stekker zitten met zowel geschakelde als constante spanning.
echter zijn de draadjes erg dun!.(lengte draad plus het vermogen dat erdoor heen moet)en kan je beter 2 nieuwe trekken met een behoorlijke diameter.
en even aan de dealer vragen waar je ze het beste op kan aansluiten.
Grüßen Franz

Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
Geplaatst: 10 jun 2011 12:07
door JHV
Fase 2 is anders toch?
Ik heb voor de bekabeling aansluiten uiteraard de hele binnenbekleding L eruit gehad, en geen losse kabels gevonden.
En voor een koelkast aansluiting toch minstens een 6 mm2 gebruiken!
Johan
Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
Geplaatst: 11 jun 2011 11:27
door Frans 99
Jij bent in elk geval goed bezig!
geen halve maatrgelen met de draad diameter
ik hoop dat het wordt zoals je het wilt.
Grüßen Franz
Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
Geplaatst: 11 jun 2011 19:52
door BJG
@JHV:
Ik bedoel niet de hoogteregeling hoor, maar het 12V stopcontact achter in de auto. Dan gaat het prima. En 4mm2 is voor de koelkast voldoende. Let er wel even op dat de massa ook die dikte heeft.
Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
Geplaatst: 11 jun 2011 21:38
door colee
Ik ondervond te veel spanningsverlies met 4mm2 uit de kofferbak.
Dus heb ik een 6mm2 direct van de accu (met zekering) gepakt . Er is op de +klem ruimte om een oogje bij te plaatsen. Vervolgens heb ik de draad door het schutbord gedaan. Er zit nml een rubber stop onder de rembekrachtiger. En zo verder netjes onder de linkerdorpel bekleding en via de reservewielbak weer naar buiten naar het stopcontact.
Je hebt wel een mtr of 10 nodig met al die lussen en bochten en denk aan de massa ook 6mm2 te maken.
Ik heb bovendien de+ draad met een relais geschakeld , dus motor uit= koelkast uit, omdat ik in het verleden bij een langere aangekopelde stop vergat de koelkast uit te zetten en zo de accu onderuit trok.
Succes en veel caravanplezier.
Colee
Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
Geplaatst: 11 jun 2011 21:44
door Timo 1972
Er is wel een kans dat je relais een keer blijft hangen (aan staan) , heb ik ook al een keer gehad met mijn vorige auto (zelfde schakeling) En dan sta je daar op een op rastette langs de duitse autobahn
Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
Geplaatst: 12 jun 2011 08:19
door colee
Timo, daar heb gelijk in , echter als je een relais van goede kwaliteit koopt is de kans heel klein.
Maar vaak check ik bij een langere stop even of het lampje van de koelkast uit is.
Het is bij mij nu 6jaar goed gegaan!
Groeten, Colee
Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
Geplaatst: 13 jun 2011 20:28
door JHV
Een draad van voor af trekken, rechtstreeks vanaf de accu, heeft niet mijn voorkeur. Al zou ik het uiteraard ook met een geschakeld relais doen.
Maar weet iemand hoeveel stroom het stroomaansluitpunt in de kofferbak van de break mag leveren?
En idd BJG, is dat NIET de hoogte regelaar!! Wel de aansluiting er naast waar je een 12V stekker in kan steken. (Ik noem dat maar even een sigarettenaansteker punt.)
Mijn voorkeur voor de geschakelde 12V naar de caravan is deze 12V aansluiting.
Gewoon lekker makkelijk aansluiten en een kort draadje leggen.
Johan
Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
Geplaatst: 13 jun 2011 21:28
door BJG
Deze aansluiting is in de bsi gezekerd met 15 A.
Dus dat gaat prima, behalve wanneer je er in de auto ook een koelbox oid op aansluit, dan wordt het net kantje boord denk ik.
Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
Geplaatst: 13 jun 2011 22:24
door Maartenr
Ik heb het bij mijn C5 precies zo gedaan. De 12V afgetapt van die aansluiting in de kofferbak en er een relais tussen gezet dat geschakeld wordt vanaf de 12v die onder de achterbankzitting zit (ik denk benzinepomp ofzo).Dat werkt uitstekend en de koelkast in de caravan blijft goed koud.
Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
Geplaatst: 20 jun 2011 13:18
door mathieu4852
Ik denk dat de optie met de 6 mm draad (heb zelf een 4 mm draad gebruikt en hem onder de auto door laten lopen) de beste is. In de draad heb ik wel nog een aparte zekering geplaatst (zweefzekering). Het advies om een fatsoenlijk relais er tussen te bouwen heb ik indertijd ook opgevolgd en daar nog nooit problemen mee gehad (vasthangen of zo).
Groetjes
Mathieu