C5_C5
Beste forumleden, dit is inmiddels mijn tweede topic op het forum :cit4

Via een tip van een citrosport-forum lid ben eens gaan nadenken om de normale rijstand (hoogte) een cm of 2 te laten aanpassen (laten zakken)...

Heeft u ervaringen hiermee? Wat zijn de consequenties?

Alvast een foto van normale stand...

Afbeelding
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ik heb mijn C5 laten zakken/aanpassen, maar enkel omdat hij te hoog stond, exroosje heeft dit volgens mij ook gedaan :)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1949
Lid geworden op: 24 mei 2010 21:24
Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque
Locatie: Almere
Oprijden van drempels? Nog lager bij hogere snelheid?
Ik weet niet of je voldoende hoogte overhoudt met je spoilers,
Grtz Rob


2.0 HdiF Break Exclusive met alle opties; zelfs RVS dorpels en tellerringen.
Ook nog C3 1.6 VTI120 Zenth 6-2010
ExC3 1.4 IF Exclusive 10-2002
Ex C2 1.1
Ex Berlingo 1.9D
ex ZX 1.4
ex ZX 1.4
ex ZX 1.9D
ex AX 1.0
Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Dat ziet er niet uit als de normale stand, of er zitten veel te kleine wieltjes onder, maar da's lastig te zien met die skirts/dorpels.

Je moet je eerst afvragen waarom je dit wil, het is geen vag-produkt of ander Duits barrel. ;)
Is het puur voor de looks dan moet je hem gewoon in de lage stand parkeren. :idea:
Er was al een uitgebreid draadje over verlagen waarin de achterliggende techniek en overwegingen voor HP worden besproken.
zie deze link

Hier nog een draadje over een aftermarket flutje om de boel te verklooien, met daarin ook de exacte methode om de hoogte te controleren en te stellen:
zie deze link

Sowieso gaat de auto al vanzelf hoger (+13mm) en lager (-10mm) afhankelijk van de staat van het wegdek en de snelheid.
zie dit plaatje

NB De combinatie van brede(re) banden en een nog lagere rijstand (dan de -15mm verlaagde snelwegstand) levert dankzij een hele lichte camberverandering vóór een versmalling op van de effectieve spoorbreedte, waarmee je dus de stabiliteit en grip aantast. Zoals ik in de link hierboven als zei: als het lonend was geweest om de C5 op snelheid nog verder te verlagen dan had men dat wel af-fabriek gedaan.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ter aanvulling:
ik heb hier zelf een keer mee geexperimenteerd, ongeveer 2 cm lager voor en achter.

Conclusie, het is echt geen rijden meer, totaal geen veerslag, meteen bij een hobbel op de aanslagen. Vooral als je harder rijdt, en de vering zelf al lager gaat (zie reactie ET)

Mogelijkheid voor jou, gezien het plaatje doe je het voor de looks, zet hem in de laagste stand weg.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Er zit wat tolerantie in de afstelling van citroen (+- 1 cm) Ik kwam er achter dat de mijne aan de hoge kant stond en heb hem tegen de ondergrens van de tolerantie af laten stellen. Daarmee is de vering nog prima, nooit iets nadelig van gemerkt. Kennelijk ligt het wel gevoelig want als je te laag gaat heb je opeens geen vering meer.

Verstellen is overigens een werkje van niks als de auto op de brug staat: Meten; Boutje los; iets verdraaien; boutje vast; meten tot het naar het zin is. Een ph1 kun je zelfs nog fijn regelen in de computer per mm.

Bij de juiste bandenmaat /rol omtrek moet de onderkant van het hoogste punt van het spatbord (midden boven de band) ca 69-70cm boven de straat staan. Zo uit mijn hoofd was het bij mij ruim 70 cm, nu is het tegen de 69cm . Onder de 68 moet je dus niet komen.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Zoals ook in het andere draadje duidelijk vermeld, is het meten aan de buitenkant wel een aardige indicatie, maar bij echt afstellen veel te grof, denk ook aan de gevolgen van bandenspanning vs belading. Daarnaast is er oa. door hysterese en het feit dat de C5 zelf de slechte wegdekmodus kan kiezen altijd het gevaar dat de auto überhaupt niet op de rijhoogte staat bij het parkeren.

Bijvoorbeeld: laatste stukje drempels - > auto omhoog -> regeling schiet paar mm door -> je stopt en stapt uit -> auto regelt terug naar rijhoogte (vanaf grotere hoogte dan slecht wegdekmodus) -> blijft hangen op paar mm boven rijstand.

Volg gewoon de aanwijzingen uit die (engelse) documenten en bepaal dan of de auto idd onjuist staat.

NB de tolerantie is officiëel +/- 6mm, uit het hoofd zeg ik dat de mogelijke range van fijnafstemming mbv de Lexia op de Ph.I twee maal groter is dan dat en tien maal fijner. Met draaien aan de manchetten zit je idd op +/- 1cm, maar dat is dus te grof.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5_C5
Heb idd gemerkt dat de auto nog verder zakt tijdens het rijden. Ik ben eigenlijk van mening veranderd. Het heeft geen zin om de auto te laten zakken i.v.m. met verlaagde bumpers/sideskirts :smt190 :citrofiel :citrofiel :citrofiel

Wat mijn betreft is deze topic gesloten. Dank iedereen voor de reacties :cit4 :cit21
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
OK ... :smt023

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Gesloten