Menno schreef:De fout is idd vaak dat men schrikt en van het rempedaal afgaat of minder hard ( niet genoeg ) remt ... vandaar dat ABS en brake-assist enorm helpt ..
Het is al vaak voorbij gekomen dat er leden op deze site niet wisten wat er gebeurde wanneer het BAS erin slaat, of de autom. alarmlichten. Dat wil dus zeggen dat die mensen nog nooit uit alle macht geremd hebben, sterker nog die hebben nog niet eens 50% van het rempotentiëel aangesproken.
Ik kan dat niet helemaal afdoen met: die mensen rijden allemaal zo netjes/anticiperend/defensief...
Eigenlijk zou ik willen zeggen: je moet gewoon weten hoe je auto zich dan gedraagt. Ik wil niet zeggen dat iedereen maar (achteruit) donuts moet proberen op een besneeuwde parkeerplaats, maar wat meer kennis van het grensgebied lijkt me wel gewenst. Helaas, de statistiek mbt rijvaardigheidscursussen geeft me dan ongelijk.
Mogelijk zijn er meer risicozoekers dan angsthazen die zo'n cursus doen. Of die instructeurs zijn echt slecht, hun voormalig opperhoofd (Rob Slotemaker) was ook zo'n dwaas; die vond Citroëns maar niks omdat hij ze niet in een spin kon krijgen.
Het was wel 12 jaar geleden
tja, ook 12 jaar geleden hoorde ABS fatsoenlijk te werken, maar dat deed het gezien je verhalen over klapperen en oscilleren dus niet.
de remkracht wordt telkens aangepast aan de draaisnelheid van het wiel.
Niet echt, (draai-)snelheid maar indirect van belang, het gaat om versnelling (vertraging). Op constant oppervlak kun je een vrijwel constante maximale vertraging halen als je de remkracht exact constant houdt, nét tegen blokkeren aan. Zou er een wiel gaan slippen (vertraging groter dan de vertraging vd auto), dan regelt het ABS de remkracht terug totdat het wiel weer draait, met dezelfde snelheid als de andere wielen. Op heel glad oppervlak zit hierin het grootste probleem: het wiel moet weer op gang gebracht worden.
En als je me niet gelooft ga je het zelf maar eens proberen.
Al gedaan en zoals ik al zei: het laatste wat je wilt is dat wielen blokkeren. Een oncontroleerbare ervaring op een rijvaardigheidstraining bewijst echt het tegendeel niet.
De beste onderbouwing is een test van de NHTSA (orig uit 1991), hier gequote op pag.4
http://www-nrd.nhtsa.dot.gov/Pubs/811182.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ALLEEN op los gravel heeft 4wiel ABS een nadeel, waarvan men nog altijd veronderstelt dat het mogelijk ook op losse sneeuw het geval is. Op glad, versleten asfalt is het voordeel van ABS >40%. Let wel, dit gaat puur om de effectiviteit van ABS-remmen. Het feit dat je met ABS nog een uitwijkmanoeuvre kunt maken staat hier dus los van. Verderop in het rapport (10-11) kun je zien dat dit tot onhandige bijwerkingen leidt, zoals risicohomeostase (harder rijden omdat je je veiliger voelt) en meer botsingen van de weg af. Bovendien, dat de perceptie van bestuurders ernstig in de weg zit. Het feit dat er vijftien jaar later nog steeds mensen op ABS afgeven en aan de effectiviteit twijfelen onderstreept dit.
misschien moeten we weer ontopic over de winterbanden
Ik ben meer voor een integrale veiligheidsaanpak. Het lijkt me allemaal nog erg relevant voor rijden (remmen) in de winter.