JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Oplopende motortemperatuur.

Bericht door JHV »

In de vakantie zag ik de motortemperatuur, en de olietemperatuur, oplopen en oplopen.
De meter liep tegen rood aan, enigszins rustiger rijden, van 90 naar 80, of van 80 naar 70 met een lichte helling van 5 a 6 %, deed de temperatuur weer zakken. De meter zat net tegen rood aan, of 1 a 2mm er vanaf. De caravan van een 1220kg hing aan de trekhaak. Soms een lichte helling en dan weer vlak.
Met caravan en een buitentemperatuur van een 35 graden.
Zonder caravan was de motortemperatuurniet noemenswaardig hoger dan normaal. Ook weer een buitentemperatuur van een 35 graden.
Bij de thuisrit, vlakke weg en een 25 a 28 graden, was er geen enkel probleem, gewoon de meter in het midden of iets erboven.
Uiteraard heb ik bij rood aanlopen de motor even af laten koelen door een parkeerplaats op te rijden en de motor even te laten draaien. Of idd wat langzamer rijden.
Weer een weekje thuis merk ik niks van verhoogde temperatuur.
Wanneer ik dit zo opschrijf, vinden jullie dat ik even eea moet laten checken of is een caravan/hellinkje/35graden/90km reden voor deze motortemperatuur?
Geen enkele keer ging er een oranje waarschuwingslampje branden voor te hoge motortemperatuur.
Wel 1 keer weigerde de bak in zijn 4 te schakelen (ook manueel, dus duidelijk bescherming?) tot de motor en de olie wat afgekoeld was.

Ik had de indruk dat langzamer rijden wel wat hielp, maar eigenlijk moest hij gewoon 2 of 3 keer even "uitdampen" bij de hoge buitentemperatuur, caravan en lichte lange helling.
De airco uitzetten gaf ook een verlaging van de motortemperatuur overigens.
Niet van mijn temperatuur helaas :smt089 .
Normaal bij deze extreme omstandigheden of effe checken?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee.
Johan
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
draait de ventilator nog vooraan
half en vol
is het net van de radiator en condensor niet vervuild
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Koelvloeistofniveau OK?
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Koelvloeistof is oke, net vervuild ga ik bekijken. Vol en half vol draaien kan ik van buitenaf niet zien. Bij draaiende motor hoorde ik wel de ventilator draaien. Vol of half weet ik niet. Is dat met de Lexia te meten/checken?
Johan
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 dec 2009 09:24
Auto: break Ligne prestige 2.0 16V Athena
Opties: Trekhaak / Parrot MKI9000 carkit
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10403
Productienummer: 0030
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 195.000
Kleur: Bleu Maurtitius
Locatie: Duiven
Gebruikersavatar
C5club Newbie
C5club Newbie
Zowel bij mijn vorige c-5 I als de huidige C-5 II gaf de motortemp. nooit een verhoging, ook niet met 35 graden en een caravan van 1500 kg door Frankrijk en Spanje.
Dus een goede check van het koelsysteem lijkt mij op z,n plaats.
Groeten, Coen
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
zeker het net van de condensor en de radiator zeer goed controleren
omdat de temp enkel oploopt bij zeer zware omstandigheden
en als men de snelheid minderd de temp ook minder word
dat zijn de verschijnselen als het net vuil is
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Colee en willy,
dank voor jullie reacties, ik ga er mee aan de slag.
Johan
Berichten: 571
Lid geworden op: 13 dec 2006 19:39
Auto: C5 Break
Opties: PDC, Nav. RT3
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10182
Productienummer: 10129
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 235000
Kleur: NOIR OBSIDIEN
KPH: Voor + Achter
Locatie: Wijk bij Duurstede
Verleden jaar 1 keer meegemaakt. Zat ik te kort op een voorligger (vrachtwagen). Berg op.

Werd er niet goed gekoeld. Heb ik me af laten zakken , toen ging het goed.
Citroen C5 Break
Plaats reactie