
Oplopende motortemperatuur.
In de vakantie zag ik de motortemperatuur, en de olietemperatuur, oplopen en oplopen.
De meter liep tegen rood aan, enigszins rustiger rijden, van 90 naar 80, of van 80 naar 70 met een lichte helling van 5 a 6 %, deed de temperatuur weer zakken. De meter zat net tegen rood aan, of 1 a 2mm er vanaf. De caravan van een 1220kg hing aan de trekhaak. Soms een lichte helling en dan weer vlak.
Met caravan en een buitentemperatuur van een 35 graden.
Zonder caravan was de motortemperatuurniet noemenswaardig hoger dan normaal. Ook weer een buitentemperatuur van een 35 graden.
Bij de thuisrit, vlakke weg en een 25 a 28 graden, was er geen enkel probleem, gewoon de meter in het midden of iets erboven.
Uiteraard heb ik bij rood aanlopen de motor even af laten koelen door een parkeerplaats op te rijden en de motor even te laten draaien. Of idd wat langzamer rijden.
Weer een weekje thuis merk ik niks van verhoogde temperatuur.
Wanneer ik dit zo opschrijf, vinden jullie dat ik even eea moet laten checken of is een caravan/hellinkje/35graden/90km reden voor deze motortemperatuur?
Geen enkele keer ging er een oranje waarschuwingslampje branden voor te hoge motortemperatuur.
Wel 1 keer weigerde de bak in zijn 4 te schakelen (ook manueel, dus duidelijk bescherming?) tot de motor en de olie wat afgekoeld was.
Ik had de indruk dat langzamer rijden wel wat hielp, maar eigenlijk moest hij gewoon 2 of 3 keer even "uitdampen" bij de hoge buitentemperatuur, caravan en lichte lange helling.
De airco uitzetten gaf ook een verlaging van de motortemperatuur overigens.
Niet van mijn temperatuur helaas

.
Normaal bij deze extreme omstandigheden of effe checken?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee.
Johan