Pagina 1 van 2
Probleem automaat.
Geplaatst: 03 apr 2010 08:28
door Ralph
Ergens in januari merkte ik als eerste bij koude motor een lompe 'bonk' bij het overschakelen van 1 naar 2. Bij warme motor was dit minder of verliep het schakelen 'zacht'. De garage heeft dit verholpen door het vervangen van kleppen/ventielen in de bak waardoor deze weer zachtjes opschakeld van 1 naar 2. Er zou ook net iets te weinig 'druk' in de bak hebben gezeten?
Omstreeks diezelfde periode merkte ik na een stevige rit op de Duitse Autobahn dat mijn automaat in 3e en 4e versnelling begon te slippen(-1-) met ongeveer 500-700 toeren. Je kunt er dan geen vol gas mee rijden, hij haalt de maximale snelheid simpelweg niet en al zou je het proberen dan zou de toerenteller al pogende in het rood uitkomen. Eenmaal slippend blijft de bak dit volhouden ook bij de gemiddeld rustige snelheden die hier toegelaten zijn, ook wanneer de motor afgezet en weer opnieuw gestart zou worden. Pas de volgende dag is het weer weg en gedraagt íe zich normaal.
-1- Voorbeeld. Je rijdt 140 constant en wilt naar 145, geeft wat gas bij en het eerste wat er gebeurt is dat de toerenteller 500-700 toeren oploopt. Zo gedraagt de bak zich niet onder normale omstandigheden.
Bij onze ochtend en avondspitsen gedraagt de automaat zich dus netjes (het toerental loopt niet ineens op bij aanraken gaspedaal). Maar ja, dan mag je al blij zijn wanneer je 110 rijdt.
Ik weet, het klinkt een beetje vaag allemaal maar hoop het zo goed mogelijk overgebracht te hebben. Het betreft een C5 comfort uit 2009, 2 ltr LPG, met 4-bak automaat en 36000 km. Alvast bedankt voor de reakties (mijn garage weet niet verder..).
Re: Probleem automaat.
Geplaatst: 03 apr 2010 09:21
door rene205
[Edit Rene] Bericht gewist, berichten in louter hoofdletters zijn niet toegestaan[/edit Rene]
Re: Probleem automaat.
Geplaatst: 03 apr 2010 09:49
door Marc
Je hoeft niet zo te schreeuwen, hoor. (alles in hoofdletters). Dat komt een beetje, tja, hoe zal ik het zeggen......schreeuwerig over. Of heeft iemand met secondelijm je Caps-lock vastgeplakt ?
Re: Probleem automaat.
Geplaatst: 03 apr 2010 09:52
door manny21479
en het is een ph 1 uit 2009

Re: Probleem automaat.
Geplaatst: 03 apr 2010 10:58
door Jalu
Als het daadwerkelijk om een nieuwe auto gaat zou ik er zelf helemaal niet over willen nadenken: naar de garage met dat ding, en los het maar op. Dat is één van de grootste voordelen van het kopen van een nieuwe auto...
Re: Probleem automaat.
Geplaatst: 03 apr 2010 11:43
door Ploffie
rene205 schreef:MISSCHIEN KUNNEN ZE EEN NIEUWE BAK EN KOPPELING EN DRUKGROEP PLAATSEN
Koppeling en drukgroep in een automaat?

Re: Probleem automaat.
Geplaatst: 03 apr 2010 15:18
door viper
je staat hier niet op de markt hoor met dat geblabla

Re: Probleem automaat.
Geplaatst: 03 apr 2010 15:25
door JHV
Ralph,
Wanneer in de 4e versnelling bij 140km/h eerst het toerental oploopt voordat de snelheid omhoog gaat, en je hebt een automaat, dat werkt de lock-up niet. Ik neem aan dat je bij die snelheid geen kick-down meer hebt bij de automatische 4bak.
Er werd iets gezegd over fase 1, je auto komt uit 2009 en heeft 36000km gereden. Dan heb je geen fase 1, die zijn gebouwd tot 2004. Daarna kwamen fase 2 en 3.
rene205, wanneer dit bij een manuele bak geburd is er idd iets met je koppelingsplaten/drukgroep/vliegwiel/koppelingskabel.
johan
Re: Probleem automaat.
Geplaatst: 03 apr 2010 17:41
door Ralph
JHV schreef:
Ik neem aan dat je bij die snelheid geen kick-down meer hebt bij de automatische 4bak.
Nee, geloof ik ook niet.
Bedankt voor je reaktie!
Re: Probleem automaat.
Geplaatst: 04 apr 2010 12:39
door Menno
Bij 140 zou ik wel een kickdown verwachten als je je voet naar beneden vloert ...
Re: Probleem automaat.
Geplaatst: 04 apr 2010 16:17
door Ralph
Yep, die kick down werkt nog bij 140 maar het haalt alleen niks uit met een 4-bak natuurlijk..
Re: Probleem automaat.
Geplaatst: 04 apr 2010 16:42
door BJG
Ik begrijp dat het een AL4 bak betreft.
Het geschetste probleem van het schakelen van 1 naar 2 bij lage temperaturen heeft te maken met de vulling van de klep die zorgt voor het inschakelen van de tweede versnelling, zoals je zelf ook al aangeeft zijn de kleppen vervangen.
Het andere probleem dat beschreven wordt kan diverse/meerdere oorzaken hebben. Daarover ga ik nu niet speculeren.
In ieder geval zou ik het olieniveau als eerste nog controleren. Als het olieniveau niet correct is, (te hoog=vermogensverlies, warm lopen. te laag = veel slip traag schakelen) dan krijg je ook klachten
In ieder geval is het raadzaam naar de dealer te gaan, die kan al dan niet met ondersteuning van het Technisch Platform bekijken wat er aan de hand is. De AL4 bakken zijn er al vanaf 1998 dus kennis over deze bakken is inmiddels wel opgebouwd.
Re: Probleem automaat.
Geplaatst: 04 apr 2010 17:55
door Ralph
Het technisch platform heeft die bak 'online' al bekeken, die 'bonk' van 1 naar 2 (als ie koud was inderdaad ja!) is nu ook verdwenen. Mijn werd verteld dat de druk wat te laag zou zijn geweest en dat er een sensor en een klep vervangen zijn. Schakelen doet ie weer zoals het hoort.
Mijn 2e klacht (het slippen van de automaat) is nog niet opgelost en ik heb het idee dat ie het steeds makkelijke doet dat doorslippen. Ik heb begrepen dat men met Citroen Nederland hierover kontakt opgenomen heeft, we wachten nu al een week op een reaktie. Speculeer er maar op los hoor..
Re: Probleem automaat.
Geplaatst: 05 apr 2010 20:56
door BJG
Als de bak veel slip heeft kan dat (als het olieniveau goed is) te maken hebben met de lockup van de koppelomvormer.
Dit zou je kunnen controleren door te wachten tot de auto in een bepaalde versnelling staat. Daarna gas te geven precies zoveel dat de bak nog net niet terug schakelt. Kijk dan of het toerental onevenredig oploopt (slip). Daarna controleer je de remmende werking op de motor als je gas loslaat.
Als de slip toeneemt bij gasgeven zonder dat de bak schakelt EN ook de auto relatief slecht op de motor afremt (hierbij mag de bak wel terugschakelen) is de lockup verdacht.
Maar het blijft lastig om op afstand hier iets nuttigs over te zeggen.
En je blijft hoe dan ook afhankelijk van je dealer die het probleem moet oplossen. Dus zullen ze ook zelf diagnose moeten (laten) stellen. Ik weet dat echte probleemgevallen wel eens naar Autrans gaan.
ik begrijp goed dat dit vervelend is vooral omdat je zelf niets kunt met dit probleem en dus afhankelijk bent van anderen.
Re: Probleem automaat.
Geplaatst: 05 apr 2010 21:20
door Ralph
Zoveel gas hoef ik hiervoor niet te geven, een beetje is bij 140 al voldoende. Hij slipt dan echt 500-700 toeren door voordat de teller mee oploopt.