Ralph
Ralph
Probleem automaat.

Bericht door Ralph »

Ergens in januari merkte ik als eerste bij koude motor een lompe 'bonk' bij het overschakelen van 1 naar 2. Bij warme motor was dit minder of verliep het schakelen 'zacht'. De garage heeft dit verholpen door het vervangen van kleppen/ventielen in de bak waardoor deze weer zachtjes opschakeld van 1 naar 2. Er zou ook net iets te weinig 'druk' in de bak hebben gezeten?

Omstreeks diezelfde periode merkte ik na een stevige rit op de Duitse Autobahn dat mijn automaat in 3e en 4e versnelling begon te slippen(-1-) met ongeveer 500-700 toeren. Je kunt er dan geen vol gas mee rijden, hij haalt de maximale snelheid simpelweg niet en al zou je het proberen dan zou de toerenteller al pogende in het rood uitkomen. Eenmaal slippend blijft de bak dit volhouden ook bij de gemiddeld rustige snelheden die hier toegelaten zijn, ook wanneer de motor afgezet en weer opnieuw gestart zou worden. Pas de volgende dag is het weer weg en gedraagt íe zich normaal.

-1- Voorbeeld. Je rijdt 140 constant en wilt naar 145, geeft wat gas bij en het eerste wat er gebeurt is dat de toerenteller 500-700 toeren oploopt. Zo gedraagt de bak zich niet onder normale omstandigheden.

Bij onze ochtend en avondspitsen gedraagt de automaat zich dus netjes (het toerental loopt niet ineens op bij aanraken gaspedaal). Maar ja, dan mag je al blij zijn wanneer je 110 rijdt.

Ik weet, het klinkt een beetje vaag allemaal maar hoop het zo goed mogelijk overgebracht te hebben. Het betreft een C5 comfort uit 2009, 2 ltr LPG, met 4-bak automaat en 36000 km. Alvast bedankt voor de reakties (mijn garage weet niet verder..).
rene205
rene205
Re: Probleem automaat.

Bericht door rene205 »

[Edit Rene] Bericht gewist, berichten in louter hoofdletters zijn niet toegestaan[/edit Rene]
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2551
Lid geworden op: 21 aug 2007 20:06
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Locatie: Nijmegen
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Probleem automaat.

Bericht door Marc »

Je hoeft niet zo te schreeuwen, hoor. (alles in hoofdletters). Dat komt een beetje, tja, hoe zal ik het zeggen......schreeuwerig over. Of heeft iemand met secondelijm je Caps-lock vastgeplakt ?
Groeten, Marc
manny21479
manny21479
Re: Probleem automaat.

Bericht door manny21479 »

en het is een ph 1 uit 2009 :smt017
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 390
Lid geworden op: 05 okt 2006 13:30
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Stadskanaal
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: Probleem automaat.

Bericht door Jalu »

Als het daadwerkelijk om een nieuwe auto gaat zou ik er zelf helemaal niet over willen nadenken: naar de garage met dat ding, en los het maar op. Dat is één van de grootste voordelen van het kopen van een nieuwe auto...
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Re: Probleem automaat.

Bericht door Ploffie »

rene205 schreef:MISSCHIEN KUNNEN ZE EEN NIEUWE BAK EN KOPPELING EN DRUKGROEP PLAATSEN
Koppeling en drukgroep in een automaat? :smt017
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 mar 2010 21:05
Auto: C5 2.0 16V Break Ligne Prestige
Opties: bluetooth carkit, TomTom
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 191000
Kleur: Zwart
KPH: Voor + Achter
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: Probleem automaat.

Bericht door viper »

je staat hier niet op de markt hoor met dat geblabla :shock:
Eenmaal Citrofiel, dan is overstappen moeilijk...
Conclusie: Je bent verpest :-)
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Re: Probleem automaat.

Bericht door JHV »

Ralph,
Wanneer in de 4e versnelling bij 140km/h eerst het toerental oploopt voordat de snelheid omhoog gaat, en je hebt een automaat, dat werkt de lock-up niet. Ik neem aan dat je bij die snelheid geen kick-down meer hebt bij de automatische 4bak.
Er werd iets gezegd over fase 1, je auto komt uit 2009 en heeft 36000km gereden. Dan heb je geen fase 1, die zijn gebouwd tot 2004. Daarna kwamen fase 2 en 3.

rene205, wanneer dit bij een manuele bak geburd is er idd iets met je koppelingsplaten/drukgroep/vliegwiel/koppelingskabel.
johan
Ralph
Ralph
Re: Probleem automaat.

Bericht door Ralph »

JHV schreef: Ik neem aan dat je bij die snelheid geen kick-down meer hebt bij de automatische 4bak.
Nee, geloof ik ook niet.

Bedankt voor je reaktie!
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: Probleem automaat.

Bericht door Menno »

Bij 140 zou ik wel een kickdown verwachten als je je voet naar beneden vloert ...

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Ralph
Ralph
Re: Probleem automaat.

Bericht door Ralph »

Yep, die kick down werkt nog bij 140 maar het haalt alleen niks uit met een 4-bak natuurlijk..
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Probleem automaat.

Bericht door BJG »

Ik begrijp dat het een AL4 bak betreft.

Het geschetste probleem van het schakelen van 1 naar 2 bij lage temperaturen heeft te maken met de vulling van de klep die zorgt voor het inschakelen van de tweede versnelling, zoals je zelf ook al aangeeft zijn de kleppen vervangen.

Het andere probleem dat beschreven wordt kan diverse/meerdere oorzaken hebben. Daarover ga ik nu niet speculeren.
In ieder geval zou ik het olieniveau als eerste nog controleren. Als het olieniveau niet correct is, (te hoog=vermogensverlies, warm lopen. te laag = veel slip traag schakelen) dan krijg je ook klachten

In ieder geval is het raadzaam naar de dealer te gaan, die kan al dan niet met ondersteuning van het Technisch Platform bekijken wat er aan de hand is. De AL4 bakken zijn er al vanaf 1998 dus kennis over deze bakken is inmiddels wel opgebouwd.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Ralph
Ralph
Re: Probleem automaat.

Bericht door Ralph »

Het technisch platform heeft die bak 'online' al bekeken, die 'bonk' van 1 naar 2 (als ie koud was inderdaad ja!) is nu ook verdwenen. Mijn werd verteld dat de druk wat te laag zou zijn geweest en dat er een sensor en een klep vervangen zijn. Schakelen doet ie weer zoals het hoort.
Mijn 2e klacht (het slippen van de automaat) is nog niet opgelost en ik heb het idee dat ie het steeds makkelijke doet dat doorslippen. Ik heb begrepen dat men met Citroen Nederland hierover kontakt opgenomen heeft, we wachten nu al een week op een reaktie. Speculeer er maar op los hoor..
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Probleem automaat.

Bericht door BJG »

Als de bak veel slip heeft kan dat (als het olieniveau goed is) te maken hebben met de lockup van de koppelomvormer.
Dit zou je kunnen controleren door te wachten tot de auto in een bepaalde versnelling staat. Daarna gas te geven precies zoveel dat de bak nog net niet terug schakelt. Kijk dan of het toerental onevenredig oploopt (slip). Daarna controleer je de remmende werking op de motor als je gas loslaat.

Als de slip toeneemt bij gasgeven zonder dat de bak schakelt EN ook de auto relatief slecht op de motor afremt (hierbij mag de bak wel terugschakelen) is de lockup verdacht.

Maar het blijft lastig om op afstand hier iets nuttigs over te zeggen.

En je blijft hoe dan ook afhankelijk van je dealer die het probleem moet oplossen. Dus zullen ze ook zelf diagnose moeten (laten) stellen. Ik weet dat echte probleemgevallen wel eens naar Autrans gaan.

ik begrijp goed dat dit vervelend is vooral omdat je zelf niets kunt met dit probleem en dus afhankelijk bent van anderen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Ralph
Ralph
Re: Probleem automaat.

Bericht door Ralph »

Zoveel gas hoef ik hiervoor niet te geven, een beetje is bij 140 al voldoende. Hij slipt dan echt 500-700 toeren door voordat de teller mee oploopt.
Plaats reactie