Het is inderdaad vrij logisch dat de C5 (gedurende
korte tijd) op 3 cylinders gaat lopen wanneer de bobines niet voldoende spanning op kunnen bouwen vanwege een defecte accu. Er is op dat moment onvoldoende energie in de bobines 'opgebouwd' om de bougies krachtig genoeg te laten vonken. Gevolg: onvolledige verbranding > wordt opgemerkt door sensoren (lambda; katalysator etc.) > melding op display: "storing katalysator" of "storing uitlaatgas".
In mijn geval was het een combinatie van factoren: een defecte accu en de bobines die de langste tijd gehad hebben.
Andere oorzaak van de melding "storing uitlaatgas" kan zijn: te dikke motorolie. De oliekanaaltjes in de hydraulische klepstoters in de 2.0 16V zijn erg dun. Wanneer er te dikke olie wordt gebruikt (bijvoorbeeld 10W40 van een niet-synthetische of half synthetische kwaliteit) vullen de klepstoters bij de
koude start te langzaam met olie. Gevolg is dat één of meerdere kleppen niet op tijd opengaan > onvolledige verbranding > melding op display: "storing katalysator" of "storing uitlaatgas".
Citroen heeft hierover een brief uitlaten gaan naar de dealers en officiële réparateurs met het advies om synthetische olie te gebruiken in de viscosititeit 5W40, geschikt voor EGR systemen. Onze voiture is sinds dit voorjaar gevuld met MPM 05000C2 - MOTOROIL 5W-30 PREMIUM SYNTHETIC MS C2-04, speciaal voor Citroen en Peugeot motoren met een uitlaatgas recirculatie systeem (EGR) (zie
http://www.mpmoil.nl/index.php?id=produ ... anguage=nl" onclick="window.open(this.href);return false;). Of Total ACTIVA INEO ECS 5W-30, is ook prima maar is nogal aan de prijs).
Prima tip van Klaverblaadje om een OBD reader te kopen. Zo'n ding is bruikbaar en handig, zeker wanneer je garage daar steeds een bedrag voor rekent. Gelukkig brengt mijn garage voor het uitlezen van de boordcomputer geen speciale kosten in rekening. Een goede en ervaren technicus met de juiste apparatuur en gezonde logica is goud waard...