Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 storing katalysator 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht storing katalysator
:cit2

De laatste paar dagen geef de auto een katalysator storing
Heeft dit soms met de weersomstandigheden te maken?
Met normaal weer geeft ze de storing minimaal aan.
Weet iemand hier een antwoord op? :smt017

Groetjes herman spee

22 dec 2009 14:14
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing katalysator
Herman, dit kan aan van alles liggen.

Ik heb in mijn ph1 deze storing ook met enige regelmaat gehad. Bijvoorbeeld na het per ongeluk leegrijden van de LPG tank, waardoor er net voor het overschakelen even geen brandstof meer is en het motormanagement het niet meer snapt. Maar ook wel eens op benzine, met name als ik een keer ergens bij een vage pomp tankte, of een laag octaangehalte in het buitenland. Ik heb dan ook het vermoeden dat het brandstof gerelateerd zou kunnen zijn.

Maar goed, dat is slechts een mogelijkheid. Als de storing slechts sporadisch optreedt dan is er niet zoveel aan de hand. Even contact uit, dan reset het motormanagement zich, en daarna loopt je motor weer normaal en is de "storing" weg. De melding blijft echter nog een tijdje.

Na een paar keer ritten moet de melding ook vanzelf weer verdwijnen. Als de motor echter na het opnieuw starten opnieuw in de noodloop springt (slecht lopen, schokkend, geen vermogen) en hij blijft dat telkens doen dan is er echt iets mis en is het advies: direct naar de dealer.

Roel.

22 dec 2009 15:08
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES

Naar boven
Antwoord met een citaat
Hoewel onze C5 ook bij koud weer altijd probleemloos start kwam er gisteren een melding: 'Storing katalysator' en op het dashoard brandt het symbooltje voor 'motormanagent' en 'service'.
Vandaag de reset procedure voor het lucht-brandstof mengsel uitgevoerd en nu de melding 'Storing uitlaatgas' en de 'service'-verlichting brand nog steeds alsof het kerstmis is :) .
De motor van onze dame draait en trekt desondanks prima, zowel op benzine als op LPG (Vialle LPi). Het enige wat me opvalt is soms een licht onregelmatige loop (je merkt duidelijk dat het motormanagement van alles aan het regelen is) na een tijdje flink toeren maken en daarna weer teruggaan naar ca. 2300 toeren.

Ik vermoed dat het te maken heeft met ofwel een bougie die niet zo lekker is (NGK uiteraard) ofwel de bobines die kennelijk de langste tijd hebben gehad (zijn nog origineel 2001). Olie is van MPM speciaal voor Peu-Citroën motoren met een EGR-systeem (05000C2 MOTOROIL 5W-30 PREMIUM SYNTHETIC MS C2-04, om precies te zijn....)
Maandag maar even bij de dealer langs (Wout Weterings, Augustinusga). Maar als iemand suggesties heeft voor een diagnose dan is dat van harte welkom.

26 dec 2009 20:38
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs

Naar boven
Antwoord met een citaat
In 2 jaar tijd heeft onze voiture slechts eenmaal de melding uitlaatgas-storing gegeven. een paar weken terug bij de eerste extreme kou. Daarbij ook slecht lopen en stank van benzine/uitlaatgassen. Motor opnieuw gestart, melding nog 2 dagen op display gehad en nu is alles weer normaal.

Echter bij mijn bedrijfsbus (Frot Transit) ook een lampje motor storing. Ik kon ook niets merken aan de trekkracht en loop van de motor, behalve dan dezelfde onregelmatige loop van de motor zoals jij het ook beschrijft (continue regelen door motormanagement). De dealer heeft de EGR klep vervangen. Misschien bij jou C5 ook de reden van je klacht? Misschien bied reinigen al uitkomst, vast meer over te vinden met de zoekfunctie --> DIT BIJVOORBEELD

Suc6

Afbeelding

27 dec 2009 23:27
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bedankt voor de tip; zo zie je maar hoe nuttig zo'n forum is... Morgenvroeg langs de dealer.
Mijn broer heeft een 2.0 16V automaat met op dit moment dezelfde kwaal. Na 2 dagen verdwijnt bij hem de melding, om daarna lange tijd niet meer te verschijnen.
Het zou een 'bug'in de software kunnen zijn (foutmarges in de software van het motormanagement schijnen nogal krap te zijn geprogrammeerd.
Ik hou jullie op de hoogte, gelukkig zijn Wout Weterings' technici zeer ervaren - dus ik hoop een oplossing te kunnen melden.

28 dec 2009 00:48
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
Het probleem is opgelost!

Dankzij de zeer deskundige technici van Wout Weterings (www.autowout.nl).
Probleem 1: accu bijna ter ziele - vervangen.
Probleem 2: bobines vervangen (eigenlijk meer uit voorzorg, de originele zat er nog in uit 2001)

Boordcomputer uitgelezen met de Lexia en gereset.

28 dec 2009 11:09
Profiel
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën

Naar boven
Antwoord met een citaat
:smt023

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

28 dec 2009 18:02
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Bouwjaar: 2012
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs

Naar boven
Antwoord met een citaat
joopbos schreef:
Het probleem is opgelost!

Dankzij de zeer deskundige technici van Wout Weterings (http://www.autowout.nl).
Probleem 1: accu bijna ter ziele - vervangen.
Probleem 2: bobines vervangen (eigenlijk meer uit voorzorg, de originele zat er nog in uit 2001)

Boordcomputer uitgelezen met de Lexia en gereset.

Alweer een probleem veroorzaakt doordat de accu 'op' is.
Is elke moderne auto zo gevoelig voor een slechte accu of zit dat in het BSI systeem van de C5?

Afbeelding

28 dec 2009 23:30
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
Een probleem met moderne accu's en boordelectronica is dat de kwaliteit zodanig is dat ze het tot de laatste snik redelijk goed lijken te doen. De auto start met een bijna kapotte accu keurig etc., maar als er na de start allerlei andere bronnen ook energie gaan vragen loopt het mis: nèt te weinig energie. In dit geval had de dame net genoeg energie om aan te slaan, maar net niet genoeg om in de bobines voldoende hoogspanning op te bouwen voor een bougie-vonk. Gevolg is dat er onvolledige verbranding plaatsvindt wat wordt opgemerkt d.m.v. sensoren en voilà de melding: "storing katalysator" of "storing uitlaatgas". De bobines kunnen gevoelig zijn voor storingen, dat is bij vele moderne auto's die per cylinder een bobine hebben het geval; daarom hebben we ze maar preventief vervangen (zowel de accu was nog origineel 2001 als ook de bobines, dus dat gaat eigenlijk heel lang probleemloos mee...).

Sommige garages zouden de oorzaak zoeken bij de katalysator, of het brandstof systeem ('want het staat immers op het scherm!'). En dan begint een eindeloze zoektocht. Een goede techneut stelt de diagnose op basis van logisch nadenken en weet computersystemen als dankbaar hulpmiddel in te zetten. Gelukkig heb ik een prima garage met prima apparatuur en vakmensen die goed logisch kunnen denken (Wout Weterings).

De C5 is niet gevoeliger voor dit soort storingen dan andere merken, al doet een prachtig forum als deze dat soms wel vermoeden. Zie voor de betrouwbaarheids-index van onder meer Citroen deze site: http://www.reliabilityindex.co.uk/top10 ... 9010848601 .
Mede dankzij boord electronica is de betrouwbaarheid van auto's de afgelopen 15 jaar toegenomen. Preventief onderhoud blijft noodzakelijk.

29 dec 2009 00:40
Profiel
Antwoord met een citaat
Ik heb met regelmaat meegemaakt dat ik dezelfde meldingen kreeg (krijg). Toevallig vanochtend weer. Ik ben ervan overtuigd, dat het brandstof gerelateerd is. Mijn auto rijdt tevens ook op gas en als ik gas tank, vooral in het buitenland krijg ik de storing van de katalysator en uitlaatgas. Vervolgens rijd ik verder op benzine en na een kleine 20 km verdwijnen de meldingen.
Wat ik me wel afvraag is of er een mogelijkheid is dat we op de een of andere manier onze auto zelf kunnen uitlezen?? Want ik wil wel eens zelf kunnen zien wat voor storing de computer dan aangeeft.
Het is zeker niet zo dat ik van beroep wil veranderen, maar elke keer weer naar de dealer vind ik geen fijne gedachte, te meer daar ik in het verleden onnodig zo'n € 700 heb uitgegeven. Ik hoorde geregeld rammel afkomstig uit het achtergedeelte naar de delaer geweest. Meneer het zijn de veerbollen, oooh dan zijn het de veercilinders ooh we gaan nog een aantal keren uitlezen etcc etc. Uiteindelijke bleken de draagarmlagers aan vervanging toe te zijn, nadat het gerammel een zeer luidruchtige vorm had aangeomen. Helaas was ik toen niet op de hoogte van onze club, wellicht dat de leden me daar op hadden kunnen wijzen.

30 dec 2009 02:03
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit

Naar boven
Antwoord met een citaat
Koop voor 50 tot 100 euro een OBD lezer.

Als je de auto wat langer houdt verdien je die altijd terug.

Even kijken op Ebay of markplaats of anders bij http://www.auteltech.com

5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車

30 dec 2009 10:06
Profiel
Antwoord met een citaat
:citrofiel
is het dan normaal dat als de storing katalisator optreedt de auto op 3 cilinders gaat lopen.
dit heeft toch niks met de accu te maken.
het is wel zo dat als ik de auto op nieuw start hij normaal loopt tot de volgende melding.
groetje,s herman spee

30 dec 2009 10:32
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: 2.016V
Opties: Pack Parking en velgen Monza
Bouwjaar: 2002
Organummer: 09363
Productienummer: 0399
kilometerstand: 272500
Kleur: Rouge Lucifer

Naar boven
Antwoord met een citaat
Slechte accu klink heel aannemelijk en ik ben erg blij dat vervanging ervan (samen met de bobines) bij 1 van de wagens positief resultaat heeft opgeleverd.

Storingsmeldingen betreffende de katalysator, het motormanagement en uitlaatgas en het na een paar honderd meter op noodloop overgaan komen ook mij zeer bekend voor. Dit heeft mij zonder resultaat al een aantal keer uitlezen (storingsmelding bleek verdwenen of onduidelijk) en een nieuwe verdelerkap gekost. Opnieuw starten (tijdens het uitrollen) en dus resetten van het motormanagement lost het euvel tijdelijk op.

Aangezien de storingen bij mijn type 1 alleen voorkomen als de buitentemperatuur rond de 5 graden of lager ligt (en de accu dan minder energie levert) en ook vaker voorkomen dan vroeger (ook in mijn voiture zit nog de originele accu), geloof ik dat het vervangen van de accu een oplossing kan zijn. (Zo'n ampere-meter op het dashboard, waarvan de wijzer altijd mooi in het midden staat, hoeft wellicht niet alles te zeggen.)

Ik hoop op meer positieve reacties!

30 dec 2009 11:47
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
Het is inderdaad vrij logisch dat de C5 (gedurende korte tijd) op 3 cylinders gaat lopen wanneer de bobines niet voldoende spanning op kunnen bouwen vanwege een defecte accu. Er is op dat moment onvoldoende energie in de bobines 'opgebouwd' om de bougies krachtig genoeg te laten vonken. Gevolg: onvolledige verbranding > wordt opgemerkt door sensoren (lambda; katalysator etc.) > melding op display: "storing katalysator" of "storing uitlaatgas".
In mijn geval was het een combinatie van factoren: een defecte accu en de bobines die de langste tijd gehad hebben.

Andere oorzaak van de melding "storing uitlaatgas" kan zijn: te dikke motorolie. De oliekanaaltjes in de hydraulische klepstoters in de 2.0 16V zijn erg dun. Wanneer er te dikke olie wordt gebruikt (bijvoorbeeld 10W40 van een niet-synthetische of half synthetische kwaliteit) vullen de klepstoters bij de koude start te langzaam met olie. Gevolg is dat één of meerdere kleppen niet op tijd opengaan > onvolledige verbranding > melding op display: "storing katalysator" of "storing uitlaatgas".
Citroen heeft hierover een brief uitlaten gaan naar de dealers en officiële réparateurs met het advies om synthetische olie te gebruiken in de viscosititeit 5W40, geschikt voor EGR systemen. Onze voiture is sinds dit voorjaar gevuld met MPM 05000C2 - MOTOROIL 5W-30 PREMIUM SYNTHETIC MS C2-04, speciaal voor Citroen en Peugeot motoren met een uitlaatgas recirculatie systeem (EGR) (zie http://www.mpmoil.nl/index.php?id=produ ... anguage=nl). Of Total ACTIVA INEO ECS 5W-30, is ook prima maar is nogal aan de prijs).

Prima tip van Klaverblaadje om een OBD reader te kopen. Zo'n ding is bruikbaar en handig, zeker wanneer je garage daar steeds een bedrag voor rekent. Gelukkig brengt mijn garage voor het uitlezen van de boordcomputer geen speciale kosten in rekening. Een goede en ervaren technicus met de juiste apparatuur en gezonde logica is goud waard...

30 dec 2009 16:50
Profiel
Antwoord met een citaat
:citrofiel bedankt voor reactie,s.
het begint mij alles wat duidelijker te worden.
ik zal er een andere accu in plaatsen vanuit mijn 2e auto om te kijken of dit het is, zoja dan haal ik een nieuwe accu.
en wat betreft de motorolie dit is wel 5w40 maar van een onbekend merk wist niet dat dit zo gevoellig ligt bij citroen
want het gekke is dat dit euvel begon met het koude weer.

30 dec 2009 19:06
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende