funkyduck
funkyduck
Nou, ik heb mijn C5-je nu w 2 weken en de eerste storing is binnen.

Ik reed vandaag rustig 130 over de snelweg en krijg ineens STORING CATALISATOR!
Krijg dan een piep er bij en er kwam een oranje motortje en het woordje service in beeld. Vervolgens had ik geen vermogen meer en leek het alsof de motor op 3 poten liep. Ik heb hem toen aan de kant gezet, uitgezet en opnieuw gestart. Toen gaf hij direct UITLAATGAS STORING en tevens weer dat oranje motortje en service. De motor liep weer goed, maar dat oranje motortje en dat woordje service gaan niet meer weg. Ook niet als ik hem een paar uur uit heb gehad en weer start.

Wat moet ik nu doen :?
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 593
Lid geworden op: 15 jul 2007 04:03
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Locatie: Zuid-limburg
uit laten lezen bij de garage.
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Inderdaad: uit laten lezen bij de garage. De melding zal na een aantal starts verdwijnen (hoewel wel opgeslagen).

Reken op een bobine: dan heeft je motor inderdaad op 3 poten gelopen.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
funkyduck
funkyduck
aaaah, dus de garage kan zien door uit te lezen dat het mogelijk de bobine is?
Kan ik die zelf eenvoudig monteren of moet er nog ingelezen worden met de computer?
Weet iemand wat een bobine eventueel kost?
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 64
Lid geworden op: 06 jun 2008 12:19
Auto: Geen C5 meer: Grand C4 Picasso Pure Tech 130 S&S Intensive
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: 52°39'N 4°47'E ongeveer
Voor de bobine......................
zie hier: http://www.autoteile-shopping.de/defaul ... id=1250022
Grand C4 Picasso Pure Tech 130 S&S Intensive 2016 noir onyx
C3 1.6 16V 110pk exclusive 2003 rouge lucifer

Verleden:
ZX 1.9D break reflex, XM 2.0i LPG Ambiance, C5 2.0 HDI break Ligne prestige, C5 Tourer 2.0 Exclusive LPG-G3

Foutjes (?):
Toyota starlet 1.3 xl, Renault clio 1.2 RN, Renault espace 2.1 TD
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
r3n3 schreef:Voor de bobine......................
zie hier: http://www.autoteile-shopping.de/defaul ... id=1250022

Dat is een commonrail-injector.....


De garage ziet dan de foutmelding: bougie zoveel geen vonk.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 64
Lid geworden op: 06 jun 2008 12:19
Auto: Geen C5 meer: Grand C4 Picasso Pure Tech 130 S&S Intensive
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: 52°39'N 4°47'E ongeveer
Klopt, foutje van mijn kant :oops:

maaaarrrrrrr, als je je auto opzoekt en bij de zoekfunktie "bobine" invult krijg je het volgende:
VALEO 245098 89,60 EUR / stuk

Ik hoop dat je hier wel wat aan hebt
Grand C4 Picasso Pure Tech 130 S&S Intensive 2016 noir onyx
C3 1.6 16V 110pk exclusive 2003 rouge lucifer

Verleden:
ZX 1.9D break reflex, XM 2.0i LPG Ambiance, C5 2.0 HDI break Ligne prestige, C5 Tourer 2.0 Exclusive LPG-G3

Foutjes (?):
Toyota starlet 1.3 xl, Renault clio 1.2 RN, Renault espace 2.1 TD
funkyduck
funkyduck
merci bedankt!
Ik zal laten weten wat de garage zegt.
Ik mag hem zaterdag komen laten uitlezen :P
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Das een hele bekende. Kan inderdaad de bobine zijn, maar hoeft niet.
Als één cylinder ineens niet goed meer mee loopt krijg je de overbekende katalysator en uitlaatgasstoringsmeldingen want de uitlaatgassen die die cylinder produceert liggen niet meer binnen meer de aanvaardbare waarden. Duurt dit te lang (en te lang kan enkele seconden zijn) dan schakelt de computer die cylinder gewoon uit om te voorkomen dat er te slecht verbrandde gassen uit die cylinder komen die schade doen aan je katalysator. Dit is dus een veiligheidsmaatregel. Start je de motor weer opnieuw dan doet tie cylinder weer mee, tot de oorspronklijke oorzaak weer optreed.
Dat de melding nog blijft voortbestaan is ook voorspelbaar en correct. Zie andere draadjes over tresholds van storingsmeldingen.
Maar goed, als je de boel laat uitlezen kunnen ze zien wat de oorzaak is geweest, kan bv een rotte bougie zijn, maar ook de bobine die geen stroom levert aan die bougie of een rotte (gas)injector die veels te lang spuit, enz.
Was het een eenmalige storing, dan toch wel een flinke, anders was de cylinder niet buiten gebruik gesteld en je zou niks doen dan gaan de storingsmeldingen na een paar dagen weer weg. Laten uitlezen is echter toch het devies.

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
funkyduck
funkyduck
De melding is inderdaad nu weg.

Ik laat hem dan sowieso uitlezen zaterdag.
ben benieuwd ;)
funkyduck
funkyduck
Zo, even bijpraten.

Vandaag schoot de auto weer na ongeveer 10 km rijden in de storing en hield ze in.

Ik mocht eerder bij de garage langs komen nu.
Helaas had de garage de adapter voor deze auto niet en moest ik naar de Citroen dealer.

Daar uit laten lezen met de volgende fouten:

Tijdelijke storing
Lucht inspuiting uitlaat. Mankement

Controlelampje motordiagnose:
Tijdelijke storing
Overslaan in cilinder 1. Niet gegeven

Controlelampje motordiagnose:
Tijdelijke storing
Overslaan in meerdere cilinders of in onbepaalde cilinder. Niet gegeven


Hierop gaf de dealer aan dat het van alles kon zijn.
Mogelijk oude olie en motor voor het verversen reinigen, ivm klepstoter.
Mogelijk kapotte bobine.
Mogelijk kapotte bougies.

Rekening voor het uitlezen betaald.... pfff 40 euro!
Ik zeg, wat was dat kleinmateriaal wat op de bon staat? O, dat hoort niet zo en hup ik kreeg een euro terug. Ze berekenen gewoon een percentage bovenop de rekening voor kleinmateriaal! Bah!

Daarna weer naar mijn eigen garage gegaan.
Terloops gaf ik aan dat ik 2 weken geleden de motor grondig had schoongespoten.
Ja! zei hij, dat moet het dan zijn.

Hij heeft vervolgens de kap boven de bougies verwijderd en de bougies gedemonteerd. Er lag inderdaad water omheen. Dit heeft hij helemaal gereinigd en droog gemaakt. De bougies zagen er volgens hem prima uit. (waren overigens van het merk Bosch) Hij gaf aan dat door de warmte er water verdampt en dat het daardoor vochtig is en dat daardoor de ontsteking kan storen.

Kosten: niets! Toen maar 20 euro fooi gegeven. Hij was nog langer bezig dan de Citroendealer.

Nu even afwachten!
Zaterdag gooi ik er nieuwe olie op en verwissel ik het filter.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Mooi, nou ja een beetje mooi. Je hebt in iedergeval een goede indicatie.
Als je vaste onderhoudsklant bent bij een C-dealer is dit soort tussentijds uitlezen vaak gratis service. Kom je daar alleen maar voor dat soort klusjes dan moet de schoorsteen natuurlijk wel roken. 40 euro vind ik wel erg veel, 20 zou ik redelijk vinden.

Gr. Ronald
Ps. Welke fiscositeit ga je er zaterdag ingooien ?
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 593
Lid geworden op: 15 jul 2007 04:03
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Locatie: Zuid-limburg
funkyduck schreef:Zo, even bijpraten.


Hierop gaf de dealer aan dat het van alles kon zijn.
Mogelijk oude olie en motor voor het verversen reinigen, ivm klepstoter.
Mogelijk kapotte bobine.
Mogelijk kapotte bougies.

Rekening voor het uitlezen betaald.... pfff 40 euro!
Ik zeg, wat was dat kleinmateriaal wat op de bon staat? O, dat hoort niet zo en hup ik kreeg een euro terug. Ze berekenen gewoon een percentage bovenop de rekening voor kleinmateriaal! Bah!

Daarna weer naar mijn eigen garage gegaan.
Terloops gaf ik aan dat ik 2 weken geleden de motor grondig had schoongespoten.
Ja! zei hij, dat moet het dan zijn.

Hij heeft vervolgens de kap boven de bougies verwijderd en de bougies gedemonteerd. Er lag inderdaad water omheen. Dit heeft hij helemaal gereinigd en droog gemaakt. De bougies zagen er volgens hem prima uit. (waren overigens van het merk Bosch) Hij gaf aan dat door de warmte er water verdampt en dat het daardoor vochtig is en dat daardoor de ontsteking kan storen.

Kosten: niets! Toen maar 20 euro fooi gegeven. Hij was nog langer bezig dan de Citroendealer.

.
Zo 40 euro is veel geld voor uitlezen, ik dacht dat het max 30 euro was.
Maar iig ben je weer naar je echte garage teruggegaan en die heeft het gratis voor je opgelost. :smt038

p.s. Ronald het is Viscositeit
funkyduck
funkyduck
5W40
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
funkyduck schreef:5W40
Bon!
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Plaats reactie