Pagina 1 van 1
stuurbekrachtiging gaat na verloop van tijd zwaarder.
Geplaatst: 05 apr 2008 19:05
door trummel
Wie o wie, heeft een verklaring voor het zwaarder worden van de stuurbekrachtiging na een tijdje rijden?
In het begin is het zeg maar zeer soepel en al na een minuut of vijftien, soms wat later, merk ik dat het stuur wat "vaster" komt te zitten. Het maakt niet uit of ik harder of zachter rijdt enkel als ik de auto uitzet en even later weer start is het weer net zo soepel als in het begin. De stuurbekrachtiging valt niet uit! De zwaarte van het sturen is nog net niet vervelend te noemen maar duidelijk anders dan in het begin.
Er zijn geen rare geluiden te horen alles werkt verder prima. Er is wel i.v.m. een lekkende "veerleiding" een aantal malen LDS vloeistof bijgevuld en de veerleiding is uiteindelijk ook vervangen, het LDS niveau is goed.
Ra ra wat kan dat zijn?
Re: stuurbekrachtiging gaat na verloop van tijd zwaarder.
Geplaatst: 05 apr 2008 19:53
door THEFXR
trummel schreef:Wie o wie, heeft een verklaring voor het zwaarder worden van de stuurbekrachtiging na een tijdje rijden?
In het begin is het zeg maar zeer soepel en al na een minuut of vijftien, soms wat later, merk ik dat het stuur wat "vaster" komt te zitten. Het maakt niet uit of ik harder of zachter rijdt enkel als ik de auto uitzet en even later weer start is het weer net zo soepel als in het begin. De stuurbekrachtiging valt niet uit! De zwaarte van het sturen is nog net niet vervelend te noemen maar duidelijk anders dan in het begin.
Er zijn geen rare geluiden te horen alles werkt verder prima. Er is wel i.v.m. een lekkende "veerleiding" een aantal malen LDS vloeistof bijgevuld en de veerleiding is uiteindelijk ook vervangen, het LDS niveau is goed.
Ra ra wat kan dat zijn?
de stuurbekrachtiging wordt idd met lds aangevoerd, miss de stuurbekrachtiginspomp?
en het LDS niveau is 100% zeker goed?
Re: stuurbekrachtiging gaat na verloop van tijd zwaarder.
Geplaatst: 06 apr 2008 10:59
door c5maarten
Is dit dan meteen na vervanging van de leidingen opgetreden (misschien een geknikt

)?
Anders zou ik inderdaad bij de pomp gaan kijken!
(ps; volgens mij hoort dit draadje onder
onderstel hydraulica enz

)
Re: stuurbekrachtiging gaat na verloop van tijd zwaarder.
Geplaatst: 06 apr 2008 13:33
door trummel
Ja, het LDS niveau is prima en ik denk dat het is opgetreden nadat eerst een stuurleiding en vervolgens een "veer"leiding is vervangen. Maar omdat het in lichte mate voelbaar is weet ik niet of ik er na de reparaties meer op ben gaan letten vandaar...
Maar het blijft toch vreemd dat er gedurende de rit een merkbaar verschil optreed.
Een "knik" in de leiding lijkt mij niet zo logisch aangezien de bekrachtiging er dan continu last van zou moeten hebben en niet na een reset middels motor aan/uit.
Toch?
Re: stuurbekrachtiging gaat na verloop van tijd zwaarder.
Geplaatst: 06 apr 2008 15:00
door Roman
vandaag met iemand geproken over garages ed en toen vernoemde hij zo'n soort gelijk probleem.
in de ene garage vond met niks en een ander vond de oorzaak de riem moest aangespannen.
nu ging het hier niet om een C5 maar ik maak er ff een nota van

Re: stuurbekrachtiging gaat na verloop van tijd zwaarder.
Geplaatst: 06 apr 2008 15:11
door Harm
In de C5 zit een zelfspannende multiriem. Die zou dan niet voldoende spanning op de riem zetten?
Maar dat zou kunnen betekenen dat de accu niet voldoende snel oplaadt, de airco niet voldoende werkt en wat er verder nog meer aanzit.
Re: stuurbekrachtiging gaat na verloop van tijd zwaarder.
Geplaatst: 06 apr 2008 17:04
door trummel
Oke, maar nee daar heb ik verder geen last van. Toch bedankt voor de tip.