Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

Wie o wie, heeft een verklaring voor het zwaarder worden van de stuurbekrachtiging na een tijdje rijden?
In het begin is het zeg maar zeer soepel en al na een minuut of vijftien, soms wat later, merk ik dat het stuur wat "vaster" komt te zitten. Het maakt niet uit of ik harder of zachter rijdt enkel als ik de auto uitzet en even later weer start is het weer net zo soepel als in het begin. De stuurbekrachtiging valt niet uit! De zwaarte van het sturen is nog net niet vervelend te noemen maar duidelijk anders dan in het begin.
Er zijn geen rare geluiden te horen alles werkt verder prima. Er is wel i.v.m. een lekkende "veerleiding" een aantal malen LDS vloeistof bijgevuld en de veerleiding is uiteindelijk ook vervangen, het LDS niveau is goed.
Ra ra wat kan dat zijn?
In het begin is het zeg maar zeer soepel en al na een minuut of vijftien, soms wat later, merk ik dat het stuur wat "vaster" komt te zitten. Het maakt niet uit of ik harder of zachter rijdt enkel als ik de auto uitzet en even later weer start is het weer net zo soepel als in het begin. De stuurbekrachtiging valt niet uit! De zwaarte van het sturen is nog net niet vervelend te noemen maar duidelijk anders dan in het begin.
Er zijn geen rare geluiden te horen alles werkt verder prima. Er is wel i.v.m. een lekkende "veerleiding" een aantal malen LDS vloeistof bijgevuld en de veerleiding is uiteindelijk ook vervangen, het LDS niveau is goed.
Ra ra wat kan dat zijn?

C5club Die-Hard


Berichten: 593
Lid geworden op: 15 jul 2007 04:03
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Locatie: Zuid-limburg
de stuurbekrachtiging wordt idd met lds aangevoerd, miss de stuurbekrachtiginspomp?trummel schreef:Wie o wie, heeft een verklaring voor het zwaarder worden van de stuurbekrachtiging na een tijdje rijden?
In het begin is het zeg maar zeer soepel en al na een minuut of vijftien, soms wat later, merk ik dat het stuur wat "vaster" komt te zitten. Het maakt niet uit of ik harder of zachter rijdt enkel als ik de auto uitzet en even later weer start is het weer net zo soepel als in het begin. De stuurbekrachtiging valt niet uit! De zwaarte van het sturen is nog net niet vervelend te noemen maar duidelijk anders dan in het begin.
Er zijn geen rare geluiden te horen alles werkt verder prima. Er is wel i.v.m. een lekkende "veerleiding" een aantal malen LDS vloeistof bijgevuld en de veerleiding is uiteindelijk ook vervangen, het LDS niveau is goed.
Ra ra wat kan dat zijn?
en het LDS niveau is 100% zeker goed?
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Is dit dan meteen na vervanging van de leidingen opgetreden (misschien een geknikt
)?
Anders zou ik inderdaad bij de pomp gaan kijken!
(ps; volgens mij hoort dit draadje onder onderstel hydraulica enz
)

Anders zou ik inderdaad bij de pomp gaan kijken!
(ps; volgens mij hoort dit draadje onder onderstel hydraulica enz

Citroen 2cv6 spécial 1986

Ja, het LDS niveau is prima en ik denk dat het is opgetreden nadat eerst een stuurleiding en vervolgens een "veer"leiding is vervangen. Maar omdat het in lichte mate voelbaar is weet ik niet of ik er na de reparaties meer op ben gaan letten vandaar...
Maar het blijft toch vreemd dat er gedurende de rit een merkbaar verschil optreed.
Een "knik" in de leiding lijkt mij niet zo logisch aangezien de bekrachtiging er dan continu last van zou moeten hebben en niet na een reset middels motor aan/uit.
Toch?
Maar het blijft toch vreemd dat er gedurende de rit een merkbaar verschil optreed.
Een "knik" in de leiding lijkt mij niet zo logisch aangezien de bekrachtiging er dan continu last van zou moeten hebben en niet na een reset middels motor aan/uit.
Toch?
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
vandaag met iemand geproken over garages ed en toen vernoemde hij zo'n soort gelijk probleem.
in de ene garage vond met niks en een ander vond de oorzaak de riem moest aangespannen.
nu ging het hier niet om een C5 maar ik maak er ff een nota van
in de ene garage vond met niks en een ander vond de oorzaak de riem moest aangespannen.
nu ging het hier niet om een C5 maar ik maak er ff een nota van

Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
In de C5 zit een zelfspannende multiriem. Die zou dan niet voldoende spanning op de riem zetten?
Maar dat zou kunnen betekenen dat de accu niet voldoende snel oplaadt, de airco niet voldoende werkt en wat er verder nog meer aanzit.
Maar dat zou kunnen betekenen dat de accu niet voldoende snel oplaadt, de airco niet voldoende werkt en wat er verder nog meer aanzit.
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

Oke, maar nee daar heb ik verder geen last van. Toch bedankt voor de tip.