Pagina 1 van 2
kloppend geluid om de 10 sec. ?
Geplaatst: 19 feb 2008 18:38
door constant
Beste mensen,
Even een vraagje over een geluid dat ik sinds vanmiddag hoor uit de omgeving van de motor.
Houdt het midden tussen kloppen en tikken om de ongeveer 10 sec. lijkt op het geluid van vroeger van een BX na het starten zou ik zeggen.
Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen?
MVGR, Constant.
Re: kloppend geluid om de 10 sec. ?
Geplaatst: 19 feb 2008 19:52
door Duck
al geluisterd met motorkap open?
om te kijken waar het exact vandaan komt?
wat voor auto C5?
diesel?
benzine?
lpg?
Re: kloppend geluid om de 10 sec. ?
Geplaatst: 19 feb 2008 20:58
door constant
Het gaat om een benzine versie 2 l , 140dkm 2004 diffII.
Heb de motor net gestart en stationair laten lopen maar dan hoor ik niets byzonders.
Morgen nog even beter opletten ook waar het vandaan komt precies.
Het klinkt als een geluid van een pomp , en verder heb ik geen waarschuwings lampjes oid.
Re: kloppend geluid om de 10 sec. ?
Geplaatst: 19 feb 2008 21:09
door constant
Oh ja , sorry , C5 dus...
Re: kloppend geluid om de 10 sec. ?
Geplaatst: 19 feb 2008 22:01
door Duck
tja dat is wel erg gissen dan

Re: kloppend geluid om de 10 sec. ?
Geplaatst: 19 feb 2008 23:34
door Harm
Iets met de HP-pomp?

Re: kloppend geluid om de 10 sec. ?
Geplaatst: 20 feb 2008 12:33
door Wimmie
Zat ook aan de HD-pomp te denken maar bij de C5 tikt die toch niet?
Re: kloppend geluid om de 10 sec. ?
Geplaatst: 20 feb 2008 12:48
door Harm
Nee, was mijn twijfel ook...

Re: kloppend geluid om de 10 sec. ?
Geplaatst: 20 feb 2008 18:54
door constant
Vanmiddag even langs geweest bij Citroen Ger de Jong in Aalsmeer , en laten luisteren , niets te horen natuurlijk , klassiek.
Echter, heldere inval van moteur ; airco uit en weer aan te zetten , dat was precies het geluid dat ik gehoord had !
Dus terwijl ik gisteren uit mijn werk (Schiphol Oost) naar huis (Uithoorn) reed = 11 km , begon halverwege de airco pomp spontaan aan en uit te schakelen.
Dit zou te maken kunnen hebben met de lage tempertuur etc..., hoort niet echt lijkt me , maar weet gelukkig nu waar dit van kwam en kan op zich geen kwaad.
Laat het bij gelegenheid met beurt oid nog wel checken.
Jullie allen hartelijk dank voor meedenken , zo worden wij met z`n allen steeds weer wat wijzer in de C5-fologie..
MVGR, Constant Versteeg.
Re: kloppend geluid om de 10 sec. ?
Geplaatst: 21 feb 2008 07:51
door Harm
Okido!
Re: kloppend geluid om de 10 sec. ?
Geplaatst: 21 feb 2008 12:24
door Duck
np
graag gedaan
Re: kloppend geluid om de 10 sec. ?
Geplaatst: 22 feb 2008 09:25
door c5maarten
Dit is een normaal voorkomend iets!
Bij een buitentemp die meestal lager dan 5 graden is dan schakelt de airco zichzelf uit, dit omdat de buitenlucht dan te koel is, kan ijsvorming optreden intern!
Niets vreemds dus

Re: kloppend geluid om de 10 sec. ?
Geplaatst: 22 feb 2008 09:33
door EW
Nee, de airco schakelt niet uit omdat het koel genoeg is, maar uit beveiliging tegen bevriezing (in de verdamper koelt de lucht gauw een graad of 4 en dan zou je maar zo ijsvorming kunnen krijgen).
Re: kloppend geluid om de 10 sec. ?
Geplaatst: 22 feb 2008 20:38
door constant
Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat een airco in de winter juist handig is om de voorruit als die beslagen is schoon (droog) te blazen ook bij lage temperaturen.
Is dit nu bij temp`s < 5 deg cel. niet mogelijk of schakeld de airco pas na een tijdje uit , paar min bv als de ruit schoon is ?
Re: kloppend geluid om de 10 sec. ?
Geplaatst: 22 feb 2008 23:49
door Harm
Door de lucht eerst te koelen (waardoor vocht uit de lucht verdwijnt door condensatie op de verdamper) kun je de lucht daarna opwarmen, waarmee de capaciteit om vocht op te nemen sterk toeneemt.
Dit gaat goed door de lucht uit de auto te recirculeren (hergebruiken): door koeling wordt de lucht gedroogd, door verwarmde lucht langs de ruiten te blazen wordt het condens van de ramen opgenomen.
Echter, als je koude buitenlucht nog verder gaat afkoelen, komt het vocht op een verdamper die kouder is dan 0graden Celsius. Vocht bevriest bij 0graden en kouder: dus de verdamper vriest dicht.
Om dit te voorkomen wordt bij het toevoeren van koude buitenlucht, de airco uitgeschakeld.