C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 nov 2020 18:45
Auto: C5 Break FAP= roetfilter dieselmotor
Opties: 4 cilinder, 1997 cc, 100 kW/HDi 138 PK
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 11022
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 412000
Kleur: Grijs metalic
Locatie: Hippolytushoef (NH)
Beste C5 rijders,

Mijn C5 is toe aan nieuwe gloeipluggen, echter deze bevinden zich aan de achterzijde. Bij eventueel afbreken zijn de pluggen slecht bereikbaar. De auto is na groot onderhoud (km stand 399.000 km), behalve de gloeipluggen, weer van een APK voorzien. Wie heeft ervaring met vervangen van deze pluggen aan de achterzijde?

Graag ontvang ik jullie reacties.

Groet,

Henri Boersen
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4949
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Wellicht kun je aangeven welk type diesel motor ;)
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 756
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Linge Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Locatie: 's-Hertogenbosch
Goededag.

Alleen eerst is wat info over de motor wel noodzakelijk voor ons, dit is niet benoemd. Daarom kunnen we met je verhaal net zoveel als dat jij met je gloeipluggen kan, niks

:idea: :idea:
Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Verkocht)

C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 399
Lid geworden op: 25 feb 2016 00:03
Auto: 2.0 HDIF Break
Opties: caractere
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 10963
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: zwart
Locatie: Roermond
Als het de 2.0 HDIF is zou ik er niet zelf aan beginnen bekijk dit filmpje maar eens https://www.scegliauto.com/nl/video/cit ... ial/82556/" onclick="window.open(this.href);return false;
gr mart
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 nov 2020 18:45
Auto: C5 Break FAP= roetfilter dieselmotor
Opties: 4 cilinder, 1997 cc, 100 kW/HDi 138 PK
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 11022
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 412000
Kleur: Grijs metalic
Locatie: Hippolytushoef (NH)
Beste C5-ers,

Hierbij meer info over de auto/motor:
* C5 Break
* Dieseluitvoering met nieuwe roetfilter van 1 maand oud
* 100 KW
* HDi 138
* Automatische versnellingsbak
* Organummer: 11022 hieruit heb ik een productiedatum van 12-01-2007 berekend

Groet,

Henri
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4949
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Valt best mee, je kan je beter afvragen waarom TS denkt dat ze vervangen moeten worden.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 399
Lid geworden op: 25 feb 2016 00:03
Auto: 2.0 HDIF Break
Opties: caractere
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 10963
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: zwart
Locatie: Roermond
Dat klopt
Ik heb er ook twee stuk maar start nog met -10
en regenereren doet die toch ondanks defecte gloeiers
gr mart
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 nov 2020 18:45
Auto: C5 Break FAP= roetfilter dieselmotor
Opties: 4 cilinder, 1997 cc, 100 kW/HDi 138 PK
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 11022
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 412000
Kleur: Grijs metalic
Locatie: Hippolytushoef (NH)
Ja waarom zou ik de gloeipluggen van deze 2.0 liter willen vervangen, in het voorjaar startte de motor bij nul tot min één graad (-1°C) niet, althans deze wilde niet aanslaan. Dus toen gewoon maar thuisgebleven, dit kan als je met pensioen bent.

In het voorjaar de APK keuring gedaan, nieuwe remschijven en remblokken, nieuw roetfilter (de oude was verzadigd) en vier nieuwe banden.

Voor de gloeipluggen werd ik doorverwezen naar een dieseldeskundige welke aan de lopende band gloeipluggen vervangt en veel ervaring heeft, ook als deze mochten afbreken. Hij heeft de pluggen doorgemeten, twee waren defect, hij zei mij: ik begin er niet aan, de pluggen zitten aan de achterzijde.

Als ze bij de demontage afbreken dan moet ik de halve motor slopen en dat is arbeidsintensief en kost behoorlijk wat geld. Verder advies was: gewoon doorrijden met deze prima motor, kan nog vele kilometers draaien. Bij 120.000 km is er een nieuwe motor geplaatst waardoor dit motorblok nu 280.000 km heeft gedraaid.

Ondertussen is de buitentemperatuur weer ver boven de 0°C waardoor de auto weer prima start.

Mijn angst is dat de auto a.g.v. de defecte gloeipluggen niet regenereert!

Op de board computer kan ik niet zien of het roetfilter geschoond wordt, er zit een storing in de computer waardoor ik een brandend ABS lampje heb.

Misschien maakt ik mij druk om niets.

@Mart jouw filmpje geeft duidelijk aan dat het een flinke sleutelpartij is. Als er iets afbreekt en uitgeboord dient te worden ben je echt de sjaak

Groet, Henri
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 399
Lid geworden op: 25 feb 2016 00:03
Auto: 2.0 HDIF Break
Opties: caractere
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 10963
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: zwart
Locatie: Roermond
Denk toch als die bij -1 niet start dat er wat anders aan de hand is en of die regenereert kun je met de lexia zien(mocht je deze hebben)
gr mart
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 nov 2020 18:45
Auto: C5 Break FAP= roetfilter dieselmotor
Opties: 4 cilinder, 1997 cc, 100 kW/HDi 138 PK
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 11022
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 412000
Kleur: Grijs metalic
Locatie: Hippolytushoef (NH)
Mart,

Wordt het roetfilter door de uitlaattemperatuur voldoende hoog op, om deze schoon te branden?

Spelen de gloeipluggen een rol om bij onvoldoende hoge temperatuur en een vol roetfilter de temperatuur hoger op te stoken waardoor het roet gaat verbranden?

Waar koop je een Lexia computer en is er een aparte C5 kabel nodig?

Groet, Henri
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 399
Lid geworden op: 25 feb 2016 00:03
Auto: 2.0 HDIF Break
Opties: caractere
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 10963
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: zwart
Locatie: Roermond
Lees dit maar eens door viewtopic.php?f=2&t=9051" onclick="window.open(this.href);return false; dan weet je hoe het regenereren werkt en de lexia is een uitlees tool die je aansluit op een laptop met windows7
gr mart
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 399
Lid geworden op: 25 feb 2016 00:03
Auto: 2.0 HDIF Break
Opties: caractere
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 10963
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: zwart
Locatie: Roermond
Trouwens als ze de roetfilter hebben vernieuwd hebben ze dan ook de software gereset(teller) dit doe je normaal ook met de lexia anders krijg je straks alsnog een melding van de roetfilter
gr mart
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 nov 2020 18:45
Auto: C5 Break FAP= roetfilter dieselmotor
Opties: 4 cilinder, 1997 cc, 100 kW/HDi 138 PK
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 11022
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 412000
Kleur: Grijs metalic
Locatie: Hippolytushoef (NH)
Mart,

Dank voor je link met een duidelijk verhaal over de werking.

Ik begrijp dat de dieselolie dient te worden bijgemengd met een additief (eolys) of de verbranding van het roet te bewerkstelligen. In de topic wordt over een tankje gesproken, mogelijk is dit voor de types na 2007, ik kan deze niet vinden in mijn Break.

Is het misschien de bedoeling dat het additief bij iedere tankbeurt handmatig uit een flesje wordt toegevoegd?

Inmiddels heb ik na het aanbrengen van het roetfilter alweer 2.222 km gereden waardoor al enkele regenereer acties zijn verstreken.

Mijn boardcomputer geeft vanaf de aankoop 02-02-2022 al storing aan op het ABS en antislip lampje. Enkele malen is deze storing verholpen, echter na enkele weken kwamen deze lampjes terug.

Volgens mij heb ik nu alles opgeschreven.

PS. hoe kan ik mijn C5 profiel bewerken/aanvullen?

Groet, Henri
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 396
Lid geworden op: 07 okt 2009 00:00
Auto: C5 Break 3.0 V6-24v Exclusive
Opties: full option (behalve schuifdak en JBL)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 9135CJ
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 311564
Kleur: Noir Onyx EXYB**
Locatie: Vlaams-Brabant
Hallo Henri,

rechtsboven de Forumpagina vind je het 'Gebruikerspaneel'.
Daar kan je 'Profiel' kiezen.
vr gr C5-er

Citrofiel Citroën C5 V6 Break
Vorige Citroëns: DS19 | DS20 | DSuper5 | GS Break C-matic | GSA Break x 2 | GSA | Xantia 1.9D
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 399
Lid geworden op: 25 feb 2016 00:03
Auto: 2.0 HDIF Break
Opties: caractere
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 10963
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: zwart
Locatie: Roermond
Dat tankje of zak met eolys zit ook in die van jou daar zal wel een kap of dergelijke omheen zijn gebouwd waardoor je deze niet ziet
gr mart
Plaats reactie