Pagina 1 van 1

metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?

Geplaatst: 19 sep 2022 09:51
door erriec5
[attachment=0]45 gr.jpg[
Goedendag
.ik ben in Frankrijk, met de voorkant van mijn C5 over een betonblok geschoven die ik niet had gezien. Bumper eraf , wat dingetjes verbogen maar dat is allemaal weer gefixt. Behalve: in de metalen stuurbekrachtigigngsleiding die achter de bumper langs loopt zit nu een knik van 45 graden. Ik heb er verstandig aan gedaan om die niet weer recht te buigen want het lekte niet en dat zou zeker gebeurd zijn als ik dat wel had gedaan. Dus veilig terug gereden naar Nederland.
Nu de vraag: ik wil het repareren door niet een hele stuurbekrachtigigngsleiding circuit te vervangen zoals ze bij de dealer doen, maar door dat verbogen stukje ertussen uit te zagen en te vervangen door een hydraulische rubber slang. Bv die waar de metelen buis verderop in overgaat.
Ik heb een beetje kennis , ben optimisch en oplossingsgericht maar :?: KAN DIT WEL (VEILIG) of alleen in mijn hoofd.
Misschien weet iemand dit?
Alvast dank.

Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?

Geplaatst: 19 sep 2022 10:00
door c5jan
Goed begin van je C5 carrière :| balen, zoiets.
De druk is daar best aanzienlijk, de vraag is of ijzer hier niet gewoon de goedkoopste oplossing is. Ik zou eerst eens op zoek naar een sloper?

Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?

Geplaatst: 19 sep 2022 10:14
door jantje1948
Bij de SM wordt de hogedrukleiding tussen pomp en regelaar vaak vervangen door een rubberen.
Daar staat meer dan 160 bar op. Ik zou dat dus gewoon doen.
Wel naar een zaak gaan die ervaring heeft met hogedruk hydraulique leidingen.

Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?

Geplaatst: 19 sep 2022 10:36
door c5jan
Vraag is of je dan niet veel duurder uit bent dan een sloper.
Ook geeft rubber meer mee, dus wordt je sb minder direct, als deze in de aanvoer zit. Lijkt me niet prettig.

Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?

Geplaatst: 19 sep 2022 10:48
door boes
Gewoon langs een hydrauliek bedrijf gaan.
Moet volgens mij gewoon kunnen aangezien er heel veel hydraulische installaties zijn met vergelijkbare drukken en werken met allerlei typen slang.
Weet van oldtimers die jaren werken met stukken slang en koppelingen tussen, inmiddels onverkrijgbare delen.

Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?

Geplaatst: 19 sep 2022 12:50
door JW-C5
Ik heb eens gelezen dat die stalen leiding dáár loopt om te kunnen worden gekoeld door de rijwind.
Dat lukt wel met een stalen leiding, niet met een rubberen exemplaar.

Voor wat het waard is.....

Groet,
JW

Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?

Geplaatst: 19 sep 2022 12:53
door c5jan
Het gebruik van dit soort neveneffecten is iets waar het hydraulische systeem van Citroëns vol mee zit. Andersom leidt het vervangen van rubber door ijzer ook tot narigheid, als bijvoorbeeld het niet meer dempen van schokken in de aanvoer.

Zon klein stukje zal je nog wel kunnen missen, mits je het voldoende degelijk kunt bevestigen en afdichten.
Mij lijkt een leiding uit een sloper een stuk eenvoudiger.

Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?

Geplaatst: 19 sep 2022 14:49
door C5HDI110
Een nieuw stukje staal (is het alu?) leiding ertussen met een knelkoppeling, dat is ook te koop bij een goede hydrauliekboer, op die manier heb ik vorig jaar een leiding bij een Xantia gerepareerd. Een nieuwe leiding of exemplaar van de sloop is het mooiste, tenminste als die leiding niet door de hele motorruimte loopt, dan kun je wel even bezig zijn.

Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?

Geplaatst: 19 sep 2022 20:04
door erriec5
goedenavond
dank voor alle reacties. helpt mij om een goede volgorde van handelen te kiezen. Dat wordt eerst een ritje sloop kijken of ik daar een vervangende leiding tegenkom.
Als dat niet lukt dan haal ik alleen de knik er tussen uit en vervang dat door rubber.
ik houd jullie op de hoogte.
groet errie

Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?

Geplaatst: 19 sep 2022 21:33
door C5HDI110
Ik lees je beginpost nog eens, ben je van plan om een stukje metalen leiding tussenuit te zagen en dat overbruggen met hydrauliekslang?
Als je dat met knelkoppelingen doet is het een goede oplossing, met slangklemmen zou ik niet doen, die kunnen niet tegen hoge druk.
Mocht je op de sloop niet slagen, dan is een stuk metalen leiding met knelkoppelingen het beste, zoals JW aangeeft, die leiding loopt daar niet voor niets, koeling door rijwind is de bedoeling. Andere merken hebben een vergelijkbare constructie, met zelfs koellichamen om de leiding.

Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?

Geplaatst: 20 sep 2022 22:39
door erriec5
dank voor je antwoord.
als ik geen leiding vind ga ik het proberen zoals je zegt. lijkt mij een goed 2de plan. ikzal laten weten of het gelukt is.
gr errie

Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?

Geplaatst: 22 sep 2022 17:11
door cieterman
Misschien een domme opmerking van een hydraulische leek: Wat zegt de APK hiervan als er aan geknutseld is?

Succes en groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?

Geplaatst: 22 sep 2022 17:39
door boes
Niks, als het deskundig is gedaan.
Een remleiding mag je ook repareren.

Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?

Geplaatst: 25 sep 2022 20:44
door petervz
Als het om die leiding gaat op de foto,Daar staat geen druk Op!

Die heb ik eventueel nog wel liggen hier.