C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 sep 2022 16:25
Auto: break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 400000
Kleur: zilvergrijs
[attachment=0]45 gr.jpg[
Goedendag
.ik ben in Frankrijk, met de voorkant van mijn C5 over een betonblok geschoven die ik niet had gezien. Bumper eraf , wat dingetjes verbogen maar dat is allemaal weer gefixt. Behalve: in de metalen stuurbekrachtigigngsleiding die achter de bumper langs loopt zit nu een knik van 45 graden. Ik heb er verstandig aan gedaan om die niet weer recht te buigen want het lekte niet en dat zou zeker gebeurd zijn als ik dat wel had gedaan. Dus veilig terug gereden naar Nederland.
Nu de vraag: ik wil het repareren door niet een hele stuurbekrachtigigngsleiding circuit te vervangen zoals ze bij de dealer doen, maar door dat verbogen stukje ertussen uit te zagen en te vervangen door een hydraulische rubber slang. Bv die waar de metelen buis verderop in overgaat.
Ik heb een beetje kennis , ben optimisch en oplossingsgericht maar :?: KAN DIT WEL (VEILIG) of alleen in mijn hoofd.
Misschien weet iemand dit?
Alvast dank.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Goed begin van je C5 carrière :| balen, zoiets.
De druk is daar best aanzienlijk, de vraag is of ijzer hier niet gewoon de goedkoopste oplossing is. Ik zou eerst eens op zoek naar een sloper?
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Bij de SM wordt de hogedrukleiding tussen pomp en regelaar vaak vervangen door een rubberen.
Daar staat meer dan 160 bar op. Ik zou dat dus gewoon doen.
Wel naar een zaak gaan die ervaring heeft met hogedruk hydraulique leidingen.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Vraag is of je dan niet veel duurder uit bent dan een sloper.
Ook geeft rubber meer mee, dus wordt je sb minder direct, als deze in de aanvoer zit. Lijkt me niet prettig.
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gewoon langs een hydrauliek bedrijf gaan.
Moet volgens mij gewoon kunnen aangezien er heel veel hydraulische installaties zijn met vergelijkbare drukken en werken met allerlei typen slang.
Weet van oldtimers die jaren werken met stukken slang en koppelingen tussen, inmiddels onverkrijgbare delen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ik heb eens gelezen dat die stalen leiding dáár loopt om te kunnen worden gekoeld door de rijwind.
Dat lukt wel met een stalen leiding, niet met een rubberen exemplaar.

Voor wat het waard is.....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Het gebruik van dit soort neveneffecten is iets waar het hydraulische systeem van Citroëns vol mee zit. Andersom leidt het vervangen van rubber door ijzer ook tot narigheid, als bijvoorbeeld het niet meer dempen van schokken in de aanvoer.

Zon klein stukje zal je nog wel kunnen missen, mits je het voldoende degelijk kunt bevestigen en afdichten.
Mij lijkt een leiding uit een sloper een stuk eenvoudiger.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Een nieuw stukje staal (is het alu?) leiding ertussen met een knelkoppeling, dat is ook te koop bij een goede hydrauliekboer, op die manier heb ik vorig jaar een leiding bij een Xantia gerepareerd. Een nieuwe leiding of exemplaar van de sloop is het mooiste, tenminste als die leiding niet door de hele motorruimte loopt, dan kun je wel even bezig zijn.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 sep 2022 16:25
Auto: break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 400000
Kleur: zilvergrijs
goedenavond
dank voor alle reacties. helpt mij om een goede volgorde van handelen te kiezen. Dat wordt eerst een ritje sloop kijken of ik daar een vervangende leiding tegenkom.
Als dat niet lukt dan haal ik alleen de knik er tussen uit en vervang dat door rubber.
ik houd jullie op de hoogte.
groet errie
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Ik lees je beginpost nog eens, ben je van plan om een stukje metalen leiding tussenuit te zagen en dat overbruggen met hydrauliekslang?
Als je dat met knelkoppelingen doet is het een goede oplossing, met slangklemmen zou ik niet doen, die kunnen niet tegen hoge druk.
Mocht je op de sloop niet slagen, dan is een stuk metalen leiding met knelkoppelingen het beste, zoals JW aangeeft, die leiding loopt daar niet voor niets, koeling door rijwind is de bedoeling. Andere merken hebben een vergelijkbare constructie, met zelfs koellichamen om de leiding.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 sep 2022 16:25
Auto: break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 400000
Kleur: zilvergrijs
dank voor je antwoord.
als ik geen leiding vind ga ik het proberen zoals je zegt. lijkt mij een goed 2de plan. ikzal laten weten of het gelukt is.
gr errie
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
Misschien een domme opmerking van een hydraulische leek: Wat zegt de APK hiervan als er aan geknutseld is?

Succes en groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1

C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)Afbeelding
C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)Afbeelding

Honda Jazz e:HEV Elegance
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Niks, als het deskundig is gedaan.
Een remleiding mag je ook repareren.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 jan 2011 13:42
Auto: C5 20-16v Exclusive Break Automaat VERKOCHT
Opties: HA3+ Elektrisch Leer met Verw,Xeon, Vin VF7DERFNE76218756
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09171
Productienummer: 10018
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 335000
Kleur: Bleu Leman
Locatie: Oudewater
Als het om die leiding gaat op de foto,Daar staat geen druk Op!

Die heb ik eventueel nog wel liggen hier.
Daf 55 v 72 hobbyauto
VW Arteon dagelijkse auto
Plaats reactie