inhouden vanaf stationair tot 2000 tpm
Geplaatst: 03 jul 2022 22:39
Hallo allen,
sinds een aantal weken in het bezit van een C5 2.0 16v automaat LPG tourer 2008.
Volgende probleem: na het starten loopt de wagen op benzine om na het bereiken van een bepaalde temperatuur over te schakelen naar LPG, om over te schakelen moet het toerental boven de 2000 tpm zijn geweest.
Hier zit het probleem, op benzine houd de motor heel erg in vanaf stationair tot ongeveer 2000 tpm hier door is het overschakelen vaak heel erg lastig.
Moet nu de wagen als hij koud is minimaal 5 minuten stationair laten lopen omdat wegrijden op benzine onmogelijk is, ook dan is het nog steeds erg lastig om boven de 2000 tpm te komen.
Eenmaal op LPG loopt de wagen perfect!
Met de lexia uitgelezen en daar komen wel een paar problemen te voorschijn, alleen is het lastig hier een beetje soep van te koken.
Foutmeldingen:
P0170
P1337
P0171
P0172
P0339
Ik had nog een voorste lambdasensor liggen die heb ik dus vervangen en de foutmeldingen gewist.
Weer aardig wat km gemaakt en de fouten blijven weg maar het inhouden is er nog steeds,
Ik heb gekeken wat er gebeurt als de motor loopt.
Op benzine geeft hij op voorste en achterste lambdasensor een arm mengsel aan.
Correctiefactor op de voorste lambdasonde is constant rond de -30%
Op LPG is het mengsel lambdasensor voor en achter rijk.
Corectiefactor schommelt tussen de -5 en +5%
Wellicht kan iemand mij een beetje de goede richting op sturen?
Ik heb het forum al doorgespit en ben dit probleem tegen gekomen maar niet echt een oplossing, op internet wordt dit probleem ook een aantal keren genoemd.
groet, Tom
sinds een aantal weken in het bezit van een C5 2.0 16v automaat LPG tourer 2008.
Volgende probleem: na het starten loopt de wagen op benzine om na het bereiken van een bepaalde temperatuur over te schakelen naar LPG, om over te schakelen moet het toerental boven de 2000 tpm zijn geweest.
Hier zit het probleem, op benzine houd de motor heel erg in vanaf stationair tot ongeveer 2000 tpm hier door is het overschakelen vaak heel erg lastig.
Moet nu de wagen als hij koud is minimaal 5 minuten stationair laten lopen omdat wegrijden op benzine onmogelijk is, ook dan is het nog steeds erg lastig om boven de 2000 tpm te komen.
Eenmaal op LPG loopt de wagen perfect!
Met de lexia uitgelezen en daar komen wel een paar problemen te voorschijn, alleen is het lastig hier een beetje soep van te koken.
Foutmeldingen:
P0170
P1337
P0171
P0172
P0339
Ik had nog een voorste lambdasensor liggen die heb ik dus vervangen en de foutmeldingen gewist.
Weer aardig wat km gemaakt en de fouten blijven weg maar het inhouden is er nog steeds,
Ik heb gekeken wat er gebeurt als de motor loopt.
Op benzine geeft hij op voorste en achterste lambdasensor een arm mengsel aan.
Correctiefactor op de voorste lambdasonde is constant rond de -30%
Op LPG is het mengsel lambdasensor voor en achter rijk.
Corectiefactor schommelt tussen de -5 en +5%
Wellicht kan iemand mij een beetje de goede richting op sturen?
Ik heb het forum al doorgespit en ben dit probleem tegen gekomen maar niet echt een oplossing, op internet wordt dit probleem ook een aantal keren genoemd.
groet, Tom