Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
C5club Rookie


Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2015 13:56
Auto: Break V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 9880
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 340000
Kleur: Blauw
Goeiedag iedereen,
Op dit moment ben ik de ADALs van mijn C5 aan het vervangen, met de documentatie van Citroën erbij, maar zonder het speciale gereedschap om de dikte van de vulring te bepalen. In een eerder draadje wordt gesproken over de volgende manier:
De lagers monteren in de draagarm, vervolgens op spanning zetten met een bankschroef/lijmklem en dan voelen hoe los of stijf de lagers zijn
viewtopic.php?p=456543#p456543" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk hoe ik het geheel zonder beschadigingen weer uit elkaar kan krijgen mocht er een andere vulring in moeten. De oude lagers hadden namelijk best wat geweld nodig om uit elkaar te komen. Heeft iemand hier een tip? Ik hoor het graag!
Met vriendelijke groet,
Roald
Op dit moment ben ik de ADALs van mijn C5 aan het vervangen, met de documentatie van Citroën erbij, maar zonder het speciale gereedschap om de dikte van de vulring te bepalen. In een eerder draadje wordt gesproken over de volgende manier:
De lagers monteren in de draagarm, vervolgens op spanning zetten met een bankschroef/lijmklem en dan voelen hoe los of stijf de lagers zijn
viewtopic.php?p=456543#p456543" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk hoe ik het geheel zonder beschadigingen weer uit elkaar kan krijgen mocht er een andere vulring in moeten. De oude lagers hadden namelijk best wat geweld nodig om uit elkaar te komen. Heeft iemand hier een tip? Ik hoor het graag!
Met vriendelijke groet,
Roald
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Als je bij het demonteren van de draagarm de vulringen netjes opvangt, en ze precies zó weer monteert, hoef je niks te meten.
De lagers hebben dezelfde afmetingen, de verschillen kunnen zitten in de draagarm zelf. En die blijft gelijk.
Voor alle zekerheid kun je, na montage van de draagarm, en voordat je de stabilisator stang monteert, nog even checken of de draagarm soepel bewogen kan worden.
Groet,
JW
De lagers hebben dezelfde afmetingen, de verschillen kunnen zitten in de draagarm zelf. En die blijft gelijk.
Voor alle zekerheid kun je, na montage van de draagarm, en voordat je de stabilisator stang monteert, nog even checken of de draagarm soepel bewogen kan worden.
Groet,
JW
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
klopt niet , je kunt lagers van 10 mm en 11mm breed hebben.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ik dacht het zo uit mijn hoofd , maar er bestaan 2 soorten van breedte .
sommige onderdelen mag men niet namaken en dan veranderen daar iets aan.
zo had ik vroeger een waterpomp van een CX stuk een dichting had ik gevonden maar ik moest nog een lager hebben , en ik kon die niet vinden , maar ik kende iemand van SKF ik vertelde dat ik die lager niet kon vinden , en die vertelde dat ze die niet mochten maken.
zo zijn die onderdelen van VAN WEZEL ook altijd niet volledig hetzelfde.
sommige onderdelen mag men niet namaken en dan veranderen daar iets aan.
zo had ik vroeger een waterpomp van een CX stuk een dichting had ik gevonden maar ik moest nog een lager hebben , en ik kon die niet vinden , maar ik kende iemand van SKF ik vertelde dat ik die lager niet kon vinden , en die vertelde dat ze die niet mochten maken.
zo zijn die onderdelen van VAN WEZEL ook altijd niet volledig hetzelfde.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
schijnbaar mogen ze nu wel namaken , volgens ik kan zien op het net.
maar over enkele jaren terug , kon ik ze niet vinden met de juiste maten.
maar over enkele jaren terug , kon ik ze niet vinden met de juiste maten.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
normaal zou dat goed moeten zijn , maar toch altijd controleren.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club Rookie


Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2015 13:56
Auto: Break V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 9880
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 340000
Kleur: Blauw
De lagers die uit de draagarm komen hebben een dikte van 14,9mm en de vulring was 0,8mm.
De nieuwe lagers die ik heb (SKF) hebben een dikte van 14,6mm.
Dus ik kan niet echt inschatten of het goed gaat als ik het weer in elkaar zet met een 0,8mm vulring.
Ik ga denk ik eerst de lagers monteren met een stuk draadeind (zonder die lange bus) en dan kijken of ik de lengte van dat geheel kan vergelijken met de lengte van de bus. Als dit niks wordt dan zet ik het wel gewoon weer in elkaar met een 0,8mm vulring. Als het dan weer uit elkaar moet zie ik dan wel weer hoe ik dat voor elkaar ga krijgen
De nieuwe lagers die ik heb (SKF) hebben een dikte van 14,6mm.
Dus ik kan niet echt inschatten of het goed gaat als ik het weer in elkaar zet met een 0,8mm vulring.
Ik ga denk ik eerst de lagers monteren met een stuk draadeind (zonder die lange bus) en dan kijken of ik de lengte van dat geheel kan vergelijken met de lengte van de bus. Als dit niks wordt dan zet ik het wel gewoon weer in elkaar met een 0,8mm vulring. Als het dan weer uit elkaar moet zie ik dan wel weer hoe ik dat voor elkaar ga krijgen
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ik zet een lijmtang op de lagers , dan kan ik voelen dat ze te vast of te los gaan.
C5club Rookie


Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2015 13:56
Auto: Break V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 9880
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 340000
Kleur: Blauw
Die lijmtang op de lagers, doe je dat wanneer het geheel compleet in elkaar zit? Zo ja, hoe krijg je het dan weer uit elkaar wanneer er een andere vulring in moet?
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
je moet het doen voor je de vetringen monteert.
komen die van citroen?De nieuwe lagers die ik heb (SKF) hebben een dikte van 14,6mm.
C5club Rookie


Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2015 13:56
Auto: Break V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 9880
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 340000
Kleur: Blauw
Dat is een goed idee inderdaad!
Voor de duidelijkheid: alles monteren, inclusief het afstandsstuk (6) en de lagerbussen (1a, 1b), maar zonder de keerringen (2a, 2b), dan lijmtang erop. De lagerbussen (1a, 1b) persen vrij strak op het afstandsstuk (6), maar die komen dus wel weer los als het moet? Of is daar ook een truc voor?
De nieuwe SKF lagers komen niet van Citroën, het is een aftermarket revisieset.
Voor de duidelijkheid: alles monteren, inclusief het afstandsstuk (6) en de lagerbussen (1a, 1b), maar zonder de keerringen (2a, 2b), dan lijmtang erop. De lagerbussen (1a, 1b) persen vrij strak op het afstandsstuk (6), maar die komen dus wel weer los als het moet? Of is daar ook een truc voor?
De nieuwe SKF lagers komen niet van Citroën, het is een aftermarket revisieset.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.


