Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

V.I.P.


Berichten: 271
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:49
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Locatie: Deventer
Zwevers,
Vanmiddag ontving ik de 'comfort-bollen, die ik overnam van ander clublid. Vooral omreden van de aanschafprijs combi gedachte nostalgisch zweefgenot. Maar, nou heb ik toch nog een vraagje;
kunnen die bollen na een tijd zonder druk te hebben gelegen, zonder problemen weer aan het systeem gezet worden(?) of moet er eerst nog een voorbereidings-handeling worden getroffen?
Graag verneem ik, waarvoor b.v.b. dank,
Groet ook, Zietroen.
Vanmiddag ontving ik de 'comfort-bollen, die ik overnam van ander clublid. Vooral omreden van de aanschafprijs combi gedachte nostalgisch zweefgenot. Maar, nou heb ik toch nog een vraagje;
kunnen die bollen na een tijd zonder druk te hebben gelegen, zonder problemen weer aan het systeem gezet worden(?) of moet er eerst nog een voorbereidings-handeling worden getroffen?
Graag verneem ik, waarvoor b.v.b. dank,
Groet ook, Zietroen.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
drukloos maken de andere bollen erop en klaar.

V.I.P.


Berichten: 271
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:49
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Locatie: Deventer
Dank(!) Willy4,
Dat wordt dan spoedig ten uitvoer gebracht. En of de resultaten à la tante 'DS' of 'ID' zijn, zal ik nog laten weten.
Tot dan, groet wederom,
Zietroen.
Dat wordt dan spoedig ten uitvoer gebracht. En of de resultaten à la tante 'DS' of 'ID' zijn, zal ik nog laten weten.
Tot dan, groet wederom,
Zietroen.

V.I.P.


Berichten: 271
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:49
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Locatie: Deventer
Hooow,
Vergat nog iets. Is het raadzaam om die rubberen afsluitringen die tegen de bol aan zitten, t.a.t. te vervangen? De ringen die bij de bollen zitten, die ik over nam, zijn niet heel hard, maar ook niet heel soepel.
Verneem graag. Dank vast, groet weer,
Zietroen
Vergat nog iets. Is het raadzaam om die rubberen afsluitringen die tegen de bol aan zitten, t.a.t. te vervangen? De ringen die bij de bollen zitten, die ik over nam, zijn niet heel hard, maar ook niet heel soepel.
Verneem graag. Dank vast, groet weer,
Zietroen
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Referentie Wisselstuk
Omschrijving Wisselstuk
Hoeveelheid
Prijs excl. BTW
Prijs incl. BTW
Totaal incl. BTW
Selectie
0000527215
PAKKING
4.28 EUR
5,18 EUR
5,18 EUR
Informatief geven wij u de aanbevolen maximum tarief voor wisselstukken van uw
land. Bestek ingevuld onder voorbehoud van demontage en staat van het voertuig, geldig voor 1 maand
Totaal excl. BTW
4,28 EUR
Totaal incl. BTW
5,18 EUR
naargelang hoe ze eruit zien durf ik ze al wel is terug gebruiken.
Omschrijving Wisselstuk
Hoeveelheid
Prijs excl. BTW
Prijs incl. BTW
Totaal incl. BTW
Selectie
0000527215
PAKKING
4.28 EUR
5,18 EUR
5,18 EUR
Informatief geven wij u de aanbevolen maximum tarief voor wisselstukken van uw
land. Bestek ingevuld onder voorbehoud van demontage en staat van het voertuig, geldig voor 1 maand
Totaal excl. BTW
4,28 EUR
Totaal incl. BTW
5,18 EUR
naargelang hoe ze eruit zien durf ik ze al wel is terug gebruiken.

V.I.P.


Berichten: 271
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:49
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Locatie: Deventer
Dank nogmaals Willy4,
Deze zinvolle informatie neem ik mee richting vervanging veerbollen. Het oordeel zal ik aan de behandelende specialist laten. Ik neem de gebruikte ringen i.i.g. mee.
Graag tot andermaal, en vriendelijke groet,
Zietroen.
Deze zinvolle informatie neem ik mee richting vervanging veerbollen. Het oordeel zal ik aan de behandelende specialist laten. Ik neem de gebruikte ringen i.i.g. mee.
Graag tot andermaal, en vriendelijke groet,
Zietroen.
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gewoon de originele rubber ringen gebruiken die op de auto zitten , niet die van de comfortbollen , die gooi ik altijd in de kliko , ....
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

V.I.P.


Berichten: 271
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:49
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Locatie: Deventer
Hi Menno,
Ik heb de 'comfortbollen' net deze week overgenomen, en of die bijgevoegde ringen originelen zijn of de met de c-bollen meegeleverde-, weet ik niet. Dat zal blijken als de huidige bollen van de auto worden gehaald. De juiste beslissing zullen we dan nemen. Maar wel heel goed dat je dit even meldt. MERCI !!!
Groet, Zietroen.
Ik heb de 'comfortbollen' net deze week overgenomen, en of die bijgevoegde ringen originelen zijn of de met de c-bollen meegeleverde-, weet ik niet. Dat zal blijken als de huidige bollen van de auto worden gehaald. De juiste beslissing zullen we dan nemen. Maar wel heel goed dat je dit even meldt. MERCI !!!
Groet, Zietroen.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
@ Menno heb je daar problemen mee gehad?
maar wat ik altijd doe is met een schuurblokje over het aanraakvlak gaan zodat het zuiver is.
maar wat ik altijd doe is met een schuurblokje over het aanraakvlak gaan zodat het zuiver is.
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ik kreeg dat advies mee gezien er vaker lekkage voorkomt als je die rubbers gebruikt ipv de “ originele “ ....
De garage zag ze mij monteren en kwam dat specifiek even melden die niet te gebruiken.
Of dat ook daadwerkelijk zo is weet ik niet , ik heb braaf de instructie opgevolgd en de rubbers van de comfortbollen in de container gegooid
Als je alles zuiver maakt en opschuurt zal het waarschijnlijk wel loslopen ....
De garage zag ze mij monteren en kwam dat specifiek even melden die niet te gebruiken.
Of dat ook daadwerkelijk zo is weet ik niet , ik heb braaf de instructie opgevolgd en de rubbers van de comfortbollen in de container gegooid

Als je alles zuiver maakt en opschuurt zal het waarschijnlijk wel loslopen ....
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

V.I.P.


Berichten: 271
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:49
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Locatie: Deventer
Wel Menno,
Een gewaarschuwd man hè? Ik bestel toch maar een paar nieuwe ('gewone'). Kan ik bij de vervanging altijd nog beslissen of ik ze in resèrve ga houden.
Tot comf-oordeel, groet,
Zietroen.
Een gewaarschuwd man hè? Ik bestel toch maar een paar nieuwe ('gewone'). Kan ik bij de vervanging altijd nog beslissen of ik ze in resèrve ga houden.
Tot comf-oordeel, groet,
Zietroen.

V.I.P.


Berichten: 271
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:49
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Locatie: Deventer
En inmiddels heb ik een aantal ritten gemaakt met de 'Comfortbollekes' in het voor- en achteronder. Het is idd. meer het gevoel van oma 'D', maar om nou te praten van uithangen in bochten en te veel deinen. Voor mij komt er een klein stukkie nostalgisch genot terug, en die zgn. nadelen, kan ik niet bespeuren. Ik vraag me af met hoeveel G's een bocht wordt genomen, of hoeveel plankzucht dat heuveltje wordt 'gepakt' om anders te oordelen. Ja, ik ben Citroënliefhebber/-rijder in hart en nieren. Al bijna 50 jaar (jeeminee), en kan er alleen maar van genieten. Sterker, het mag van mijn nog een tikkie meer. Bonhoff, Epe, die de C-bollen monteerde, wist me te vertellen dat het verbazingwekkend eenvoudig was om 'de deining' duidelijk(er) merkbaar te maken. Dit zou gerealiseerd kunnen worden door een gaatje dat aan de onderkant van de bol zichtbaar is (en verantwoordelijk is voor het schokbreek-effect) iets uit te boren. Een kleine waarschuwing was wel op z'n plek; het gaat om marginale(!!!) verschillen. En omdat ik nog niet weet of ik tot het gaatje ga, ga ik daar eerst lang en zwevend over nadenken.
Groet, Zietroen.

Groet, Zietroen.
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
De nadelen van comfortbollen merk je vooral bij volle belasting en zware auto ....
Dan wordt het deinen soms iets teveel van het goede , nog meer opboren zou ik niet doen , idd gewoon eerst eens km’s maken met deze , veel zweefplezier !
Dan wordt het deinen soms iets teveel van het goede , nog meer opboren zou ik niet doen , idd gewoon eerst eens km’s maken met deze , veel zweefplezier !

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

V.I.P.


Berichten: 271
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:49
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Locatie: Deventer
Dank Menno,
dat eh... gaat zeker lukken
dat eh... gaat zeker lukken

Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Comfortbollen zijn onzalig.
Waarom?
Het hydractieve veersysteem schakelt tussen twee opties: Comfortabel als het kan en stug als de omstandigheden daar om vragen, zoals bij ruig bochtenwerk, forse hobbels en dergelijke.
Dat schakelen gebeurt geheel onmerkbaar.
Voor de comfortstand schakelt het systeem de middenbollen bij, zodat er meer gas is om op te veren en ook een soepeler demping.
Bij de eerste hydractieve auto's zoals de XM en de Xantia was dit nog voelbaar omdat het daar om aan/uit ging, het huidige Hydractief 3 systeem doet het uiterst subtiel en storingsvrij.
Als je meer comfort wil, zou je dus middenbollen met een hogere vuldruk moeten plaatsen.
Gek genoeg doet (bijna) niemand dat.
Waarom?
Het hydractieve veersysteem schakelt tussen twee opties: Comfortabel als het kan en stug als de omstandigheden daar om vragen, zoals bij ruig bochtenwerk, forse hobbels en dergelijke.
Dat schakelen gebeurt geheel onmerkbaar.
Voor de comfortstand schakelt het systeem de middenbollen bij, zodat er meer gas is om op te veren en ook een soepeler demping.
Bij de eerste hydractieve auto's zoals de XM en de Xantia was dit nog voelbaar omdat het daar om aan/uit ging, het huidige Hydractief 3 systeem doet het uiterst subtiel en storingsvrij.
Als je meer comfort wil, zou je dus middenbollen met een hogere vuldruk moeten plaatsen.
Gek genoeg doet (bijna) niemand dat.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop