V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:49
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Locatie: Deventer
V.I.P.
V.I.P.
Veerbollen HERplaatsen

Bericht door ZieTroen »

Zwevers,

Vanmiddag ontving ik de 'comfort-bollen, die ik overnam van ander clublid. Vooral omreden van de aanschafprijs combi gedachte nostalgisch zweefgenot. Maar, nou heb ik toch nog een vraagje;

kunnen die bollen na een tijd zonder druk te hebben gelegen, zonder problemen weer aan het systeem gezet worden(?) of moet er eerst nog een voorbereidings-handeling worden getroffen?

Graag verneem ik, waarvoor b.v.b. dank,

Groet ook, Zietroen.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
drukloos maken de andere bollen erop en klaar.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:49
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Locatie: Deventer
V.I.P.
V.I.P.
Dank(!) Willy4,

Dat wordt dan spoedig ten uitvoer gebracht. En of de resultaten à la tante 'DS' of 'ID' zijn, zal ik nog laten weten.

Tot dan, groet wederom,

Zietroen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:49
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Locatie: Deventer
V.I.P.
V.I.P.
Hooow,

Vergat nog iets. Is het raadzaam om die rubberen afsluitringen die tegen de bol aan zitten, t.a.t. te vervangen? De ringen die bij de bollen zitten, die ik over nam, zijn niet heel hard, maar ook niet heel soepel.

Verneem graag. Dank vast, groet weer,

Zietroen
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Referentie Wisselstuk
Omschrijving Wisselstuk
Hoeveelheid
Prijs excl. BTW
Prijs incl. BTW
Totaal incl. BTW
Selectie
0000527215
PAKKING

4.28 EUR
5,18 EUR
5,18 EUR





Informatief geven wij u de aanbevolen maximum tarief voor wisselstukken van uw
land. Bestek ingevuld onder voorbehoud van demontage en staat van het voertuig, geldig voor 1 maand
Totaal excl. BTW

4,28 EUR
Totaal incl. BTW

5,18 EUR

naargelang hoe ze eruit zien durf ik ze al wel is terug gebruiken.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:49
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Locatie: Deventer
V.I.P.
V.I.P.
Dank nogmaals Willy4,

Deze zinvolle informatie neem ik mee richting vervanging veerbollen. Het oordeel zal ik aan de behandelende specialist laten. Ik neem de gebruikte ringen i.i.g. mee.

Graag tot andermaal, en vriendelijke groet,

Zietroen.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Veerbollen HERplaatsen

Bericht door Menno »

Gewoon de originele rubber ringen gebruiken die op de auto zitten , niet die van de comfortbollen , die gooi ik altijd in de kliko , ....

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:49
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Locatie: Deventer
V.I.P.
V.I.P.
Hi Menno,

Ik heb de 'comfortbollen' net deze week overgenomen, en of die bijgevoegde ringen originelen zijn of de met de c-bollen meegeleverde-, weet ik niet. Dat zal blijken als de huidige bollen van de auto worden gehaald. De juiste beslissing zullen we dan nemen. Maar wel heel goed dat je dit even meldt. MERCI !!!

Groet, Zietroen.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
@ Menno heb je daar problemen mee gehad?
maar wat ik altijd doe is met een schuurblokje over het aanraakvlak gaan zodat het zuiver is.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Veerbollen HERplaatsen

Bericht door Menno »

Ik kreeg dat advies mee gezien er vaker lekkage voorkomt als je die rubbers gebruikt ipv de “ originele “ ....

De garage zag ze mij monteren en kwam dat specifiek even melden die niet te gebruiken.
Of dat ook daadwerkelijk zo is weet ik niet , ik heb braaf de instructie opgevolgd en de rubbers van de comfortbollen in de container gegooid ;-)

Als je alles zuiver maakt en opschuurt zal het waarschijnlijk wel loslopen ....

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:49
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Locatie: Deventer
V.I.P.
V.I.P.
Wel Menno,

Een gewaarschuwd man hè? Ik bestel toch maar een paar nieuwe ('gewone'). Kan ik bij de vervanging altijd nog beslissen of ik ze in resèrve ga houden.

Tot comf-oordeel, groet,

Zietroen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:49
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Locatie: Deventer
V.I.P.
V.I.P.
En inmiddels heb ik een aantal ritten gemaakt met de 'Comfortbollekes' in het voor- en achteronder. Het is idd. meer het gevoel van oma 'D', maar om nou te praten van uithangen in bochten en te veel deinen. Voor mij komt er een klein stukkie nostalgisch genot terug, en die zgn. nadelen, kan ik niet bespeuren. Ik vraag me af met hoeveel G's een bocht wordt genomen, of hoeveel plankzucht dat heuveltje wordt 'gepakt' om anders te oordelen. Ja, ik ben Citroënliefhebber/-rijder in hart en nieren. Al bijna 50 jaar (jeeminee), en kan er alleen maar van genieten. Sterker, het mag van mijn nog een tikkie meer. Bonhoff, Epe, die de C-bollen monteerde, wist me te vertellen dat het verbazingwekkend eenvoudig was om 'de deining' duidelijk(er) merkbaar te maken. Dit zou gerealiseerd kunnen worden door een gaatje dat aan de onderkant van de bol zichtbaar is (en verantwoordelijk is voor het schokbreek-effect) iets uit te boren. Een kleine waarschuwing was wel op z'n plek; het gaat om marginale(!!!) verschillen. En omdat ik nog niet weet of ik tot het gaatje ga, ga ik daar eerst lang en zwevend over nadenken.

:citrofiel

Groet, Zietroen.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
De nadelen van comfortbollen merk je vooral bij volle belasting en zware auto ....
Dan wordt het deinen soms iets teveel van het goede , nog meer opboren zou ik niet doen , idd gewoon eerst eens km’s maken met deze , veel zweefplezier ! ;-)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 jun 2012 20:49
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Locatie: Deventer
V.I.P.
V.I.P.
Dank Menno,

dat eh... gaat zeker lukken :D
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Comfortbollen zijn onzalig.
Waarom?
Het hydractieve veersysteem schakelt tussen twee opties: Comfortabel als het kan en stug als de omstandigheden daar om vragen, zoals bij ruig bochtenwerk, forse hobbels en dergelijke.
Dat schakelen gebeurt geheel onmerkbaar.
Voor de comfortstand schakelt het systeem de middenbollen bij, zodat er meer gas is om op te veren en ook een soepeler demping.
Bij de eerste hydractieve auto's zoals de XM en de Xantia was dit nog voelbaar omdat het daar om aan/uit ging, het huidige Hydractief 3 systeem doet het uiterst subtiel en storingsvrij.

Als je meer comfort wil, zou je dus middenbollen met een hogere vuldruk moeten plaatsen.
Gek genoeg doet (bijna) niemand dat.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Plaats reactie