C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Omdat er wat onduidelijkheid heerst over de laatste datum waarop de distributieriem is vervangen ben ik op zoek naar degene die het laatst aan Sic heeft gewerkt.

Helaas heb ik geen APK rapport mee gekregen bij de verkoop ("konden ze niet vinden" :smt017 ) en staat er op de sticker in de auto 100.000, in een onderhouds overzicht (online gevonden) staat dat er rond 180.000 aan de distributie spullen is gewerkt. Alleen is daar niet duidelijk of dat ook inhoudt dat de boel vervangen is.

Verder probeer ik zoveel mogelijk historie van de auto te krijgen dus zoek ik ook naar waar hij voor het laatst in onderhoud is geweest.

Weten jullie hoe dat na te gaan is? De boekjes in de auto stoppen (ruim) voor de laatste onderhoudsmomenten...
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Je kunt een vervangend APK-keurrapport opvragen bij de RDW.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3076
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Bouwjaar 2004 dus in 2014 10 jaar oud. Dat zou best kunnen corresponderen met die stand van 180.000 aangezien de uiterste kilometerstand (toen nog) 240.000 was voor DB riem bij deze motor.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Als ik niet veel meer kan vinden dan ga ik toch maar af op de sticker, ik ben van plan er nog minimaal 100k mee te rijden dus een nieuwe riem rij ik toch wel op. Alleen zit ik nog niet te wachten op de kosten. Maar ja, een getunede V6 vind je minder makkelijk dan een nieuwe riem... ;-)
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Bij twijfel of onduidelijkheid zou ik de riem vervangen. Zo voorkom je een hoop ellende achteraf.
Citroen 2cv6 spécial 1986
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3076
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Het lijkt echt logisch dat hij rond 2014 vervangen is want de interval is 240.000 of 10 jaar.
Je zit nu op 200.000 dus grofweg 11.000 per jaar.
Dus ten tijde van die 100.000 op de teller zat je in 2012, nog geen reden om te vervangen dus net zo min als 180.000 bij 10 jaar. Dus er van uit gaande dat iedereen zuinig op dit speciale model is geweest lijkt de conclusie dat het bij de 10 jaar grens gedaan is.
Maar neem contact op met de garage waarvan je gegevens hebt, als het in een database staat dan kunnen zij je zeker zeggen hoe of wat.

Je bent hoe dan ook over 2 jaar weer aan de beurt dus dan kun je alvast sparen want kosten gaat het zeker bij deze motor!!
Kijk tegen die tijd meteen of de krukas al lekt want dan kunnen ze die ook meteen meenemen anders kost dat je weer een soortgelijk bedrag aan arbeidsloon.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Op 16-2-2017 bij 180.654 staat er in het overzicht "Werkzaamheden aan distributie en of riemen"

Nu staat de teller op 199910 (jep de 2ton maak ik snel vol ;-) ) dus als ik kan achterhalen of die melding klopt hoef ik nog niets te doen.

Vervangen kost volgens de garage waar ik hem kocht ongeveer 900 euro, dus daar is overheen te komen maar met de aanstaande installatie van LPG er bij en nog wat klein onderhoud tik ik toch weer snel richting de 3000 euro af en dan is 900 euro een leuke "besparing" zolang dat veilig kan. Ik zoek nog even verder naar informatie ;-)
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 861
Lid geworden op: 15 jun 2014 21:42
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Locatie: Soest
900 euro voor een DB riem van een V6 is niet duur. Bij de dealer zit je al snel aan de 1500 euro
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Die 900 Euro is inderdaad een laag bedrag.

Ik heb even gekeken wat het bij mijn C5 kostte, toen GJO die klus uitgevoerd heeft.
Uren zijn bij elkaar 6, dat is incl. het vervangen van de waterpomp die je dan gelijk even meeneemt.
Dan de D-riemset van € 450, waterpomp € 125, krukaspoelie die wat slechter werd € 100, multisnaarset incl. de rollen en spanners € 375. Dat zijn ex BTW prijzen.

De km stand was toen 210.000, waarbij opgemerkt dat de eerste eigenaar de D-riem ook al eens vervangen had. Bij die gelegenheid waren de rollen en spanners van de multiriem kennelijk niet vervangen, bij mij waren ze nu duidelijk aan het gonzen.
Dat ik nu alweer de D-riem heb laten vervangen was vanwege het feit dat de waterpomp destijds niet vervangen was, een slechter wordende krukaspoelie en de lekkage een aantal jaren geleden van een "groen monster".
En omdat dat ik deze C5 nog graag lang blijf rijden, was de beslissing om de buidel hiervoor nu dan maar te trekken niet moeilijk ;)

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1336
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Wat een bedragen. Ik zie bij M..-A.. een d-riemset voor mijn V6 tussen 100 en 200 euro, waterpomp 3-5 tientjes. Zit nogal wat marge op zo te zien.
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Bij de C8 was ik ongeveer 1500 euro kwijt, ook een V6 en minder toegankelijk. Was ook inclusief "alles waar we nu toch bij kunnen".

Dat het moet is geen discussie. Of het nu moet wel. Als ik bevestigd kan krijgen dat het bij 180k gedaan is ga ik het niet na 20k nog een keer doen. Lukt het me niet om daar een betrouwbaar bericht over te krijgen dan gaat een deel van de belastingteruggave daar aan op...
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ccinq schreef:Wat een bedragen. Ik zie bij M..-A.. een d-riemset voor mijn V6 tussen 100 en 200 euro, waterpomp 3-5 tientjes. Zit nogal wat marge op zo te zien.
De bedragen waar MisterAuto ze voor aanbiedt zijn lager dan de netto bedragen die een garagist neertelt voor zo'n set.

Levering op ieder uur van de dag en garantie hebben ook zijn prijs.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
...en de prijzen voor deze V6 ES9 onderdelen liggen ook bij M-A toch wat hoger dan voor de V6 HDi....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1336
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Tja, ik denk dan altijd, als ik ze daar kan bestellen, kan de garage dat ook, zeker omdat je toch weken van tevoren een afspraak maakt voor dit soort onderhoud. Geldt ook voor bijvoorbeeld banden trouwens, 50% goedkoper als ik ze zelf bestel. Ik snap wel dat het wat werk is, maar volgens mij laten dealers hier erg veel geld aan zich voorbij gaan. Als een band bij mijn garage 10% duurder is vind ik het geen probleem, maar 50%..
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Als je een bedrijf runt heb je met heel veel financiële zaken te maken.
Dat zijn onder andere de kosten van het pand, de salarissen van het personeel, alsook de kosten van je magazijn.
De eerste zijn min of meer vaste kosten, magazijnkosten kun je laag houden door alleen de allernoodzakelijkste spullen op voorraad te houden. Zoals filters, olie, wat pakkingen, ruitenwissers en nog een paar van dat soort zaken.
Maar geen zaken met een "lage omloopsnelheid", die ook nog eens duur zijn. Dat is werkkapitaal, dat moet je normaliter met vreemd kapitaal financieren. En elke ondernemer heeft daar een broertje aan dood.
En dus maak je als ondernemer gebruik van de mogelijkheden die er zijn: bestellen op afroep, zonder dat te hoeven financieren, Just-in-time. Daar hangt uiteraard een prijskaartje aan, alleen de zon gaat op voor niets.

Natuurlijk kun je wel een keer een uitzondering maken, en iets weken te voren bestellen bij een externe leverancier, met een langere levertijd. Maar wat gebeurt er als dat onderdeel toch niet het juiste blijkt te zijn, of dat er helaas wat mee mis is? Of dat de klant waarvoor het bedoeld was niet komt, kun je het hem dan alsnog in rekening brengen?

Als je zelf je onderhoud doet, kun je zoiets bij M-A of elders bestellen. Rustig de tijd nemen, maakt niet uit of het na twee dan wel na drie weken geleverd wordt. Dat doe ik ook voor spullen die ikzelf gebruik.
Maar voor een ondernemer ligt dat anders, heel anders. Die kijkt naar omloopsnelheid en werkkapitaal beheersing.
Daar heb ik, komende uit die wereld alle begrip voor ;)

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Plaats reactie