Als je een bedrijf runt heb je met heel veel financiële zaken te maken.
Dat zijn onder andere de kosten van het pand, de salarissen van het personeel, alsook de kosten van je magazijn.
De eerste zijn min of meer vaste kosten, magazijnkosten kun je laag houden door alleen de allernoodzakelijkste spullen op voorraad te houden. Zoals filters, olie, wat pakkingen, ruitenwissers en nog een paar van dat soort zaken.
Maar geen zaken met een "lage omloopsnelheid", die ook nog eens duur zijn. Dat is werkkapitaal, dat moet je normaliter met vreemd kapitaal financieren. En elke ondernemer heeft daar een broertje aan dood.
En dus maak je als ondernemer gebruik van de mogelijkheden die er zijn: bestellen op afroep, zonder dat te hoeven financieren, Just-in-time. Daar hangt uiteraard een prijskaartje aan, alleen de zon gaat op voor niets.
Natuurlijk kun je wel een keer een uitzondering maken, en iets weken te voren bestellen bij een externe leverancier, met een langere levertijd. Maar wat gebeurt er als dat onderdeel toch niet het juiste blijkt te zijn, of dat er helaas wat mee mis is? Of dat de klant waarvoor het bedoeld was niet komt, kun je het hem dan alsnog in rekening brengen?
Als je zelf je onderhoud doet, kun je zoiets bij M-A of elders bestellen. Rustig de tijd nemen, maakt niet uit of het na twee dan wel na drie weken geleverd wordt. Dat doe ik ook voor spullen die ikzelf gebruik.
Maar voor een ondernemer ligt dat anders, heel anders. Die kijkt naar omloopsnelheid en werkkapitaal beheersing.
Daar heb ik, komende uit die wereld alle begrip voor
Groet,
JW