Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Geplaatst: 12 feb 2017 16:42
Kleine historie, voordat ik de auto bij de garage heb laten brengen.
Twee maanden geleden de turboslang laten repareren vanwege een scheurtje last van een haperende motor en verminderd vermogen.
Een maand geleden probleem met de airco/clima, waarbij er alleen koude lucht wordt ingeblazen en een licht haperende motor bij het wegrijden. Klaarblijkelijk heeft het systeem de keuze voor inblazen warme lucht uitgeschakeld. De temperatuurmeters (buitentemp., olietamp. en watertemp.) werken allemaal normaal. Na het bedienen van de keuzeknop voor de luchtinlaat (voeten, hoofd, midden) blaast zij weer warme lucht en lijkt alles normaal te werken.
Een week later: Bij het wegrijden to ca. 2km rijden, een witte wolk achter de auto. Volgens de garage normaal bij koud weer. Ikzelf heb het in al die jaren nog niet gezien.
Een paar dagen later een haperde de motor. Dit keer erger en deed me denken aan de lekkage in de turboslang. Na in totaal zo'n 10 kilometers te hebben gereden schoot de naald van de watertemperatuur vol in het rood en rook ik een lichte oliegeur in de auto komen. Gelijk de auto aan de kant gezet en een sleepdienst gebeld om haar naar de garage te brengen.
Volgens mijn Citroën dealer is mijn C5 ph.2 met 2.2 HDi Exclusive uit 2005 rijp voor de sloop, aangezien de olie en het koelwater van de motor bij elkaar zijn gekomen. Volgens hun duidt dit op een intern probleem in de motor. Het opsporen en verhelpen van het probleem zal volgens hun niet opwegen tegen de huidige waarde (ca. €3.000,-). Ofwel, ik zou er verstandig aan doen om een andere C5 te kopen en deze door een sloper te laten ophalen.
Vraag: Is de schade inderdaad zo dramatisch of zijn er alternatieven die ik in overweging kan nemen om een andere motor er in te plaatsen?
Twee maanden geleden de turboslang laten repareren vanwege een scheurtje last van een haperende motor en verminderd vermogen.
Een maand geleden probleem met de airco/clima, waarbij er alleen koude lucht wordt ingeblazen en een licht haperende motor bij het wegrijden. Klaarblijkelijk heeft het systeem de keuze voor inblazen warme lucht uitgeschakeld. De temperatuurmeters (buitentemp., olietamp. en watertemp.) werken allemaal normaal. Na het bedienen van de keuzeknop voor de luchtinlaat (voeten, hoofd, midden) blaast zij weer warme lucht en lijkt alles normaal te werken.
Een week later: Bij het wegrijden to ca. 2km rijden, een witte wolk achter de auto. Volgens de garage normaal bij koud weer. Ikzelf heb het in al die jaren nog niet gezien.
Een paar dagen later een haperde de motor. Dit keer erger en deed me denken aan de lekkage in de turboslang. Na in totaal zo'n 10 kilometers te hebben gereden schoot de naald van de watertemperatuur vol in het rood en rook ik een lichte oliegeur in de auto komen. Gelijk de auto aan de kant gezet en een sleepdienst gebeld om haar naar de garage te brengen.
Volgens mijn Citroën dealer is mijn C5 ph.2 met 2.2 HDi Exclusive uit 2005 rijp voor de sloop, aangezien de olie en het koelwater van de motor bij elkaar zijn gekomen. Volgens hun duidt dit op een intern probleem in de motor. Het opsporen en verhelpen van het probleem zal volgens hun niet opwegen tegen de huidige waarde (ca. €3.000,-). Ofwel, ik zou er verstandig aan doen om een andere C5 te kopen en deze door een sloper te laten ophalen.
Vraag: Is de schade inderdaad zo dramatisch of zijn er alternatieven die ik in overweging kan nemen om een andere motor er in te plaatsen?