Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 mei 2013 23:20
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Locatie: Almere
Kleine historie, voordat ik de auto bij de garage heb laten brengen.
Twee maanden geleden de turboslang laten repareren vanwege een scheurtje last van een haperende motor en verminderd vermogen.
Een maand geleden probleem met de airco/clima, waarbij er alleen koude lucht wordt ingeblazen en een licht haperende motor bij het wegrijden. Klaarblijkelijk heeft het systeem de keuze voor inblazen warme lucht uitgeschakeld. De temperatuurmeters (buitentemp., olietamp. en watertemp.) werken allemaal normaal. Na het bedienen van de keuzeknop voor de luchtinlaat (voeten, hoofd, midden) blaast zij weer warme lucht en lijkt alles normaal te werken.
Een week later: Bij het wegrijden to ca. 2km rijden, een witte wolk achter de auto. Volgens de garage normaal bij koud weer. Ikzelf heb het in al die jaren nog niet gezien.
Een paar dagen later een haperde de motor. Dit keer erger en deed me denken aan de lekkage in de turboslang. Na in totaal zo'n 10 kilometers te hebben gereden schoot de naald van de watertemperatuur vol in het rood en rook ik een lichte oliegeur in de auto komen. Gelijk de auto aan de kant gezet en een sleepdienst gebeld om haar naar de garage te brengen.
Volgens mijn Citroën dealer is mijn C5 ph.2 met 2.2 HDi Exclusive uit 2005 rijp voor de sloop, aangezien de olie en het koelwater van de motor bij elkaar zijn gekomen. Volgens hun duidt dit op een intern probleem in de motor. Het opsporen en verhelpen van het probleem zal volgens hun niet opwegen tegen de huidige waarde (ca. €3.000,-). Ofwel, ik zou er verstandig aan doen om een andere C5 te kopen en deze door een sloper te laten ophalen.
Vraag: Is de schade inderdaad zo dramatisch of zijn er alternatieven die ik in overweging kan nemen om een andere motor er in te plaatsen?
Twee maanden geleden de turboslang laten repareren vanwege een scheurtje last van een haperende motor en verminderd vermogen.
Een maand geleden probleem met de airco/clima, waarbij er alleen koude lucht wordt ingeblazen en een licht haperende motor bij het wegrijden. Klaarblijkelijk heeft het systeem de keuze voor inblazen warme lucht uitgeschakeld. De temperatuurmeters (buitentemp., olietamp. en watertemp.) werken allemaal normaal. Na het bedienen van de keuzeknop voor de luchtinlaat (voeten, hoofd, midden) blaast zij weer warme lucht en lijkt alles normaal te werken.
Een week later: Bij het wegrijden to ca. 2km rijden, een witte wolk achter de auto. Volgens de garage normaal bij koud weer. Ikzelf heb het in al die jaren nog niet gezien.
Een paar dagen later een haperde de motor. Dit keer erger en deed me denken aan de lekkage in de turboslang. Na in totaal zo'n 10 kilometers te hebben gereden schoot de naald van de watertemperatuur vol in het rood en rook ik een lichte oliegeur in de auto komen. Gelijk de auto aan de kant gezet en een sleepdienst gebeld om haar naar de garage te brengen.
Volgens mijn Citroën dealer is mijn C5 ph.2 met 2.2 HDi Exclusive uit 2005 rijp voor de sloop, aangezien de olie en het koelwater van de motor bij elkaar zijn gekomen. Volgens hun duidt dit op een intern probleem in de motor. Het opsporen en verhelpen van het probleem zal volgens hun niet opwegen tegen de huidige waarde (ca. €3.000,-). Ofwel, ik zou er verstandig aan doen om een andere C5 te kopen en deze door een sloper te laten ophalen.
Vraag: Is de schade inderdaad zo dramatisch of zijn er alternatieven die ik in overweging kan nemen om een andere motor er in te plaatsen?
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
wat is waar gekomen?
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De olie/water warmtewisselaar is wel te controleren, als die lek is geraakt dan is het nog wel te overzien.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
In ieder geval niet door een sloper op laten halen.........(maar door mij
)
Eerst de dingen checken die aangedragen worden, en als het echt kapot is, heb ik hier nog ergens een 2.2 motor liggen.........
Eerst de dingen checken die aangedragen worden, en als het echt kapot is, heb ik hier nog ergens een 2.2 motor liggen.........
Zeg maar André
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Heb je een autoambulance Kooiman?
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Die zijn te huur......
Zeg maar André
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Ja dat klopt, ik kon het ook voor een halve dag huren, scheelt in prijs. 
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 mei 2013 23:20
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Locatie: Almere
Dat zal ik specifiek verder moeten navragen. Mijn kennis over motoren gaat niet zover.willy4 schreef:wat is waar gekomen?
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 mei 2013 23:20
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Locatie: Almere
@akooiman
Ik sta er voor open om hier off-topic verder contact over te hebben.
Als er een andere motor in kan tegen een schappelijk tarief, dan wil ik dat wel overwegen.
Ik sta er voor open om hier off-topic verder contact over te hebben.
Als er een andere motor in kan tegen een schappelijk tarief, dan wil ik dat wel overwegen.
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 mei 2013 23:20
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Locatie: Almere
Dank je. Dat zijn goede tips om mee te nemen in verdere (financiële) overwegingen om de dame te behoudenHerman schreef:Ja dat klopt, ik kon het ook voor een halve dag huren, scheelt in prijs.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ik voel een nieuw André project aankomen 
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
akooiman schreef: Eerst de dingen checken die aangedragen worden, en als het echt kapot is, heb ik hier nog ergens een 2.2 motor liggen.........
Dat "ergens".........
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
@BJG , De C6 nadert de voltooiing......Dus.........
@GW, Sterker nog.......het zijn er zelfs 2
@GW, Sterker nog.......het zijn er zelfs 2
Zeg maar André
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 mei 2013 23:20
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Locatie: Almere
Toelichting van de dealer:Hollywood schreef:Dat zal ik specifiek verder moeten navragen. Mijn kennis over motoren gaat niet zover.willy4 schreef:wat is waar gekomen?
Werking:
Bij een koude motor start het korte circuit, zodat de motor snel opwarmt.
Zodra de motor op temperatuur is, gaat er een klep open voor het lange circuit en dus via koelradiator aan de voorkant
Diagnose
De monteur bij de dealer heeft waargenomen dat er koelvloeistof uit de motor komt. Volgens hem betekent dit dat de motor gescheurd moet zijn. Waar de lekkage precies plaats vindt hebben ze niet uitgezocht. Om dat uit te zoeken rekenen ze al gauw 6 uur arbeid.
Mijn boeren verstand:
Ze hebben geen olie in de radiateur aangetroffen.
Als ze constateren dat het koelvloeistof is, moet het nog redelijk helder zijn.
Logische vragen zijn dan:
Loopt er een koelvloeistofleiding boven of dusdanig langs de motor en kan het zijn dat deze lekt?
Is het mogelijk dat er koelvloeistof uit de motor komt?
Komen mijn eerdere problemen met de airco/clima hier (= lekkage in de motor) ook vandaan? En waarom dan pas maanden later motorklachten?
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 mei 2013 23:20
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Locatie: Almere
@Andréakooiman schreef:In ieder geval niet door een sloper op laten halen.........(maar door mij)
Eerst de dingen checken die aangedragen worden, en als het echt kapot is, heb ik hier nog ergens een 2.2 motor liggen.........
Is die 2.2 toevallig een automaat?
In mijn omschrijving ben ik nog vergeten te melden dat het om een automaat gaat.


