Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
C5club Rookie


Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2013 14:27
Auto: C5 2.2HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Grijs
Mijn C5 Ph1 van 2002 is een
-2.2 HDI
-automatische bak
-exclusive
Mijn problem is het volgende :
Bij het starten hoor ik 1à2 keer op 10 een ratelend geluid welk na een paar seconden overgaat.
Dit geluid is voor mij redelijk angstaanjagend.
Enig idee wat dit zou kunnen zijn ?
p.s. Mijn distributie riem/ketting is een jaar geleden en voordat het nodig was vervangen aan 120000Km.
-2.2 HDI
-automatische bak
-exclusive
Mijn problem is het volgende :
Bij het starten hoor ik 1à2 keer op 10 een ratelend geluid welk na een paar seconden overgaat.
Dit geluid is voor mij redelijk angstaanjagend.
Enig idee wat dit zou kunnen zijn ?
p.s. Mijn distributie riem/ketting is een jaar geleden en voordat het nodig was vervangen aan 120000Km.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
klepstoter?
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Is het ook als je een stuk hebt gereden en vrij kort daarna weer start? Of alleen bij een koude start?
Wat voor olie zit erin?
Wat voor olie zit erin?
C5club Rookie


Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2013 14:27
Auto: C5 2.2HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Grijs
Dank voor de snelle reactive !
Alleen bij koude start.
Mijn C5 is altijd al bij een officiële Citroën dealer onderhouden volgens het boekje.
Ik zie op de facturen steeds dat men er de volgende olie in gedaan heeft: Huile 9000 INEO HV530 (dit is in Frankrijk want daar woon ik nu).
Alleen bij koude start.
Mijn C5 is altijd al bij een officiële Citroën dealer onderhouden volgens het boekje.
Ik zie op de facturen steeds dat men er de volgende olie in gedaan heeft: Huile 9000 INEO HV530 (dit is in Frankrijk want daar woon ik nu).
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 mei 2013 00:45
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 297000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Locatie: Beverwijk
Contacteer:
HV530 suggereerd 5 w 30 olie opzich goed, wel vreemd dat ze ineo gebruiken citroen adviseerd immers total quartz 5W30 ??
Het kan ook zijn dat de start motor een smeerbeurtje op de bendix kan gebruiken.. Als die niet al te soepel terug trekt dan blijft ie net effies tegen de starterkrans lopen, ook een rot geluid. Contact slot wat gaar is sluit ik nog even uit daar je zegt dat het enkel bij koude moteur gebeurt.
Het kan ook zijn dat de start motor een smeerbeurtje op de bendix kan gebruiken.. Als die niet al te soepel terug trekt dan blijft ie net effies tegen de starterkrans lopen, ook een rot geluid. Contact slot wat gaar is sluit ik nog even uit daar je zegt dat het enkel bij koude moteur gebeurt.
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
C5club Rookie


Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2013 14:27
Auto: C5 2.2HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Grijs
Niet echt directe grote paniek ?
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
je kunt ook iets bij de motor olie toevoegen voor de klepstoters
C5club Rookie


Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2013 14:27
Auto: C5 2.2HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Grijs
Nu durf ik niet met zekerheid zeggen dat het nog niet voorgevallen is wanneer ik kort na een rit terug start.arendonk schreef:Is het ook als je een stuk hebt gereden en vrij kort daarna weer start? Of alleen bij een koude start?
Is dat belangrijk ?
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Startmotor.
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 mei 2013 00:45
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 297000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Locatie: Beverwijk
Contacteer:
het verschil zit em hier in, als de motor enige uren uit heeft gestaan dan is alle olie naar beneden gezakt, en als de olie al wat ouder en dus (nog) dunner is dan komt dat practisch neer op droge tuimelaars en klepstoters want die zitten nu eenmaal helemaal boven op, en zeker als de motor al wat ouder is kan dat samen met wat onvermijdelijk ontstane ruimte ook tot nog al wat geratel leiden, in elk geval tot de olie weer helemaal boven in is gekomen. Van daar de vraag of ie ook rammelt als ie warm gestart wordt. Enkele dingen die je voor je eigen gemoedsrust alvast kan doen: 1 olie peilen en zo nodig bijvullen. 2 eventueel naar 10w40 olie overschakelen, is een flutsie dikker en blijft net effe wat beter boven in hangen.
groet,
zweefbakkie
groet,
zweefbakkie
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Total 5W30 INEO is de goeie olie, ik gebruik hem zelf ook in mijn V6.
Gebruik van dikkere olie zou ik ontraden, de klepstoters lopen toch wel leeg, en met dikkere olie duurt het langer totdat ze weer gevuld zijn. Zeker bij een koude motor zul je dat merken.
Vraag: hoe lang geleden is de olie ververst?
Bij mij was het ratelen bij het starten, dat inderdaad door leeggelopen klepstoters veroorzaakt wordt, verdwenen na de olieverversing. Nu, ruim 20kkm verder heeft 'ie het weer wat. Dat zal wel weer verdwijnen als komende zomer de olie weer ververst wordt.
En inderdaad, hij doet het alleen bij koude motor. Als ik de motor herstart terwijl hij nog warm is, doet 'ie het niet.
Uiteraard kan ik op afstand niet beoordelen of bij jou precies hetzelfde gebeurt. Maar het lijkt er wel op.
Groet,
JW
Gebruik van dikkere olie zou ik ontraden, de klepstoters lopen toch wel leeg, en met dikkere olie duurt het langer totdat ze weer gevuld zijn. Zeker bij een koude motor zul je dat merken.
Vraag: hoe lang geleden is de olie ververst?
Bij mij was het ratelen bij het starten, dat inderdaad door leeggelopen klepstoters veroorzaakt wordt, verdwenen na de olieverversing. Nu, ruim 20kkm verder heeft 'ie het weer wat. Dat zal wel weer verdwijnen als komende zomer de olie weer ververst wordt.
En inderdaad, hij doet het alleen bij koude motor. Als ik de motor herstart terwijl hij nog warm is, doet 'ie het niet.
Uiteraard kan ik op afstand niet beoordelen of bij jou precies hetzelfde gebeurt. Maar het lijkt er wel op.
Groet,
JW
C5club Rookie


Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2013 14:27
Auto: C5 2.2HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Grijs
JW-NHS schreef:Total 5W30 INEO is de goeie olie, ik gebruik hem zelf ook in mijn V6.
Gebruik van dikkere olie zou ik ontraden, de klepstoters lopen toch wel leeg, en met dikkere olie duurt het langer totdat ze weer gevuld zijn. Zeker bij een koude motor zul je dat merken.
Vraag: hoe lang geleden is de olie ververst?
Bij mij was het ratelen bij het starten, dat inderdaad door leeggelopen klepstoters veroorzaakt wordt, verdwenen na de olieverversing. Nu, ruim 20kkm verder heeft 'ie het weer wat. Dat zal wel weer verdwijnen als komende zomer de olie weer ververst wordt.
En inderdaad, hij doet het alleen bij koude motor. Als ik de motor herstart terwijl hij nog warm is, doet 'ie het niet.
Uiteraard kan ik op afstand niet beoordelen of bij jou precies hetzelfde gebeurt. Maar het lijkt er wel op.
Groet,
JW
Onderhoud gebeurt bij mij 1x per jaar want ik rij niet zoveel meer als vroeger toen ik nog een druk beroepsleven had.
Nu doen mijn C5 en ikzelf het wat rustiger aan met zo'n 5000 à 6000 Km per jaar.
Het laatste onderhoud gebeurde in juli van dit jaar.
En eenmaal gestart en warm loopt hij als een zonnetje.
C5club Bikkel


Berichten: 293
Lid geworden op: 24 jan 2011 13:18
Auto: C5 break exclusive
Opties: bijna alles dus.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 196511
Kleur: blauw
Hoe lang doe je dan met de olie JW-NHS? Doet/deed die dat dan ook met de Quartz9000-olie? Oude en nieuwe olie zou je toch niet moeten merken, of eerlijk gezegd, ik heb dat zelf liever niet.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club Rookie


Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2013 14:27
Auto: C5 2.2HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Grijs
c5breaker schreef:Hoe lang doe je dan met de olie JW-NHS? Doet/deed die dat dan ook met de Quartz9000-olie? Oude en nieuwe olie zou je toch niet moeten merken, of eerlijk gezegd, ik heb dat zelf liever niet.
5000 à 6000 Km per jaar
En 1 onderhoud per jaar (groot of klein afhankelijk van de bereikte Km stand).
Het onderhoud gebeurt strik volgens het boekje.




