V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Afgelopen vrijdag ben ik jammerlijk stilgevallen met mijn C5..........

Onderweg naar een klant ineens een piep en melding koelvloeistoftemeratuur te hoog.
Een metertje wat het bevestigde. Gelukkig was het direct bij een informatiebord, dus meteen
gestopt, motor uit en contact aan om de fan zijn werk te laten doen.

Een vlugge blik onder de auto en er sijpelde inderdaad een bruine smurrie onder de auto uit.
Aangezien ik slechts 6km van huis was heb ik er nog aan getwijfeld om iemand te bellen met een
kan water od een sleepkabel, maar ik vond het ook een mooie kans mijn ANWB lidmaatschap
eens aan het werk te zien. Een vriendelijke dame vertlede me dat het misschien wel een uur kon
duren, maar al na 25 minuten was de ANWB man aanwezig, Hulde :smt038

Diagnose: lekke waterpomp.......hij gooide er ong 4 liter water in, startte de motor en inderdaad
sijpelde er weer bruin water onder de auto ter hoogte van de krukaspoelie. Op zijn aanwijzing ben ik naar
huis gereden terwijl hij volgde. de temp bleef goed, maar de lekkage was een feit. Direct rond bellen, op zoek
naar een distributie kit met waterpomp. Een beetje voortijdig, aangezien ik dit alles nog geen 2 jaar geleden(ong
100.00 km) vervangen heb, maar ja, je kan eens pech hebben. Gisteren(zaterdag) begonnen met de reparatie.
na de multiriem en diverse stukken tupperware verwijderd te hebben, toch maar eens starten om de zien of
het inderdaad de waterpomp was. Echter was nu duidelijk te zien dat het van een stuk hoger kwam, een dun straaltje spoot vlak onder de nokkenas naar buiten..... Een lekke vriesdop, en probeer die maar eens te scoren op een zaterdag. De geweldige dealer hier in Eindhoven heeft alleen de verkoop in het weekend, het magazijn is gesloten........ Na heel wat heen en weer bellen en rijden, toch de hand weten te leggen op een dopje van 3 euro, bij een motoren revisiebedrijf.
De oude dop heb ik verwijderd door een schroef te draaien in het gaatje wat onstaan was, en daarna met een soort spijkertrekker de dop eruit getrokken. De nieuwe dop plaatsen zat wat meer tegen omdat er niet genoeg ruimte was om te meppen. Na heel wat frustrerende pogingen, kwam ik op het idee om een verlengstuk van een 1/2 duims ratel door het gat in het binnenscherm te steken waar de ABS en remblok kabels door heen gaan. aan het uiteinde van de ratel een knietje en dop 24mm.Nog een extra verlengstuk er op, en nu laat de dop zich erg gemakkelijk op zijn plaats tikken.

Het vervangen van de distributie riem volgde hierna, maar dat is al vaker beschreven. Al is het afstellen van de spanner maar een vage procedure.

Wat me het meest verbaasd is het feit dat de koelvloeistof pas 1,5 jaar oud is, en er toen echt mooi blauw in ging, maar er nu stinkend en zwaarverrot uit komt. vandaar dat de dop zo zwaar geoxideerd is. Stof tot nadenken over de staat van de overigge doppen in het blok, du sik denk dat ik de reserve motor maar eens ga prepareren om er binnenkort in te gaan plaatsen.


Mijn dank aan JO voor de telefonische assistentie.


Bijgaand wat fototjes:
Zeg maar André
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Heb je het systeem voor vervangen goed gespoeld en is alles er uitgekomen?
Aanslag van aangekoekte smurrie is niet direct weg. Je zal altijd wel wat vervuiling krijgen in de verse koelvloeistof op termijn.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Blijkbaar niet goed genoeg............ :smt089
Zeg maar André
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 sep 2016 13:32
Auto: c5 break 2.0 exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 345000
Kleur: babyblauwmetallic
Zou maar zo bij mij ook het probleem van het plots optredend koelvloeistofverlies kunnen zijn. Weet iemand waar de andere twee 'vriesdoppen' zitten?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Als ik het goed heb had André het over een 2.2 HDi, jouw motor is de EW10J4

Daarvan is dit de kop:
Kop EW10J4.jpg
Dop #8 is de voor de hand liggende, maar er zijn er een paar meer.
Of die ook koelvloeistof kanalen afdichten weet ik niet, er kunnen ook oliekanalen achter zitten.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Ik heb tegenwoordig inderdaad een 2.2,

Maar bovenstaand probleem was ook op een 2.0 16v.
Zeg maar André
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Het komt ook nogal eens voor dat de doppen 6 en/of 10 bovenin tussen de bougiegaten ontbreekt / ontbreken. Meestal treedt er dan geen lekkage op. Eigenlijk nog nooit een goede doorsnede van deze kop kunnen vinden waarop alle kanalen goed zichtbaar zijn. Dat zou een hoop helderheid verschaffen.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 sep 2016 13:32
Auto: c5 break 2.0 exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 345000
Kleur: babyblauwmetallic
dank voor de tekening, helder. Dat is ook het water wat ondertussen uit het blok sijpelt als ik het systeem onder druk zet. De bobine er maar eens afgeschroefd en inderdaad uit het gat van nr 10 aan de rechter zijde komt het vandaan. Zal hem (haar?) (de vriesdop dus) er eens uit proberen te prutsen. Wordt vervolgd. ;)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
wel nieuwe koelvloeistof gebruiken , koelvloeistof moet je ook op tijd vervangen
anders krijg je elektrolyse , en heb je dat voor wat je nu hebt
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Die dop is gecorrodeerd, zo is duidelijk te zien op de foto. Dat kan alleen als de koelvloeistof geleidend is. Ga er maar van uit dat er ooit na bijvullen met kraanwater verzuimd is de boel te vervangen.

Dat betekent in elk geval dat er meer corrosieplekken in die motor zitten. Die zullen zich in de loop van de tijd wel aandienen. Zorg dus voor 5l reserve aan boord. Als het weer ergens gaat sijpelen kan je bijvullen en met een losse dop op je expansivat (= geen druk) kom je dan wel thuis.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Houden we wel in de gaten dat dit topic 3 jaar oud is, en de auto inmiddels al weer 3 jaar en 3 maanden vrolijk verder rijdt...........
Zeg maar André
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
verre vrienden schreef:dank voor de tekening, helder. Dat is ook het water wat ondertussen uit het blok sijpelt als ik het systeem onder druk zet. De bobine er maar eens afgeschroefd en inderdaad uit het gat van nr 10 aan de rechter zijde komt het vandaan. Zal hem (haar?) (de vriesdop dus) er eens uit proberen te prutsen. Wordt vervolgd. ;)
... maar lekt intussen vrolijk verder...
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
JanSr schreef:Die dop is gecorrodeerd, zo is duidelijk te zien op de foto.
De foto van 22 september 2013 dus, JanSr.

Groet, Jan :citrofiel
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
En dat bericht van Verre vrinden van gisteren. Misschien niet goed gelezen, gaat dat over een andere auto?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Genem
Genem
Wellicht wordt antwoord gegeven op een wat ouder topic, maar daarom niet minder interessant.
Plaats reactie