
koelvloeistof lekkage...........vriesdop
Afgelopen vrijdag ben ik jammerlijk stilgevallen met mijn C5..........
Onderweg naar een klant ineens een piep en melding koelvloeistoftemeratuur te hoog.
Een metertje wat het bevestigde. Gelukkig was het direct bij een informatiebord, dus meteen
gestopt, motor uit en contact aan om de fan zijn werk te laten doen.
Een vlugge blik onder de auto en er sijpelde inderdaad een bruine smurrie onder de auto uit.
Aangezien ik slechts 6km van huis was heb ik er nog aan getwijfeld om iemand te bellen met een
kan water od een sleepkabel, maar ik vond het ook een mooie kans mijn ANWB lidmaatschap
eens aan het werk te zien. Een vriendelijke dame vertlede me dat het misschien wel een uur kon
duren, maar al na 25 minuten was de ANWB man aanwezig, Hulde
Diagnose: lekke waterpomp.......hij gooide er ong 4 liter water in, startte de motor en inderdaad
sijpelde er weer bruin water onder de auto ter hoogte van de krukaspoelie. Op zijn aanwijzing ben ik naar
huis gereden terwijl hij volgde. de temp bleef goed, maar de lekkage was een feit. Direct rond bellen, op zoek
naar een distributie kit met waterpomp. Een beetje voortijdig, aangezien ik dit alles nog geen 2 jaar geleden(ong
100.00 km) vervangen heb, maar ja, je kan eens pech hebben. Gisteren(zaterdag) begonnen met de reparatie.
na de multiriem en diverse stukken tupperware verwijderd te hebben, toch maar eens starten om de zien of
het inderdaad de waterpomp was. Echter was nu duidelijk te zien dat het van een stuk hoger kwam, een dun straaltje spoot vlak onder de nokkenas naar buiten..... Een lekke vriesdop, en probeer die maar eens te scoren op een zaterdag. De geweldige dealer hier in Eindhoven heeft alleen de verkoop in het weekend, het magazijn is gesloten........ Na heel wat heen en weer bellen en rijden, toch de hand weten te leggen op een dopje van 3 euro, bij een motoren revisiebedrijf.
De oude dop heb ik verwijderd door een schroef te draaien in het gaatje wat onstaan was, en daarna met een soort spijkertrekker de dop eruit getrokken. De nieuwe dop plaatsen zat wat meer tegen omdat er niet genoeg ruimte was om te meppen. Na heel wat frustrerende pogingen, kwam ik op het idee om een verlengstuk van een 1/2 duims ratel door het gat in het binnenscherm te steken waar de ABS en remblok kabels door heen gaan. aan het uiteinde van de ratel een knietje en dop 24mm.Nog een extra verlengstuk er op, en nu laat de dop zich erg gemakkelijk op zijn plaats tikken.
Het vervangen van de distributie riem volgde hierna, maar dat is al vaker beschreven. Al is het afstellen van de spanner maar een vage procedure.
Wat me het meest verbaasd is het feit dat de koelvloeistof pas 1,5 jaar oud is, en er toen echt mooi blauw in ging, maar er nu stinkend en zwaarverrot uit komt. vandaar dat de dop zo zwaar geoxideerd is. Stof tot nadenken over de staat van de overigge doppen in het blok, du sik denk dat ik de reserve motor maar eens ga prepareren om er binnenkort in te gaan plaatsen.
Mijn dank aan JO voor de telefonische assistentie.
Bijgaand wat fototjes: