Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Dit heb ik weer, zondagmiddag alles gereed gemaakt om maandagmorgen met onze kleine in alle vroegte te vertrekken vanuit Friesland naar het Radbout ziekenhuis in Nijmegen. Nog even de tank met gas vullen........ auto op contact en en klonk een enorme explosie onder de motorkap.
Na een kleine inspectie, waar ik geen rare dingen kon ontdekken heb ik geprobeerd te starten, de motor pakte gelijk aan maar liep niet lekker en gaf steeds kleine knallen. Als melding op het scherm kreeg ik uitlaatgas storing.
Balen, wat is dit nu weer...... maar eerst mijn vader gebeld om te vragen of ik zijn auto kon gebruiken, gelukkig was dat geen probleem. We hebben s'avonds de auto naar de citrodealer gesleept in het dorp.
Maandag na terugkomst uit Nijmegen maar gelijk langs de garage. Nu blijkt dat er een enorm gat is geslagen in het inlaatspruitstuk door een explosie. Ik rijd op gas, maar de auto start altijd op benzine en de explosie kwam op het moment dat ik hem op het contact zette.
Als mogelijke oorzaak (ook door het gasinbouw bedrijf) wordt de bobine of de bogies genoemd. De bogies waren onlangs in november nog vervangen (net voor de gas opbouw). Het gas bedrijf zegt dat ze het wel eens eerder hebben gezien bij een citroen (die nooit op gas heeft gelopen). Kun je een "backfire" krijgen bij een benzine motor en kan dit ontstaan door een slecht werkende bobine??????
De onderdelen worden nu besteld (inlaatspruitstuk, bobine en bogies), materiaalkosten 350,- en dan nog het arbeidsloon. Het zal wel een dure reparatie worden (weg vakantiegeld). Op de gasboer zal ik wel niets kunnen verhalen, zij geven nu al aan dat het ook kan voorkomen bij een benzine motor.
Wie heeft dit al eens eerder meegemaakt en/of heeft tips.
een enigsinds teleurgestelde C5 rijder.
eerdere reparaties:
1: rechter buitenspiegel defect
2: achterraam wil regelmatig niet open
3: veercilinder achter lek
4: acceleratiepomp defect (vervangen bij aankoop)
Na een kleine inspectie, waar ik geen rare dingen kon ontdekken heb ik geprobeerd te starten, de motor pakte gelijk aan maar liep niet lekker en gaf steeds kleine knallen. Als melding op het scherm kreeg ik uitlaatgas storing.
Balen, wat is dit nu weer...... maar eerst mijn vader gebeld om te vragen of ik zijn auto kon gebruiken, gelukkig was dat geen probleem. We hebben s'avonds de auto naar de citrodealer gesleept in het dorp.
Maandag na terugkomst uit Nijmegen maar gelijk langs de garage. Nu blijkt dat er een enorm gat is geslagen in het inlaatspruitstuk door een explosie. Ik rijd op gas, maar de auto start altijd op benzine en de explosie kwam op het moment dat ik hem op het contact zette.
Als mogelijke oorzaak (ook door het gasinbouw bedrijf) wordt de bobine of de bogies genoemd. De bogies waren onlangs in november nog vervangen (net voor de gas opbouw). Het gas bedrijf zegt dat ze het wel eens eerder hebben gezien bij een citroen (die nooit op gas heeft gelopen). Kun je een "backfire" krijgen bij een benzine motor en kan dit ontstaan door een slecht werkende bobine??????
De onderdelen worden nu besteld (inlaatspruitstuk, bobine en bogies), materiaalkosten 350,- en dan nog het arbeidsloon. Het zal wel een dure reparatie worden (weg vakantiegeld). Op de gasboer zal ik wel niets kunnen verhalen, zij geven nu al aan dat het ook kan voorkomen bij een benzine motor.
Wie heeft dit al eens eerder meegemaakt en/of heeft tips.
een enigsinds teleurgestelde C5 rijder.
eerdere reparaties:
1: rechter buitenspiegel defect
2: achterraam wil regelmatig niet open
3: veercilinder achter lek
4: acceleratiepomp defect (vervangen bij aankoop)
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Had ik regelmatig bij mijn Opel OMEGA op gas (geen G3), de toevoer slang naar van regelklep inlaat naar blok ging dan kapot rubber scheurde open, met nieuwe slang en die lossergezet dang sprong gewoon slang los en niks kapot, maar via internet zag ik wel dat ze een klep verkochten die de klap opving en alle overdruk loosde naar buiten. misschien ook voor de C5? Nog niet naar gekeken. maar is geen benz. klacht maar typisch gas klacht.
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.

Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Mijn gevoel zegt me dat er gas is ontsnapt... Dat is onder de motorkap blijven hangen on ontstoken door de eerste vonk die aanwezig was...
Maar ja, bewijs dat maar eens...
Maar ja, bewijs dat maar eens...
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gas wordt bij de luchtinlaat ingespoten en daar komt geen benz. 
bogies kan ik niet voorstellen en bobine ook niet zit tever weg het gebeurde in de inlaat spruitstuk.

bogies kan ik niet voorstellen en bobine ook niet zit tever weg het gebeurde in de inlaat spruitstuk.
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Jeetje wat een drama!
Dit MOET haast wel gas gerelateerd zijn. Ik zou een onafhankelijke keurende partij DEKRA of ANWB hier naar laten kijken, voor reparatie.
Ik hoop dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt.
Welke gasinstallatie heb je? AG ?
Sterkte Ronald
Dit MOET haast wel gas gerelateerd zijn. Ik zou een onafhankelijke keurende partij DEKRA of ANWB hier naar laten kijken, voor reparatie.
Ik hoop dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt.
Welke gasinstallatie heb je? AG ?
Sterkte Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)

C5club Bikkel


Berichten: 294
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:04
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: alkmaar
klinkt als een lekkende gastoevoerklep, is zeker wel een zaak voor de gasboer.
ik zou de gastoevoerklep laten controleren anders gebeurt het straks weer.
ik zou de gastoevoerklep laten controleren anders gebeurt het straks weer.
tot 31-3-2012.
2.2 hdi break exclusive
leer schuifdak navigatie
mei 2001 orga 8907
Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012
Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
2.2 hdi break exclusive
leer schuifdak navigatie
mei 2001 orga 8907
Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012
Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 okt 2006 11:24
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475
Locatie: Merselo
Hmm, waarom moet dit LPG gerelateerd zijn? Backfire kwam vroeger veelvuldig voor bij LPG auto's en met name bij die LPG auto's waarvan jet inlaattraject lang was en die startte op LPG. Hierbij was de kans groot dat het mengsel eerder ontbrandde dan de bedoeling was.Ronald schreef:Jeetje wat een drama!
Dit MOET haast wel gas gerelateerd zijn. Ik zou een onafhankelijke keurende partij DEKRA of ANWB hier naar laten kijken, voor reparatie.
Ik hoop dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt.
Welke gasinstallatie heb je? AG ?
Sterkte Ronald
Al vele jaren starten LPG-auto's niet meer op LPG maar gewoon op benzine om vooral de backfire te voorkomen. Dit werkt preventief en backfire is iest wat nog maar zelden voorkomt.
Backfire kan ook bij benzine voorkomen, want het is vaak de ontsteking die ervoor zorgt dat backfire optreedt.
Het vreemde in dit geval is dat er blijkbaar een backfire optrad terwijl de auto alleen op contact werd gezet. Dit is vreemd en dient zeker nader onderzocht te worden.
Overigens zou LPG die onder de motorkap lekt, naar beneden zakken en niet onder de motorkap blijven hangen. LPG is zwaarder dan lucht.

Ik heb iets soortgelijks gehad bij mijn vorige C5, een 2.0 op LPG (Vialle). Uit mijn hoofd was dat bij een kilometerstand van 202.000 km.
Maar ik dacht eerlijk gezegd dat het toen om het itlaatspruitstuk ging. helaas ben ik zo technisch als ......... (als in: niet)
Was inderdaad "plof" bij het starten.
Ik zal vanmiddag de rekening van de reparatie er eens bijpakken.
Wat ik me nog wel kan herinneren, dat de garage toen problemen had met de vervanging, aangezien ook de gas-injectoren opnieuw moetsen worden gemonteerd, en zij niet bekend waren met Vialle. Drama.
Maar ik dacht eerlijk gezegd dat het toen om het itlaatspruitstuk ging. helaas ben ik zo technisch als ......... (als in: niet)
Was inderdaad "plof" bij het starten.
Ik zal vanmiddag de rekening van de reparatie er eens bijpakken.
Wat ik me nog wel kan herinneren, dat de garage toen problemen had met de vervanging, aangezien ook de gas-injectoren opnieuw moetsen worden gemonteerd, en zij niet bekend waren met Vialle. Drama.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Leuk, allebei Vialle installaties
Weten jullie of dit LPi installaties zijn, dus zonder verdamper en dus met vloeibare inspuiting ?
Ik wil graag witte bloemen, zorgen jullie voor de volgautos (liefst diesel of benzine) ?
gr. Ronald

Weten jullie of dit LPi installaties zijn, dus zonder verdamper en dus met vloeibare inspuiting ?
Ik wil graag witte bloemen, zorgen jullie voor de volgautos (liefst diesel of benzine) ?


gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)

Net even de factuur opgezocht:
"Inlaathuis vervangen" (dus toch inlaatspruitstuk)
Kilometerstand: 204694
Rekening van nog geen € 600,-
(waarbij ik net zag dat er eventjes 4,75 liter olie in is gegaan volgens de rekening. Is dat niet wat veel?)
"Inlaathuis vervangen" (dus toch inlaatspruitstuk)
Kilometerstand: 204694
Rekening van nog geen € 600,-
(waarbij ik net zag dat er eventjes 4,75 liter olie in is gegaan volgens de rekening. Is dat niet wat veel?)
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Ik neem aan dat het hier gaat om een nieuw inlaatspruitstuk plus nieuwe gasinjectoren ?Rembrandt schreef:Net even de factuur opgezocht:
"Inlaathuis vervangen" (dus toch inlaatspruitstuk)
Kilometerstand: 204694
Rekening van nog geen 600,-
(waarbij ik net zag dat er eventjes 4,75 liter olie in is gegaan volgens de rekening. Is dat niet wat veel?)
Duur geintje op zich, maar na een plof valt het me nog mee.
gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Sjees, niet te hopen dat je zoiets elk jaar hebt...
Laat de TS nog onafhankelijk onderzoeken over het hoe-wat-waarom? Mijn nieuwsgierigheid is gewekt...
Laat de TS nog onafhankelijk onderzoeken over het hoe-wat-waarom? Mijn nieuwsgierigheid is gewekt...
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

Het gaat inderdaad om de nieuwe LPi installatie van Vialle, deze is 6 maand geleden gemonteerd. Er wordt beweerd dat bij deze installaties geen backfire meer kunnen voorkomen.Leuk, allebei Vialle installaties
Weten jullie of dit LPi installaties zijn, dus zonder verdamper en dus met vloeibare inspuiting ?
Het gas inbouwbedrijf zegt dan ook dat dit niet veroorzaakt is door de gasinstallatie maar door een zwakke bobine of bogies. Dat zou dus inhouden dat de explosie in de verbrandingskamer zou hebben plaats gevonden en zich via de inlaatklep een weg naar het inlaatspruitstuk zou hebben gezocht. Ik zou zelf eerder denken aan een lek in het gassystem waardoor zich gas in het inlaatspruitstuk zou hebben verzameld. Ik denk dat dit probleem niet op te sporen is en dat het ons een hoop geld gaat kosten. De papieren van de gasinstallatie liggen nog in de auto, ik kan nog niet nakijken wat onder de garantie valt van de gasuinstallatie.
Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar Citroen met de vraag of het mogelijk is dat het inlaatspruitstuk kan exploderen als gevolg van een slechte bobine of bogies. Dezelfde mail is ook verstuurd naar keurings instantie DEKRA. Van Citroen heb ik bericht terug dat het in behandeling is genomen, van DEKRA nog geen reactie.
Ik ga vandaag even langs de dealer voor verdere info. Het plan was om de auto op transport te doen naar de gasboer als de onderdelen binnen zouden zijn, maar van de gasboer begreep ik dat zij het druk hadden en alleen het spruitstuk nodig hadden...........................
meer nieuws later (misschien toch maar eens de polis van de rechtsbijstand er bij zoeken).