Kent iemand dit fenomeen

Wordt het van kwaad tot erger of kan het geen kwaad

Kostbaar om te laten fixen

Hier zakt mijn broek van af, waarom zit het er dan op??Lutkenhaus schreef:Bij de koop van mijn C5 is geadviseerd om het stuur niet te verstellen in de lengte richting (naar je toe). Het zou een bekend fenomeen zijn dat daardoor speling door zou ontstaan. (Ik heb lange armen en heb het dus ook niet nodig).
Ik voel daar, op die kruiskoppeling, inderdaad een beetje speling als ik aan het stuur draai. Is niet veel, maar wel voelbaar en als je goed luistert ook hoorbaar.Oldenhage schreef:Speling in de stuurkolom komt vaker voor, is makkelijk zelf te detecteren, zoek onderaan (bij de pedalen) de stuurstang op, pak die beet en draai bovenaan aan het stuur, als er speling op de stuurkolom zit komt die nu aan het licht.
APK eis is een spelingsvrije overbrenging,... is dus aan de keurmeester om dat te beoordelen of het spelingsvrij isRobbertC5 schreef:Ik voel daar, op die kruiskoppeling, inderdaad een beetje speling als ik aan het stuur draai. Is niet veel, maar wel voelbaar en als je goed luistert ook hoorbaar.Oldenhage schreef:Speling in de stuurkolom komt vaker voor, is makkelijk zelf te detecteren, zoek onderaan (bij de pedalen) de stuurstang op, pak die beet en draai bovenaan aan het stuur, als er speling op de stuurkolom zit komt die nu aan het licht.
En toenOp dit moment is de speling nog zo gering dat ik er geen last van heb, het beinvloed het rijden niet negatief, ook niet qua stuurgedrag. Is dit makkelijk te verhelpen
Als ik die bout zo zie onderaan die kruiskoppeling dat lijkt het erop dat die kruiskoppeling vrij eenvoudig te vervangen is. Klopt dat
Kostbaar
![]()
Dank Johan voor de tip
Wat moet er vervangen wordenOldenhage schreef:APK eis is een spelingsvrije overbrenging,... is dus aan de keurmeester om dat te beoordelen of het spelingsvrij isRobbertC5 schreef:Ik voel daar, op die kruiskoppeling, inderdaad een beetje speling als ik aan het stuur draai. Is niet veel, maar wel voelbaar en als je goed luistert ook hoorbaar.Oldenhage schreef:Speling in de stuurkolom komt vaker voor, is makkelijk zelf te detecteren, zoek onderaan (bij de pedalen) de stuurstang op, pak die beet en draai bovenaan aan het stuur, als er speling op de stuurkolom zit komt die nu aan het licht.
En toenOp dit moment is de speling nog zo gering dat ik er geen last van heb, het beinvloed het rijden niet negatief, ook niet qua stuurgedrag. Is dit makkelijk te verhelpen
Als ik die bout zo zie onderaan die kruiskoppeling dat lijkt het erop dat die kruiskoppeling vrij eenvoudig te vervangen is. Klopt dat
Kostbaar
![]()
Dank Johan voor de tip![]()
en tja wat is duur, ff uit mn hoofd 300 euro