Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
C5club Newbie


Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2012 22:54
Auto: Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 161000
Kleur: rood
Hallo,
Ik ga overmorgen kijken bij een Citroën C5 mn bj: 2003, 161000 gelopen. Het is een break. Automaat, 2.0 16 v.
Ik heb nu al met 2 van deze auto's gereden. De eerste reed goed maar was een verschrikkelijke kliko. De tweede reed heel zompig en veerde enorm na in de kont. De automaat van de tweede pakte ook niet lekker op.
Ik ga deze nu vergelijken met een 406 break, 1.8 automaat met 170000 gelopen. Deze automaat rijd goed maar ik vindt de citroen een mooiere auto. Ook vond ik de eerste citroen wel lekker rijden. Is er iets met die vering wat vaak kapot gaat? En waarom zou ik wel of niet een peut kopen?
Ik hoor graag wat tips voor het proefrijden
Ik ga overmorgen kijken bij een Citroën C5 mn bj: 2003, 161000 gelopen. Het is een break. Automaat, 2.0 16 v.
Ik heb nu al met 2 van deze auto's gereden. De eerste reed goed maar was een verschrikkelijke kliko. De tweede reed heel zompig en veerde enorm na in de kont. De automaat van de tweede pakte ook niet lekker op.
Ik ga deze nu vergelijken met een 406 break, 1.8 automaat met 170000 gelopen. Deze automaat rijd goed maar ik vindt de citroen een mooiere auto. Ook vond ik de eerste citroen wel lekker rijden. Is er iets met die vering wat vaak kapot gaat? En waarom zou ik wel of niet een peut kopen?
Ik hoor graag wat tips voor het proefrijden
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Wij kunnen je niet zo goed adviseren als bevooroordeelde club
Maar een P 406 is een erg goede auto, zeker de laatste modellenserie. Ook qua rij-eigenschappen is hij jarenlang de standaard in zijn klasse geweest!
De C5 moet je kopen als je een liefhebber bent van het model en van het veersysteem.
Neem er dan wel een die dealeronderhouden is, dat geeft toch meer zekerheid.
In de praktijk blijkt dat het veersysteem soms voor extra onderhoudskosten zorgt tijdens de (overigens lange) levensduur van een C5.
Denk dan aan draagarmlagers en achterste veercilinders. Een model 2003 is al redelijk doorontwikkeld. Probeer ook de onderhoudshistorie te achterhalen voor een compleet beeld.
De automaten van de 406 en de C5 zijn dezelfde AL4 versnellingsbakken. Een soms voorkomende klacht bij deze bakken is een probleem met de modulerende kleppen die de druk regelen. Dit is over het algemeen goed te repareren.
Succes met de keuze
Maar een P 406 is een erg goede auto, zeker de laatste modellenserie. Ook qua rij-eigenschappen is hij jarenlang de standaard in zijn klasse geweest!
De C5 moet je kopen als je een liefhebber bent van het model en van het veersysteem.
Neem er dan wel een die dealeronderhouden is, dat geeft toch meer zekerheid.
In de praktijk blijkt dat het veersysteem soms voor extra onderhoudskosten zorgt tijdens de (overigens lange) levensduur van een C5.
Denk dan aan draagarmlagers en achterste veercilinders. Een model 2003 is al redelijk doorontwikkeld. Probeer ook de onderhoudshistorie te achterhalen voor een compleet beeld.
De automaten van de 406 en de C5 zijn dezelfde AL4 versnellingsbakken. Een soms voorkomende klacht bij deze bakken is een probleem met de modulerende kleppen die de druk regelen. Dit is over het algemeen goed te repareren.
Succes met de keuze
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Newbie


Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2012 22:54
Auto: Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 161000
Kleur: rood
De handelaar die de vorige aanbood gaf aan dat een citroen altijd zo veert, maar nummer 1 en 2 verschilden enorm in veren. Als ik er één vindt die net zo fijn rijd als nummer 1 en er ook nog normaal uit ziet ga ik het wel wagen.
Kan ik iets testen tijdens het rijden mbt tot de vering?
Kan ik iets testen tijdens het rijden mbt tot de vering?
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ik denk dat het testen van de vering zonder kennis van hoe het hoort erg tegen zal vallen.
(dit bedoel ik niet zo lullig als het klinkt
)
Wel handig is het om te weten dat je twee typen vering hebt:
HA3 en HA3+. HA3+ is iets geavanceerder en heeft in de middenconsole een extra knop waarop staat (SPORT).
Tijdens een proefrit zal de HA3+ stugger aanvoelen dan de Ha3.
De auto waar jij naar gaat kijken heeft wrsch. `gewoon´ HA3.
(dit bedoel ik niet zo lullig als het klinkt
Wel handig is het om te weten dat je twee typen vering hebt:
HA3 en HA3+. HA3+ is iets geavanceerder en heeft in de middenconsole een extra knop waarop staat (SPORT).
Tijdens een proefrit zal de HA3+ stugger aanvoelen dan de Ha3.
De auto waar jij naar gaat kijken heeft wrsch. `gewoon´ HA3.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
De 406 is een Xantia zonder bollen: een volle generatie ouder dus, in techniek, veiligheid, wegligging, features...etc.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Als ik voor de keuze stond had ik het er moeilijk mee. (Ervan uitgaande dat andere automerken niet in aanmerking mogen komen?). Waarschijnlijk koos ik dan toch voor de 406, omdat ik uiteindelijk toch niet zo weg ben van het veersysteem. (Ik heb een haat/liefde verhouding met deze auto, voornamelijk door de vering. Een C5 met normale vering zou ideaal zijn, en die bestaat, alleen is het dan weer geen hatchback...)
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Niet zo weg van het veersysteem, Rowi? Dan moet jij of de problemen oplossen of een week in een Suzuki/Mercedes/BMW/VW/Opel of zoiets gaan rijden en dan eens weer praten......
Sowieso moet je nu voor straf je mond gaan spoelen en 10 minuten op het strafkrukje zitten!

Voor wat betreft de keuze 406/C5? Als je een liefhebber bent van comfort en veel auto voor weinig geld neem je een C5. Wil je een grijze muis, maar wel een goede auto dan kies je voor de 406.
Eigenlijk is het geen vergelijk en moet je op je gevoel afgaan......
Sowieso moet je nu voor straf je mond gaan spoelen en 10 minuten op het strafkrukje zitten!
Voor wat betreft de keuze 406/C5? Als je een liefhebber bent van comfort en veel auto voor weinig geld neem je een C5. Wil je een grijze muis, maar wel een goede auto dan kies je voor de 406.
Eigenlijk is het geen vergelijk en moet je op je gevoel afgaan......
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Inderdaad GW-tje, elk van genoemde automerken zou mijn volgende auto kunnen zijn. Maar dat "dan praten we nog eens" gaat natuurlijk niet gebeuren. Ik zit dan op het Suzuki/Mercedes/BMW/VW/Opel forum. Maar ook (om je gerust te stellen) een DS4/5 is een heel serieuze optie.
(Over de DS3, die ik absoluut had willen hebben, sprak mijn vrouw haar veto uit. Te onpraktisch. En geen HA vering. Heibel in Huize Rowi
)
Overigens, dat rijden in VW en Opel heb ik al gedaan. Een jaar of zeven een Vectra, voorafgaande aan deze C5. Fijne auto, zeer lage autokosten. Nooit tussendoor naar een garage buiten de beurten om. (Je weet toch wel dat dit kan? Ik bedoel, als Citroenrijder? Je hebt daar toch misschien wel eens over gehoord, dat er ook auto's zijn die niet elke drie maanden voor een kwaaltje bij de dealer staan? Echt, hoor, ze bestaan, je ziet ze wel eens langskomen denk ik, of anders zie je wel eens een foto ergens, of je kunt het googlen, en er staat Suzuki/Mercedes/BMW/VW/Opel of iets dergelijks op.)

(Over de DS3, die ik absoluut had willen hebben, sprak mijn vrouw haar veto uit. Te onpraktisch. En geen HA vering. Heibel in Huize Rowi
Overigens, dat rijden in VW en Opel heb ik al gedaan. Een jaar of zeven een Vectra, voorafgaande aan deze C5. Fijne auto, zeer lage autokosten. Nooit tussendoor naar een garage buiten de beurten om. (Je weet toch wel dat dit kan? Ik bedoel, als Citroenrijder? Je hebt daar toch misschien wel eens over gehoord, dat er ook auto's zijn die niet elke drie maanden voor een kwaaltje bij de dealer staan? Echt, hoor, ze bestaan, je ziet ze wel eens langskomen denk ik, of anders zie je wel eens een foto ergens, of je kunt het googlen, en er staat Suzuki/Mercedes/BMW/VW/Opel of iets dergelijks op.)
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Haha , genoeg citroen'tjes die dat ook presteren hoor
Mijn eerste C5 was er b.v zoéén , de tweede zag de garage wel graag, de huidige moet zich nog bewijzen ...

Mijn eerste C5 was er b.v zoéén , de tweede zag de garage wel graag, de huidige moet zich nog bewijzen ...
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 aug 2010 23:38
Auto: C5 Sedan 2.0i 16v Exclusive
Opties: Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
KPH: Voor + Achter
Locatie: voorhout
de mijne komt zelden in de garage wat wil je met jo als garage

beter een franse auto onder me kont als een duitse op mijn oprit
Berichten: 199
Lid geworden op: 29 aug 2010 12:18
Auto: C5 Berline 2.0 HDi-138FAP Exclusive (chipped)
Opties: xenon, leer, el.stoelen+dak, navi, JBL, PDC, LDWS
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Organummer: 10181
Productienummer: 10307
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 417.000
Kleur: Noir Obsidien EXLD
Zeker weten, die van mij rijdt na 340.000 km nog steeds vrolijk met de eerste turbo, koppakking, veerbollen en draagarmlagers rond. Elke 50.000 km een beurtje bij de garage vind ik wel genoeg (en de auto blijkbaar ook).Menno schreef:Haha , genoeg citroen'tjes die dat ook presteren hoor![]()
Te koop gevraagd: achterklep van RVS, kunststof, polyester of ander roestvast materiaal voor C5 Ph2 Berline
Ja ja, gewoon maar doorrijden met de storinkjes, dan kan die kan mij dat ook. 
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ik heb genoeg auto's gereden en aan genoeg auto's gesleuteld om te kunnen beweren uit eigen ervaring, Rowi, dat die andere merken minstens zoveel ellende en storinkjes hebben. Dus dat neem ik met een pak zout. Het fijne aan die Citroën, waarvan ik nog nooit door 1 exemplaar langs de weg ben blijven staan, vind ik juist dat ze zo lekker goedkoop in onderhoudskosten zijn. Ik doe dat dan wel allemaal zelf, dat dan weer wel. Sinds ik Citroën rijd ben ik geen lid meer van de WW......
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Ik ook niet,en de C5-3 rijdt als een zonnetje en Ooh wat ben ik blij met mijn lpg tank , meer dan een euro verschil

LPG nu 60 eurocent de liter hier bij Shell.
LPG nu 60 eurocent de liter hier bij Shell.
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
@GW-tje. Een onderhoudsvrije C5. Je hebt kennelijk een uniek exemplaar te pakken. Wees er zuinig op. Als je nooit een Citroën in de berm ziet staan adviseer ik een ogentest. Slecht zicht is ook voor je medeweggebruikers gevaarlijk. Ik stop met deze discussie.
@ TS Benjamin82: Veel wijsheid. Je ziet dat een C5 forum niet direct de juiste plaats is om een objectief antwoord te krijgen op je vraag.
@ TS Benjamin82: Veel wijsheid. Je ziet dat een C5 forum niet direct de juiste plaats is om een objectief antwoord te krijgen op je vraag.



