Storing ruitenwissers en boardcomputer - aan elkaar gelinkt?
Geplaatst: 20 feb 2012 11:33
Beste C5 Guru's.
laatste paar weken redelijk vaak electrische storingen met de 5. Ik denk zelf dat het te maken heeft met het koude weer, maar misschien kunnen jullie me een eindje opweg helpen.
Het begon met de boardcomputer. Deze is (soms) niet meer bedienbaar vanaf de stalk achter het stuur en ook niet via de knoppen in het dashboard. Het lijkt alsof het systeem soms vastloop en zich daarna reset. Hij schakelt dan ook automatisch de "overspeed" aan en geeft een irritante piep telkens als ik harder dan 20kmph ga rijden. De laatste 2 weken was het systeem helemaal niet meer te bedienen, tot gisteren.
Nu, gisteren wilde ik wegrijden, en de ruitenwissers deden het niet. Toen ik de auto startte deden ze het prima, maar toen ik de ruit wilde schoonmaken had ik de motor weer uitgezet en de wissers in de hoogste stand gezet. Toen ik de auto daarna weer startte gingen de wissers niet meer terug in de rustpositie en deden ze helemaal niets meer. Omdat het slecht weer was heb ik de auto voorzichtig in een verwarmde garage gereden en de auto daar een tijdje laten staan (ca. 30 minuten) terwijl ik in het boekje op zoek was naar de zekeringenlegenda.
Toen ik de zekering had gevonden (F17 zeg ik even uit me hoofd) deze even nagekeken en was nog heel. De zekering even snel wat schoongemaakt en teruggestoken in de houder. Toen opnieuw gepobeerd en de wissers en de boardcomputer (die dus al 2 weken helemaal niets meer deed) deden het weer!
Nu denk ik zelf dat het meer te maken heeft gehad met de warme garage dan met de zekering. De zekering was sowieso niet kapot en toen ik later op de dag de auto opnieuw koud startte had de boardcomputer weer kuren. Ik heb de zekering ondertussen vervangen voor de zekerheid en de ruitenwissers blijven het prima doen maar de boardcomputer wil nog weleens kuren geven.
Ik heb begrepen dat de stalk van de ruitenwisserbediening cq boardcomputer weleens kapot wil gaan, is dit een teken dat ik binnenkort deze stalk moet gaan vervangen? Of is het toch gewoon de constante koude die het electrische systeem wat door de war stuurt?
Alvast bedankt voor de antwoorden!
laatste paar weken redelijk vaak electrische storingen met de 5. Ik denk zelf dat het te maken heeft met het koude weer, maar misschien kunnen jullie me een eindje opweg helpen.
Het begon met de boardcomputer. Deze is (soms) niet meer bedienbaar vanaf de stalk achter het stuur en ook niet via de knoppen in het dashboard. Het lijkt alsof het systeem soms vastloop en zich daarna reset. Hij schakelt dan ook automatisch de "overspeed" aan en geeft een irritante piep telkens als ik harder dan 20kmph ga rijden. De laatste 2 weken was het systeem helemaal niet meer te bedienen, tot gisteren.
Nu, gisteren wilde ik wegrijden, en de ruitenwissers deden het niet. Toen ik de auto startte deden ze het prima, maar toen ik de ruit wilde schoonmaken had ik de motor weer uitgezet en de wissers in de hoogste stand gezet. Toen ik de auto daarna weer startte gingen de wissers niet meer terug in de rustpositie en deden ze helemaal niets meer. Omdat het slecht weer was heb ik de auto voorzichtig in een verwarmde garage gereden en de auto daar een tijdje laten staan (ca. 30 minuten) terwijl ik in het boekje op zoek was naar de zekeringenlegenda.
Toen ik de zekering had gevonden (F17 zeg ik even uit me hoofd) deze even nagekeken en was nog heel. De zekering even snel wat schoongemaakt en teruggestoken in de houder. Toen opnieuw gepobeerd en de wissers en de boardcomputer (die dus al 2 weken helemaal niets meer deed) deden het weer!
Nu denk ik zelf dat het meer te maken heeft gehad met de warme garage dan met de zekering. De zekering was sowieso niet kapot en toen ik later op de dag de auto opnieuw koud startte had de boardcomputer weer kuren. Ik heb de zekering ondertussen vervangen voor de zekerheid en de ruitenwissers blijven het prima doen maar de boardcomputer wil nog weleens kuren geven.
Ik heb begrepen dat de stalk van de ruitenwisserbediening cq boardcomputer weleens kapot wil gaan, is dit een teken dat ik binnenkort deze stalk moet gaan vervangen? Of is het toch gewoon de constante koude die het electrische systeem wat door de war stuurt?
Alvast bedankt voor de antwoorden!