C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 181
Lid geworden op: 02 mei 2011 17:31
Auto: 2.0 HDi 110 pk SX Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 285000
Kleur: Vert Mer du Nord
Locatie: Helsinki, Finland
Beste C5 Guru's.

laatste paar weken redelijk vaak electrische storingen met de 5. Ik denk zelf dat het te maken heeft met het koude weer, maar misschien kunnen jullie me een eindje opweg helpen.

Het begon met de boardcomputer. Deze is (soms) niet meer bedienbaar vanaf de stalk achter het stuur en ook niet via de knoppen in het dashboard. Het lijkt alsof het systeem soms vastloop en zich daarna reset. Hij schakelt dan ook automatisch de "overspeed" aan en geeft een irritante piep telkens als ik harder dan 20kmph ga rijden. De laatste 2 weken was het systeem helemaal niet meer te bedienen, tot gisteren.

Nu, gisteren wilde ik wegrijden, en de ruitenwissers deden het niet. Toen ik de auto startte deden ze het prima, maar toen ik de ruit wilde schoonmaken had ik de motor weer uitgezet en de wissers in de hoogste stand gezet. Toen ik de auto daarna weer startte gingen de wissers niet meer terug in de rustpositie en deden ze helemaal niets meer. Omdat het slecht weer was heb ik de auto voorzichtig in een verwarmde garage gereden en de auto daar een tijdje laten staan (ca. 30 minuten) terwijl ik in het boekje op zoek was naar de zekeringenlegenda.
Toen ik de zekering had gevonden (F17 zeg ik even uit me hoofd) deze even nagekeken en was nog heel. De zekering even snel wat schoongemaakt en teruggestoken in de houder. Toen opnieuw gepobeerd en de wissers en de boardcomputer (die dus al 2 weken helemaal niets meer deed) deden het weer!

Nu denk ik zelf dat het meer te maken heeft gehad met de warme garage dan met de zekering. De zekering was sowieso niet kapot en toen ik later op de dag de auto opnieuw koud startte had de boardcomputer weer kuren. Ik heb de zekering ondertussen vervangen voor de zekerheid en de ruitenwissers blijven het prima doen maar de boardcomputer wil nog weleens kuren geven.

Ik heb begrepen dat de stalk van de ruitenwisserbediening cq boardcomputer weleens kapot wil gaan, is dit een teken dat ik binnenkort deze stalk moet gaan vervangen? Of is het toch gewoon de constante koude die het electrische systeem wat door de war stuurt?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
vorige auto's:

'88 Austin Mini 1000 "Jet Black"
'87 VW Golf 1.3 met GTi look
'94 Seat Ibiza 1.9D CLX
'92 Renault 19 16V Chamade
'96 Fiat Bravo TD100 "Abarth"
'97 Fiat Brava 1.8 16V HLX
'00 Fiat Punto 1.2 16V HLX
'03 Fiat Stilo 1.9 JTD Active
'04 Fiat Stilo 2.4 Abarth Selespeed
'03 Opel Meriva 1.6 16V Njoy
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gelinkt? Jawel, het is één staakje, onderdeel van de Com2000. Zoek daar maar eens op.
Helaas geeft de FAQ geen tips hoe deze staakjes schoon te maken.

Ik denk dat het tipje (de BC bediening) blijft hangen door vuil bijv. en daardoor de bediening vd ruitenwissers onmogelijk maakt. Het permanent doordraaien/resetten vd BC is hiervan een indicatie.

Om te omzeilen dat dit de werking van je wissers onmogelijk maakt kun je in elk geval proberen de staak permanent op [Automatisch Wissen] te laten staan en dan na iedere start mbv kort sproeien (=aantrekken) te heractiveren. Is het droog doe je dit iets langer zodat hij daadwerkelijk sproeit.

Of het inschakelen vh [autom. wissen] goed werkt zal direct op de BC getoond worden, itt andere settings vd wissers.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 aug 2007 00:10
Auto: C6 2.7 HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 1
Organummer: 10915
Productienummer: 30058
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 204000
Kleur: Bleu Mauritius KPKD
Locatie: Haarlem
Het is goed ogelijk (en niet heel moeilijk) om de kontakten in de staak schoon te maken:
Er staat een uitstekende beschrijving van Roel Bouwman op:
http://downloads.bouwman.net/demontage-com2000.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
(7 pagina's)
Op pagina 6 wordt de demontage van de hendel beschreven. Op de tweede foto is het knopje er al af. Ik heb lang geworsteld met het stukje met de twee uitstekende pennen, maar dat blijkt ook gewoon op de centrale pen geschoven te zitten. Schuif je er dus met enige kracht zo af en dan kan je bij het sleepringetje dat vaak de boosdoener is (heb ik vervangen door een ringetje uit een sloop-com2000 ex Oldenhage). De klus lijkt ingewikkelder dan hij in werkelijkheid is.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 181
Lid geworden op: 02 mei 2011 17:31
Auto: 2.0 HDi 110 pk SX Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 285000
Kleur: Vert Mer du Nord
Locatie: Helsinki, Finland
Ah bedankt, misschien maar eens een poging gaan wagen om het geheel schoon te maken. Ruitenwissers blijven het vooralsnog prima doen trouwens, boardcomputer vaker niet dan wel. Bij warmer weer (paar graden boven nul) doet ie ut meestal wel beter.
vorige auto's:

'88 Austin Mini 1000 "Jet Black"
'87 VW Golf 1.3 met GTi look
'94 Seat Ibiza 1.9D CLX
'92 Renault 19 16V Chamade
'96 Fiat Bravo TD100 "Abarth"
'97 Fiat Brava 1.8 16V HLX
'00 Fiat Punto 1.2 16V HLX
'03 Fiat Stilo 1.9 JTD Active
'04 Fiat Stilo 2.4 Abarth Selespeed
'03 Opel Meriva 1.6 16V Njoy
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Ze zaten niet vastgevroren met het koude weer? :smt190
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 181
Lid geworden op: 02 mei 2011 17:31
Auto: 2.0 HDi 110 pk SX Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 285000
Kleur: Vert Mer du Nord
Locatie: Helsinki, Finland
Lol nou ik moet zeggen dat het hier zo koud was dat de gedachte wel bij me was opgekomen, maar gelukkig was dat niet het geval!
vorige auto's:

'88 Austin Mini 1000 "Jet Black"
'87 VW Golf 1.3 met GTi look
'94 Seat Ibiza 1.9D CLX
'92 Renault 19 16V Chamade
'96 Fiat Bravo TD100 "Abarth"
'97 Fiat Brava 1.8 16V HLX
'00 Fiat Punto 1.2 16V HLX
'03 Fiat Stilo 1.9 JTD Active
'04 Fiat Stilo 2.4 Abarth Selespeed
'03 Opel Meriva 1.6 16V Njoy
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 152
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:54
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
ik vermoed dat de accu bijna aan z'n end is....
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 181
Lid geworden op: 02 mei 2011 17:31
Auto: 2.0 HDi 110 pk SX Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 285000
Kleur: Vert Mer du Nord
Locatie: Helsinki, Finland
Dat is een interessante stelling! :smt023 Wat is de reden om dat te denken? Het warm/koud verhaal?

Ik ga de accu iig zsm door laten meten, bedankt voor de tip!
vorige auto's:

'88 Austin Mini 1000 "Jet Black"
'87 VW Golf 1.3 met GTi look
'94 Seat Ibiza 1.9D CLX
'92 Renault 19 16V Chamade
'96 Fiat Bravo TD100 "Abarth"
'97 Fiat Brava 1.8 16V HLX
'00 Fiat Punto 1.2 16V HLX
'03 Fiat Stilo 1.9 JTD Active
'04 Fiat Stilo 2.4 Abarth Selespeed
'03 Opel Meriva 1.6 16V Njoy
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 152
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:54
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
De reden is heel eenvoudig: bij een zwakke accu had ik soortgelijke storingen. De boordcomputer geeft bij lage spanning prioriteit aan (zo ongeveer, vang me niet op details):
1. motor management en veiligheid
2. 'randapparatuur' (noem het maar even zo, maar het gaat om bijv. ruitewisser bediening)
3. comfort (radio, airco etc.)
Plaats reactie