Pagina 1 van 5

ratelend geluid lambdasonde of katalysator

Geplaatst: 17 mar 2007 19:54
door adev
Nog maar kort in het bezit van een C5. Vanmorgen hoorde ik, na een nachtje stilstaan, na het starten even kort een ratelend geluid van onder de auto. Volgens mij bij de katalysator in de buurt, kan dat iets daar mee in verband staan. Of is het de lambdasonde die zich aan het instellen is?

Geplaatst: 18 mar 2007 00:43
door Citroentje
Hoorde kort geleden van iemand (met slOpel) wiens motor in de soep gelopen was vanwege slecht werkende kettingspanner van de distributieketting. De ketting is uiteindelijk gebroken en heeft een gat in de motor geslagen.
Bleek achteraf dat dit tevoren herkenbaar geweest moest zijn (mits je voorzien was van een kundig oor) aan een rammelend geluid onder bepaalde omstandigheden.

Weet niet of dit bij C5 ook het geval kan zijn en al helemaal niet of dat bij jou het geval is, maar in elk geval hoop ik dat niet voor je...

Geplaatst: 18 mar 2007 08:58
door EW
Kan me niet voorstellen dat dat vergelijkbaar is: een niet goed gespannen ketting rammelt. Dat doet een riem niet. Daardoor zijn motoren met riem ook stiller dan met ketting.

Overigens: het XY-blokje wat in onze 205 lag (die achteroverliggende blokjes die ook in de LN(A), Visa, BX, Axel etc. lagen) hadden ook een ketting. Die, zo zei Nard toen ik daar was om de ZX te kopen, koud vreselijk kunnen rammelen en daar heel oud mee kunnen worden (onze 205 deed dat ook al zolang als wij hem hebben gehad en ik heb hem zonder motorische problemen van 180.000 naar 289.000 gereden alvorens hem kort te rijden).

Geplaatst: 18 mar 2007 11:02
door Wimmie
Kan het niet gewoon het hitteschild zijn wat je hoort?
:?:

Geplaatst: 18 mar 2007 13:00
door caddy
Hoorde kort geleden van iemand (met slOpel) wiens motor in de soep gelopen was vanwege slecht werkende kettingspanner van de distributieketting. De ketting is uiteindelijk gebroken en heeft een gat in de motor geslagen.
Bleek achteraf dat dit tevoren herkenbaar geweest moest zijn (mits je voorzien was van een kundig oor) aan een rammelend geluid onder bepaalde omstandigheden.

haha, dit is een echte 2.2 benzine geweest. zit in de astra (sateliet) de defectra en sint(r)a (lion king). als je deze ketting ziet dan snap je echt waarom die stuk gaat. een fietsketting is sterker...... En maar afvragen waarom opel zo goed verkoopt :D :D

even rammelen: zijn dit niet de hydraulische klepstoters. als namelijk de katalysatorvulling los ligt in het bed, dan rammelt die echt continu. wanneer er genoeg druk is in het oliecircuit is het geluid zo weg.

caddy

Geplaatst: 19 mar 2007 09:44
door Harm
Het kan ook gewoon een schotje in de uitlaat zijn.

Geplaatst: 25 mar 2007 01:03
door Herman
Harm van Beek schreef:Het kan ook gewoon een schotje in de uitlaat zijn.
Ja een bout er tussen lassen een middel wat ze vaak bij peugeot doen.

Geplaatst: 29 mar 2007 11:33
door eaabos
Ik had dit probleem ook en heb de schotjes in het spruitstuk vast laten lassen. Geen rateling meer.

Geplaatst: 29 mar 2007 16:25
door nixmit
Op het Citroen-forum staan twee draadjes over het reutelende uitlaatspruitstuk,met oplossingen.
Helaas is de foto van Maarten Trilsbeek niet meer te openen.

Hier verder? Dan misschien ook de titel even aanpassen aan het probleem . . .

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=170191
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=166682

Geplaatst: 29 mar 2007 16:29
door Menno
m.a. trilsbeek schreef:Hallo allemaal,

Oplossing is simpel en effectief. Het spruitstuk van de C5 (1.8 16V) bestaat uit 4 pijpen welke in de buiten pijp zitten. Deze pijpen kunnen ''los'' raken en tegen elkaar en tegen de buiten pijp aan gaan rammelen. Op de foto :photo zie je de 4 deel pijpen zitten. In het midden hebben we een grote schroef gedraaid. Hierdoor zitten de pijpen goed vast geklemd en het belangrijkste.......................geen rammel meer.

Geplaatst: 29 mar 2007 16:43
door Ronald
Ook ik ken het ratelende schottenprobleem van het spruitstuk en ook bij mij is er een boutje in gelast, maar ben nog niet zozeker of dat het probleem van de OP wel is.
Het ratelen van het spruitstuk hoor je niet een keer na een koude start, maar eigenlijk altijd als de motor wat kantelt, dus bij optrekken en afremmen op de motor.

Gr. Ronald

Re:

Geplaatst: 31 jan 2008 21:02
door ms-c5
Menno schreef:
m.a. trilsbeek schreef:Hallo allemaal,

Oplossing is simpel en effectief. Het spruitstuk van de C5 (1.8 16V) bestaat uit 4 pijpen welke in de buiten pijp zitten. Deze pijpen kunnen ''los'' raken en tegen elkaar en tegen de buiten pijp aan gaan rammelen. Op de foto :photo zie je de 4 deel pijpen zitten. In het midden hebben we een grote schroef gedraaid. Hierdoor zitten de pijpen goed vast geklemd en het belangrijkste.......................geen rammel meer.

heeft iemand hier een foto van, want volgens mij is dit bij de mijne ook het geval.

moet ja dan het flexibele stuk los van het spruitstuk halen, of is dit niet nodig, ik haal liever niet iets onnodig los, het is nu nog gas dicht, wil dit wel graag zo houden.

het schijnt er uit te zien als een soort van klavertje had ik al eens ergens gelezen.

wie o wie.

Re: ratelend geluid lambdasonde of katalisator

Geplaatst: 01 mei 2008 15:18
door ms-c5
Weet iemand waar dat boutje precies moet komen, heb je er een fotó van.

De PSA garage hier om de hoek adviseerde me een nieuw spruitstuk, dan ga ik echt wel voor de oplossing met het boutje.

Alvast bedankt Marcel

Re: ratelend geluid lambdasonde of katalisator

Geplaatst: 01 mei 2008 16:05
door Herman
Daar waar de schotjes zitten, zie je zitten als je buis er af hebt en dan tussen de schotjes bout drukken en even vast lassen(aan tippen) zodat de schotjes niet meer resoneren.
:smt017 :smt190

Re: ratelend geluid lambdasonde of katalisator

Geplaatst: 01 mei 2008 16:08
door Ronald
ms-C5 schreef:Weet iemand waar dat boutje precies moet komen, heb je er een fotó van.
De PSA garage hier om de hoek adviseerde me een nieuw spruitstuk, dan ga ik echt wel voor de oplossing met het boutje.
Alvast bedankt Marcel
Nieuw spruitstuk is echt geen oplossing, want op termijn gaat dat weer mis.
Boutje gaat in het midden waar de wanden elkaar het dichts naderen. Elke PSA garage hoort dat te weten en hoort ook te weten dat bij een nieuw spruitsuk de boel op termijn weer teugkomt. Ik zou eens naar een andere garage gaan.

Gr. Ronald