V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 feb 2007 15:28
Auto: C4 Picasso Image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 0
Kleur: wit
Nog maar kort in het bezit van een C5. Vanmorgen hoorde ik, na een nachtje stilstaan, na het starten even kort een ratelend geluid van onder de auto. Volgens mij bij de katalysator in de buurt, kan dat iets daar mee in verband staan. Of is het de lambdasonde die zich aan het instellen is?
Citroentje
Citroentje

Bericht door Citroentje »

Hoorde kort geleden van iemand (met slOpel) wiens motor in de soep gelopen was vanwege slecht werkende kettingspanner van de distributieketting. De ketting is uiteindelijk gebroken en heeft een gat in de motor geslagen.
Bleek achteraf dat dit tevoren herkenbaar geweest moest zijn (mits je voorzien was van een kundig oor) aan een rammelend geluid onder bepaalde omstandigheden.

Weet niet of dit bij C5 ook het geval kan zijn en al helemaal niet of dat bij jou het geval is, maar in elk geval hoop ik dat niet voor je...
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Bericht door EW »

Kan me niet voorstellen dat dat vergelijkbaar is: een niet goed gespannen ketting rammelt. Dat doet een riem niet. Daardoor zijn motoren met riem ook stiller dan met ketting.

Overigens: het XY-blokje wat in onze 205 lag (die achteroverliggende blokjes die ook in de LN(A), Visa, BX, Axel etc. lagen) hadden ook een ketting. Die, zo zei Nard toen ik daar was om de ZX te kopen, koud vreselijk kunnen rammelen en daar heel oud mee kunnen worden (onze 205 deed dat ook al zolang als wij hem hebben gehad en ik heb hem zonder motorische problemen van 180.000 naar 289.000 gereden alvorens hem kort te rijden).
C4GP 2.0 16V LPG-G3
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4494
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:55
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Locatie: Dordrecht
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.

Bericht door Wimmie »

Kan het niet gewoon het hitteschild zijn wat je hoort?
:?:
Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive
Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
caddy
caddy

Bericht door caddy »

Hoorde kort geleden van iemand (met slOpel) wiens motor in de soep gelopen was vanwege slecht werkende kettingspanner van de distributieketting. De ketting is uiteindelijk gebroken en heeft een gat in de motor geslagen.
Bleek achteraf dat dit tevoren herkenbaar geweest moest zijn (mits je voorzien was van een kundig oor) aan een rammelend geluid onder bepaalde omstandigheden.

haha, dit is een echte 2.2 benzine geweest. zit in de astra (sateliet) de defectra en sint(r)a (lion king). als je deze ketting ziet dan snap je echt waarom die stuk gaat. een fietsketting is sterker...... En maar afvragen waarom opel zo goed verkoopt :D :D

even rammelen: zijn dit niet de hydraulische klepstoters. als namelijk de katalysatorvulling los ligt in het bed, dan rammelt die echt continu. wanneer er genoeg druk is in het oliecircuit is het geluid zo weg.

caddy
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.

Bericht door Harm »

Het kan ook gewoon een schotje in de uitlaat zijn.
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater

Bericht door Herman »

Harm van Beek schreef:Het kan ook gewoon een schotje in de uitlaat zijn.
Ja een bout er tussen lassen een middel wat ze vaak bij peugeot doen.
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
eaabos
eaabos

Bericht door eaabos »

Ik had dit probleem ook en heb de schotjes in het spruitstuk vast laten lassen. Geen rateling meer.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2006 12:14
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Locatie: Groningen
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.

Bericht door nixmit »

Op het Citroen-forum staan twee draadjes over het reutelende uitlaatspruitstuk,met oplossingen.
Helaas is de foto van Maarten Trilsbeek niet meer te openen.

Hier verder? Dan misschien ook de titel even aanpassen aan het probleem . . .

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=170191
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=166682
BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder

Bericht door Menno »

m.a. trilsbeek schreef:Hallo allemaal,

Oplossing is simpel en effectief. Het spruitstuk van de C5 (1.8 16V) bestaat uit 4 pijpen welke in de buiten pijp zitten. Deze pijpen kunnen ''los'' raken en tegen elkaar en tegen de buiten pijp aan gaan rammelen. Op de foto :photo zie je de 4 deel pijpen zitten. In het midden hebben we een grote schroef gedraaid. Hierdoor zitten de pijpen goed vast geklemd en het belangrijkste.......................geen rammel meer.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.

Bericht door Ronald »

Ook ik ken het ratelende schottenprobleem van het spruitstuk en ook bij mij is er een boutje in gelast, maar ben nog niet zozeker of dat het probleem van de OP wel is.
Het ratelen van het spruitstuk hoor je niet een keer na een koude start, maar eigenlijk altijd als de motor wat kantelt, dus bij optrekken en afremmen op de motor.

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2861
Lid geworden op: 18 jan 2008 21:43
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Locatie: Hardenberg
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re:

Bericht door ms-c5 »

Menno schreef:
m.a. trilsbeek schreef:Hallo allemaal,

Oplossing is simpel en effectief. Het spruitstuk van de C5 (1.8 16V) bestaat uit 4 pijpen welke in de buiten pijp zitten. Deze pijpen kunnen ''los'' raken en tegen elkaar en tegen de buiten pijp aan gaan rammelen. Op de foto :photo zie je de 4 deel pijpen zitten. In het midden hebben we een grote schroef gedraaid. Hierdoor zitten de pijpen goed vast geklemd en het belangrijkste.......................geen rammel meer.

heeft iemand hier een foto van, want volgens mij is dit bij de mijne ook het geval.

moet ja dan het flexibele stuk los van het spruitstuk halen, of is dit niet nodig, ik haal liever niet iets onnodig los, het is nu nog gas dicht, wil dit wel graag zo houden.

het schijnt er uit te zien als een soort van klavertje had ik al eens ergens gelezen.

wie o wie.
Groeten Marcel

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2861
Lid geworden op: 18 jan 2008 21:43
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Locatie: Hardenberg
Weet iemand waar dat boutje precies moet komen, heb je er een fotó van.

De PSA garage hier om de hoek adviseerde me een nieuw spruitstuk, dan ga ik echt wel voor de oplossing met het boutje.

Alvast bedankt Marcel
Groeten Marcel

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Daar waar de schotjes zitten, zie je zitten als je buis er af hebt en dan tussen de schotjes bout drukken en even vast lassen(aan tippen) zodat de schotjes niet meer resoneren.
:smt017 :smt190
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
ms-C5 schreef:Weet iemand waar dat boutje precies moet komen, heb je er een fotó van.
De PSA garage hier om de hoek adviseerde me een nieuw spruitstuk, dan ga ik echt wel voor de oplossing met het boutje.
Alvast bedankt Marcel
Nieuw spruitstuk is echt geen oplossing, want op termijn gaat dat weer mis.
Boutje gaat in het midden waar de wanden elkaar het dichts naderen. Elke PSA garage hoort dat te weten en hoort ook te weten dat bij een nieuw spruitsuk de boel op termijn weer teugkomt. Ik zou eens naar een andere garage gaan.

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Plaats reactie