ratelend geluid lambdasonde of katalysator
Auteur |
Bericht |
adev
V.I.P.
Geregistreerd: 24 feb 2007 16:28 Berichten: 122
Auto: C4 Picasso Image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: wit
Naar boven
|
 ratelend geluid lambdasonde of katalysator
Nog maar kort in het bezit van een C5. Vanmorgen hoorde ik, na een nachtje stilstaan, na het starten even kort een ratelend geluid van onder de auto. Volgens mij bij de katalysator in de buurt, kan dat iets daar mee in verband staan. Of is het de lambdasonde die zich aan het instellen is?
|
17 maart 2007 20:54 |
|
 |
Citroentje
|
Hoorde kort geleden van iemand (met slOpel) wiens motor in de soep gelopen was vanwege slecht werkende kettingspanner van de distributieketting. De ketting is uiteindelijk gebroken en heeft een gat in de motor geslagen.
Bleek achteraf dat dit tevoren herkenbaar geweest moest zijn (mits je voorzien was van een kundig oor) aan een rammelend geluid onder bepaalde omstandigheden.
Weet niet of dit bij C5 ook het geval kan zijn en al helemaal niet of dat bij jou het geval is, maar in elk geval hoop ik dat niet voor je...
|
18 maart 2007 01:43 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Kan me niet voorstellen dat dat vergelijkbaar is: een niet goed gespannen ketting rammelt. Dat doet een riem niet. Daardoor zijn motoren met riem ook stiller dan met ketting.
Overigens: het XY-blokje wat in onze 205 lag (die achteroverliggende blokjes die ook in de LN(A), Visa, BX, Axel etc. lagen) hadden ook een ketting. Die, zo zei Nard toen ik daar was om de ZX te kopen, koud vreselijk kunnen rammelen en daar heel oud mee kunnen worden (onze 205 deed dat ook al zolang als wij hem hebben gehad en ik heb hem zonder motorische problemen van 180.000 naar 289.000 gereden alvorens hem kort te rijden).
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
18 maart 2007 09:58 |
|
 |
Wimmie
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55 Berichten: 4494 Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Naar boven
|
Kan het niet gewoon het hitteschild zijn wat je hoort?

_________________ Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive [color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
|
18 maart 2007 12:02 |
|
 |
caddy
|
Citaat: Hoorde kort geleden van iemand (met slOpel) wiens motor in de soep gelopen was vanwege slecht werkende kettingspanner van de distributieketting. De ketting is uiteindelijk gebroken en heeft een gat in de motor geslagen. Bleek achteraf dat dit tevoren herkenbaar geweest moest zijn (mits je voorzien was van een kundig oor) aan een rammelend geluid onder bepaalde omstandigheden.
haha, dit is een echte 2.2 benzine geweest. zit in de astra (sateliet) de defectra en sint(r)a (lion king). als je deze ketting ziet dan snap je echt waarom die stuk gaat. een fietsketting is sterker...... En maar afvragen waarom opel zo goed verkoopt
even rammelen: zijn dit niet de hydraulische klepstoters. als namelijk de katalysatorvulling los ligt in het bed, dan rammelt die echt continu. wanneer er genoeg druk is in het oliecircuit is het geluid zo weg.
caddy
|
18 maart 2007 14:00 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Het kan ook gewoon een schotje in de uitlaat zijn.
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
19 maart 2007 10:44 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Harm van Beek schreef: Het kan ook gewoon een schotje in de uitlaat zijn.
Ja een bout er tussen lassen een middel wat ze vaak bij peugeot doen.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
25 maart 2007 02:03 |
|
 |
eaabos
|
Ik had dit probleem ook en heb de schotjes in het spruitstuk vast laten lassen. Geen rateling meer.
|
29 maart 2007 11:33 |
|
 |
nixmit
V.I.P.
Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14 Berichten: 207 Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
Op het Citroen-forum staan twee draadjes over het reutelende uitlaatspruitstuk,met oplossingen.
Helaas is de foto van Maarten Trilsbeek niet meer te openen.
Hier verder? Dan misschien ook de titel even aanpassen aan het probleem . . .
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=170191
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=166682
_________________ BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
|
29 maart 2007 16:25 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33526 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
m.a. trilsbeek schreef: Hallo allemaal,
Oplossing is simpel en effectief. Het spruitstuk van de C5 (1.8 16V) bestaat uit 4 pijpen welke in de buiten pijp zitten. Deze pijpen kunnen ''los'' raken en tegen elkaar en tegen de buiten pijp aan gaan rammelen. Op de foto :photo zie je de 4 deel pijpen zitten. In het midden hebben we een grote schroef gedraaid. Hierdoor zitten de pijpen goed vast geklemd en het belangrijkste.......................geen rammel meer.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
29 maart 2007 16:29 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
Ook ik ken het ratelende schottenprobleem van het spruitstuk en ook bij mij is er een boutje in gelast, maar ben nog niet zozeker of dat het probleem van de OP wel is.
Het ratelen van het spruitstuk hoor je niet een keer na een koude start, maar eigenlijk altijd als de motor wat kantelt, dus bij optrekken en afremmen op de motor.
Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
29 maart 2007 16:43 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
 Re:
Menno schreef: m.a. trilsbeek schreef: Hallo allemaal,
Oplossing is simpel en effectief. Het spruitstuk van de C5 (1.8 16V) bestaat uit 4 pijpen welke in de buiten pijp zitten. Deze pijpen kunnen ''los'' raken en tegen elkaar en tegen de buiten pijp aan gaan rammelen. Op de foto :photo zie je de 4 deel pijpen zitten. In het midden hebben we een grote schroef gedraaid. Hierdoor zitten de pijpen goed vast geklemd en het belangrijkste.......................geen rammel meer.
heeft iemand hier een foto van, want volgens mij is dit bij de mijne ook het geval. moet ja dan het flexibele stuk los van het spruitstuk halen, of is dit niet nodig, ik haal liever niet iets onnodig los, het is nu nog gas dicht, wil dit wel graag zo houden. het schijnt er uit te zien als een soort van klavertje had ik al eens ergens gelezen. wie o wie.
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
31 jan 2008 22:02 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
 Re: ratelend geluid lambdasonde of katalisator
Weet iemand waar dat boutje precies moet komen, heb je er een fotó van.
De PSA garage hier om de hoek adviseerde me een nieuw spruitstuk, dan ga ik echt wel voor de oplossing met het boutje.
Alvast bedankt Marcel
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
01 mei 2008 15:18 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: ratelend geluid lambdasonde of katalisator
Daar waar de schotjes zitten, zie je zitten als je buis er af hebt en dan tussen de schotjes bout drukken en even vast lassen(aan tippen) zodat de schotjes niet meer resoneren. 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
01 mei 2008 16:05 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: ratelend geluid lambdasonde of katalisator
ms-c5 schreef: Weet iemand waar dat boutje precies moet komen, heb je er een fotó van. De PSA garage hier om de hoek adviseerde me een nieuw spruitstuk, dan ga ik echt wel voor de oplossing met het boutje. Alvast bedankt Marcel Nieuw spruitstuk is echt geen oplossing, want op termijn gaat dat weer mis. Boutje gaat in het midden waar de wanden elkaar het dichts naderen. Elke PSA garage hoort dat te weten en hoort ook te weten dat bij een nieuw spruitsuk de boel op termijn weer teugkomt. Ik zou eens naar een andere garage gaan. Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
01 mei 2008 16:08 |
|
 |
|