C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 755
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Linge Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Locatie: 's-Hertogenbosch
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: stotteren C5.

Bericht door AaronKers »

Dat was voor de mijne, alleen het psa nummer staat er op
Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Verkocht)

C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4949
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Re: stotteren C5.

Bericht door C5HDI110 »

Oh ja inderdaad, je had een foto geappt :D
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2012 15:38
Auto: C5 Berline 2.0 16v ligne prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 211000
Kleur: lichtblauw
C5club Fan
C5club Fan
Re: stotteren C5.

Bericht door silver944 »

Het was even wachten op een Lexia adapter uit China maar die is vandaag gearriveerd. De Lexia software heb ik als een vmware image op internet gevonden en start ik met vmware player op een Windows 10 home laptop. Dit werkt prima en ik heb de foutcodes gereset. Storingslampje is nu uit na het starten. Ik zie ook dat met de nieuwe bobine de laadtijden voor beide spoelen nu gelijk is. De oude bobine had hierin een klein verschil. Motorolie is vervangen door verse 5w30. Van het weekend maar eens een stukje rijden en kijken of de problemen terug komen.
Moet er ergens nog een reset gebeuren of is het wissen van de foutcodes voldoende?
ex C5 grijs 2003 gerecycled na 320000 km op 16 jan 2025
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4949
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Re: stotteren C5.

Bericht door C5HDI110 »

Goed bezig, met een Lexia kan je zelf een hoop doen :smt023

Wissen van de codes is in principe voldoende, je zou nog eens kunnen inleren door 10 minuten de accu er af en daarna stationair laten draaien tot de koelfan inslaat.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2012 15:38
Auto: C5 Berline 2.0 16v ligne prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 211000
Kleur: lichtblauw
C5club Fan
C5club Fan
Re: stotteren C5.

Bericht door silver944 »

De storing is erg hardnekkig en komt na een reset binnen 2 km weer terug. Een nieuw effect is dat starten nu ook meer moeite kost. Nu rij ik meestal korte afstanden kleiner dan 20 km dus de motor komt nooit echt op temperatuur. Binnenkort eens een reden verzinnen om een langere rit te maken en kijken of dit nog een effect heeft.
Na van alles gelezen te hebben lijkt me een vervuilde klepstoter bij cillinder 3 de meest waarschijnlijke oorzaak.
De auto is nu 17 jaar oud en met zo.n 295.000 km op de teller zit ik te denken om haar toch te gaan vervangen. Klepstoters vervangen kost zo'n 1500 euro en misschien moeten daarna ook de katalysator en de achterste lambdasonde. Echter de rest van het onderhoud is goed. Remmen, koppeling enz zijn de afgelopen jaren al vervangen en vergelijkbare auto's zijn tegenwoordig een stuk duurder als 10 jaar geleden.
ex C5 grijs 2003 gerecycled na 320000 km op 16 jan 2025
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: stotteren C5.

Bericht door BJG »

Als je aan een klepstoter denkt zou je natuurlijk een motorflush kunnen doen. Een flush waarmee je kunt rijden is aan te bevelen.

Toch haak ik wel even aan bij de diagnose.
Ik heb even teruggelezen, maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe je bij de katalysator en lambdasonde komt. P0300 heeft niet direct zoveel met de katalysator te doen, wat is de aanleiding dat je dit vermoedt?
Wel hebben jullie al redelijk helder dat je bougies en bobine waarschijnlijk niet de oorzaak zijn.

Een paar vragen om eea helder te krijgen:

Is het probleem ook aanwezig bij uitgeschakeld lpg systeem? (zekering er uit)
Welk type lpg systeem is er gemonteerd?
Wanneer treedt het probleem op? Koud of ook warm?
Vooral stationair, of bij lage belasting of juist na dootrekken?
Wordt er een injector uitgeschakeld na verloop van tijd? en zo ja is dat telkens dezelfde.

Als je beschikking hebt over een 4-gasmeter is in een oogopslag de oorzaak van de misfire vast te stellen (zeker nu je vrijwel zeker weet dat de ontsteking ok is).
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 okt 2009 19:17
Auto: C5 2.0 16V Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 170000
Kleur: Blue Leman
Locatie: Vriezenveen
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Re: stotteren C5.

Bericht door Diwil »

Hallo, even een vraag op een oude post van je. Ik heb een 2.0 16v PHII uit 2005 (eerste toelating 08-2005) volgens de verschillende sites zoals mister auto 08-2004 en volgens onderstaande link 09-2004).

Ik wil graag de bougies vervangen maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Kun jij mij misschien aangeven welke voor mijn motor geschikt zijn?

Na het lezen van dit topic gok ik zelf op de FR8SC+

Alvast bedankt!

Groet,
Dion
C5HDI110 schreef:Voor een Ph1 is het Citroen nr. 5960 F3 (€ 14,28 / stuk bij de dealer), service.citroen geeft aan dat dit Bosch FR 8 ME bougies zijn.
Bosch Art. Nr.: 0 242 229 630, zie https://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/1148037 voor € 3,78 per stuk.
Bij de automaterialen zaak c.a. € 10 per stuk.

Deze bougies heb ik 2 weken geleden gemonteerd in de C5 uit 2003, van een maatje, hij had stotterproblemen en emissiestoring.
Er zaten verkeerde bougies in, na montage van de juiste bougies, opnieuw ingeleerd met de Lexia, geen problemen meer nu.
Opnieuw inleren met een Lexia is zeer belangrijk, anders heeft het geen zin om de bougies te vervangen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: stotteren C5.

Bericht door c5maarten »

Is het de auto op je avatar? (Afbeelding onder je forumnaam?) Dat is namelijk een C5 ph1 met een EW10J4 blok erin. Daar kunnen NGK LFR5B bougies in.
Citroen 2cv6 spécial 1986
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 okt 2009 19:17
Auto: C5 2.0 16V Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 170000
Kleur: Blue Leman
Locatie: Vriezenveen
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
stotteren C5.

Bericht door Diwil »

Nee, dat is inderdaad nog onze oude auto.
Zal die eens updaten :oops:

Edit: Bij deze gedaan :D
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: stotteren C5.

Bericht door c5maarten »

Maakt niet uit, ik dacht vraag het even. In dat geval kun je inderdaad de BOSCH bougies gebruiken die je aanhaalt. Let op de elektrode afstand en vergeet niet de adaptiewaardes te resetten!.
Citroen 2cv6 spécial 1986
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 okt 2009 19:17
Auto: C5 2.0 16V Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 170000
Kleur: Blue Leman
Locatie: Vriezenveen
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Re: stotteren C5.

Bericht door Diwil »

Fijn bedankt!... Adaptiewaardes resetten?? Daar heb je dan vast een speciaal apparaat voor nodig. :(
Die heb ik niet dus hoe belangrijk is het.. Zit niet echt te wachten op allerlei vreemde storingen natuurlijk..
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: stotteren C5.

Bericht door c5jan »

Die adaptiewaardes gaan toch over de inspuiting, niet over de vonk?
Leer me wat ik nog niet weet...
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2012 15:38
Auto: C5 Berline 2.0 16v ligne prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 211000
Kleur: lichtblauw
C5club Fan
C5club Fan
Re: stotteren C5.

Bericht door silver944 »

Een update. De C5 rijdt met koude motor prima, maar na zo'n 3 km houdt die even in en is het vermogen weg. topsnelheid van bijna 100 km/u bij volgas.

Gisteren de auto naar de lokale garage gebracht, vroeger een Citroen garage. Ze konden niks vinden maar hebben wel een compressie test gedaan, 1 is bij de versnellingsbak.

1 9.8
2 9.0
3 10.4
4 10.4

Ik heb nog een nieuwe koelvloeistoftemperatuursensor liggen. Geen idee of het zin heeft die er nog in te zetten. Het probleem lijkt temperatuur gerelateerd.
ex C5 grijs 2003 gerecycled na 320000 km op 16 jan 2025
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: stotteren C5.

Bericht door BJG »

De compressie is prima. Overigens was op basis van je klacht geen reden daaraan te twijfelen.

Begin inderdaad eerst met het opnieuw inleren van de mengselregeling.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2012 15:38
Auto: C5 Berline 2.0 16v ligne prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 211000
Kleur: lichtblauw
C5club Fan
C5club Fan
Re: stotteren C5.

Bericht door silver944 »

Vandaag maar weer eens onder de motorkap gekeken en tot mijn verbazing was het expansie vat helemaal leeg. Ik had een paar dagen eerder de temperatuursensor vervangen en vond het al vreemd dat er geen koelvloeistof uitliep. 3,5 liter water was voldoende om weer tot het streepje te komen. Dit lijkt de oplossing voor de overige problemen. De vraag is natuurlijk waar de oorspronkelijke 3,5 liter koelvloeistof eruit is gegaan. Als dat door de koppakking is er weinig reden voor vreugde.

De temperatuurmeter heeft wel steeds gewoon gewerkt en stond eigenlijk altijd netjes op het midden als de motor warm was. Maar ik begrijp dat er normaal 9l in zit dus er was nog bijna 6 l over.

Ontluchten gedaan door het schroefje op de dikke slang open te draaien, de slang in te knijpen en pas los te laten na de schroef te hebben dicht gedraaid. Na een paar keer herhalen begon er bruine zooi langs de schroef te lopen tijdens het inknijpen. De onluchtingsnippel bij de slang naar de verwarning opgedraaid en daar kwan ook bruine zooi uit, zonder luchtbellen.

Nu heeft de auto 2 slangen aan het systeem van de verwarming gekoppeld voor het verwarmen van de lpgverdamper. En die slangen zijn het hoogste punt, natuurlijk zonder ontluchtingsnippel. Is er een truc om die te ontluchten?

Ik rij alleen in het weekend dus het kan een paar weken duren om uit te vinden of het systeem echt lek is. Het is niet zo dat het er meteen weer uitloopt bij het vullen. Voorlopig vul ik bij met water en zal als er niet teveel bij moet het systeem gaan spoelen en weer vullen met sp14.

Hoe tap je eigenlijk het koelsysteem af en kan dat op straat of moet de auto op de brug? Ik moet nog wel een 10liter teil halen om de zooi op te vangen. Waar laat je dat spul eigenlijk want het schijnt niet zo milieu vriendelijk te zijn.
ex C5 grijs 2003 gerecycled na 320000 km op 16 jan 2025
Plaats reactie