Pagina 6 van 6
Re: automaat in noodstand
Geplaatst: 09 jan 2011 13:47
door JW-C5
Inderdaad, twee setjes contacten zitten er in.
De maak contacten worden gebruikt voor de remlichten, de verbreekcontacten voor de CC. Zó zat het in elk geval bij de Xant, ik neem aan dat dit bij de C5 niet anders is.
Ik heb m'n C5 nog niet aan de Lexia gehad, dat gebeurt binnenkort.
Maar ik kreeg wel die melding in m'n display
Snelheidsregeling Defect. Die was ook terug te vinden via het menu diagnose, maar zodra het contact uitgezet was en weer aan, was die melding verdwenen. En deed de CC het weer.
Ik ben er op gekomen via een Rapid'Info bulletin
D6AW53Q0
Groet,
JW
Re: automaat in noodstand
Geplaatst: 15 feb 2012 14:14
door ozzo
Hèhè..... eindelijk rijd mijn C5 Ph1 weer als een zonnetje. Na enkele maanden de noodloop waargenomen te hebben waarvan de laatste weken praktisch elke dag, ben ik naar Nieuw Vennep gereden en heb daar een afspraak gemaakt om de bak eens grondig beet te pakken. Vorige week was het eindelijk zover. Aangekomen eerst een lekkere cappucino gekregen van Johan en daarna is Brian (mag nu ook Brain genoemd worden

) aan de slag gegaan.
Aangesloten op de Lexia kwam er een meter of wat meldingen op het scherm. Daaronder gelukkig ook de melding van de bak. En ja hoor, noodloop geconstateerd en wel door de klepjes.
Hierna de Bak opengehaald, olie pikzwart en echt wel aan vervanging toe denk ik, mijn 30 jaar oude Cadillac vertoond nog steeds een mooie zachtrode kleur, qua bakolie). Daarna de klepjes vervangen, de boel weer gemonteerd en nieuwe bakolie erin. Daarna ff de allerlaatste firm/software erin.
Helaas moest er ook afgerekend worden (slik

) maar het is allemaal voor het goeie doel en wellicht kan ik door deze ingreep weer een 100K kilometertjes zorgeloos rijden. Met mijn kilometrage is dat zeker een paar jaar lekker sturen.
De eerste kilometers met de hand geschakeld, omdat de bak opnieuw ingeleerd moest worden. Handmatig schakelde hij als een warm mes door de boter.
Re: automaat in noodstand
Geplaatst: 15 feb 2012 14:23
door ozzo
-vervolg wegens het wegvallen van het scherm-
Ook heb ik afgelopen weekend last gehad van allerlei rare meldingen op mijn scherm, zeg maar een flinke electro storing, eerst niet starten vanwege "diefstalonderbreking storing" daarna wèl starten, maar opnieuw rare meldingen : katalysator fout en daarna uitlaatgas fout. Dit bij een koude motor. Wel bleef het motor management lampje branden, evenals het Service lampje.
Gisteren de eerste "lange rit" gemaakt en bij het starten in Leiden, op weg naar Nieuw Vennep, want ik had besloten daar maar even langs te rijden. Maar of de duvel ermee speelt, geen foutje te bekennen in de display en ook niet meer op het dashboard.
De auto rijd nu dus weer heerlijk en zonder problemen. Ik heb alleen gemerkt dat ie een vreselijke hekel heeft aan een koude start. Hij loopt dan hoorbaar op 2 of 3 poten, lijkt wel een oude diesel... Nu met het dooiende weer geen enkel probleem.
Ik bedankt Johan en zijn crew dan ook bijzonder. Zeer vriendelijk geholpen en alles werd ook nog eens netjes uitgelegd. Helemaal toppie en dat is tegenwoordig meer uitzondering dan regel helaas.
Dus met een "noodloop probleem" niet tobben maar even naar Nieuw-Vennep rijden....!

Re: automaat in noodstand
Geplaatst: 13 apr 2012 16:27
door Ploffie
JHV schreef:En uit eigen ervaring zou ik de remlichtschakelaar daar nog bij willen zetten. De contacten in de remlichtschakelaar branden wel eens(meestal) wat in. Dit zorgt dan voor onregelmatigheden in de aansturing van de schakelunit van de bak. In de remlichtschakelaar zit een van de vele sensoren die het schakelen beinvloeden.
Johan
Wel een oud draadje, maar ik merk toch dat mijn remlichtschakelaar hoogstwaarschijnlijk de boosdoener is van de storingen.
Na de start een paar keer pompen op het rempedaal leidt tot een storingsmelding ESP/ASR..
Krijg dus de automaat (AL4) bijna niet meer vrij, remlichten werken soms en vandaag merkte ik dat de bak soms op vreemde momenten schakelt.
Als hij koud is gaat hij bij 50 km/uur al in de 4 en soms, als hij al lang op temperatuur is, blijft hij in de 1 staan tot 50 km/uur.
Ik heb met een spiegeltje geprobeerd die schakelaar te traceren en zag wel ergens een geel pinnetje in steken, is dat hem?
En hoe kom er bij om hem er uit te krijgen?

Re: automaat in noodstand
Geplaatst: 13 apr 2012 19:22
door JW-C5
Op dit plaatje is te zien waar hij bij jouw C5 zit:
Remlichtschakelaar PH2.png
Er uithalen gaat makkelijk.
Bedrading loshalen en vervolgens de schakelaar een kwart slag draaien.
Dat staat beschreven in de instructie
B3FG55K1 Uitbouwen - inbouwen : Remlichtschakelaar
Die kan ik je toesturen als je me je E-mail adres geeft via een PB.
Als je 'm vervangt zet er dan gelijk de tussendraadbundel in, die zorgt er voor dat er duidelijk minder storingen kunnen optreden.
Ook daarover bestaat een verhaal....
Groet,
JW
Re: automaat in noodstand
Geplaatst: 13 apr 2012 20:34
door Ploffie
Ik zal je even een PB sturen, JW.
Het zal wel aan mij liggen maar ik vind op dat plaatje geen schakelaar terug.

(of is dat slechts dat kleine dingetje (10)?)
Re: automaat in noodstand
Geplaatst: 13 apr 2012 21:30
door JW-C5
Ja, dat is die #10
Groet,
JW
Re: automaat in noodstand
Geplaatst: 14 apr 2012 14:03
door Ploffie
Zo, ik heb hem er even uitgehaald, ging idd simpel, alleen met een spiegeltje, dat wel.
Paar keer flink indrukken en laten schieten en hij werkt nu weer even goed, maar dat zal van korte duur zijn.
Het stelt niet veel voor dus veel kan zo'n schakelaartje niet kosten.
Die tussendraadbundel er tussen zien te krijgen is een ander verhaal.
Als je dat middels een spiegeltje moet doen...
Iemand dat wel eens gedaan?
Re: automaat in noodstand
Geplaatst: 11 sep 2012 21:40
door Perry2
Naar aanleiding van mijn eerdere bericht over automaat in noodloop. Ik maak zeer weinig km's, en destijds zijn er geen reparaties uitgevoerd. Vandaag wel.
Hieronder mijn ervaringen die ik graag met jullie deel, zodat je je voordeel mee kunt doen.
Heden heeft mijn dame aan de computer gehangen & vervolgens een herstel operatie ondergaan; druk en lockup solenoides zijn vervangen en de automaat is afgevuld.
Aan de hand van de gelogde foutcodes was er geen 100% zekerheid te geven of het vervangen van de solenoids het probleem zouden verhelpen. Echter, het verschil is schakelen tussen voor en na het herstel is duidelijk te merken; het gaat nu veel soepeler.
Op de terugrit van alles uitgeprobeerd met de bak; handmatig, sport, "sper-diff", sportief en rustig rijdend. Of mijn noodloop probleem opgelost is, tja, dat merk ik pas weer bij koud weer en een "lange bocht", maar het geeft vertrouwen.
Ik woon in Eindhoven en Nieuw Vennep is voor mij te ver weg. Vandaar dat het iemand anders is geworden: P. Achten Transmissie Service uit Deurne is gespecialiseerd in automaten, en de AL4 heeft hij al vaak onderhanden genomen. Onderdelen hoeven dan ook niet bestelt te worden, die liggen bij hem gewoon op de plank. De afspraken waren helder evenals de uitleg. Ook de rekening + blaadje met uitgelezen foutcodes laten weinig onduidelijkheden over. De firmware van de motor word niet vernieuwd (=advies fabrikant/Citroen bij het vervangen van de solenoids), daarvoor moet je bij de Citroen dealer zijn. Dat waren we vooraf zo overeengekomen.
Fijn was ook dat ik buiten werktijd mijn auto kon halen en brengen. Dat alles voor een nette prijs.
Ik hoop dan ook dat het resultaat van de operatie net zo goed is, als deze verlopen is.