Wanneer tank jij?

Totaal aantal stemmen: 89
Als het lampje gaat branden (47) 53%
Naar aanleiding van de gereden kilometers sinds de vorige tankstop (32) 36%
Dagelijks, want ik tank maar voor een tientje Geen stemmen
Als de BC --- aangeeft (10) 11%
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Euroka schreef:vroeger mocht je een diesel nooit leegrijden want dan moesten je brandstofleidingen worden ontlucht voor je weer verder kon na het tanken.
Dat is geloof ik niet meer zo, maar leegrijden wordt nog steeds afgeraden. Wat riskeer je bij een moderne diesel aan schade ?
Vrijwel niks...als je lagedrukpomp -die het spul van de tank naar voor brengt- niet genoeg Diesel meer hapt, dan valt de druk onder het minimum en stopt de hogedrukpomp. Een HDpomp laten lopen zonder iets erin kan natuurlijk schade opleveren (ook geen smering) zodoende zijn de hogedrukpomp en de injectoren beschermd.

Het filter zit bij de motor, dus na de lagedrukpomp. Daar wordt ook water afgevangen. Waar mensen vooral bang voor zijn is dat mogelijke resten -bezinksel- uit de tank meegezogen worden als je echt leegrijdt. Ik denk zelf, dat het laatste beetje vooral water is. Water wordt zeker tegen gehouden door het filter, net als mogelijke resten.

Als dat echt een probleem wasgeweest dan was er wel aangeraden om dat af te tappen na het leegrijden. Kom je stil te staan dan kan je naar de pomp lopen of de Wegenwacht bellen. Diesel d'rin starten en gaan, maar dat staat ook in de Handleiding.

Alleen de C5 HDi90 heeft een handpompje voor zitten, dat je dan nodig hebt om de boel op druk te zetten.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.

Bericht door Harm »

Ik heb 2 keer leeg gestaan :oops: , maar nu dik 60.000km na de eerste keer rijdt ze nog steeds, steeds beter eigenlijk...
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Bericht door R1200C »

Dus hoe minder diesel er in zit hoe beter ze rijdt?

8)
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.

Bericht door Harm »

Ja, bij de jouwe toch ook? :wink:
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Bericht door R1200C »

Ja, de mijne rijdt het beste bij 0,0% diesel in de tank :lol:
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 56
Lid geworden op: 18 apr 2007 22:37
Auto: C5 Break type I
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500000
Kleur: Grijs
Locatie: Utrecht
C5club Fan
C5club Fan
FF iets specifieker: hoeveel km rijden jullie maximaal door zodra het reservelampje gaat branden (ik heb geen boordcomputer).
Mijn "record" tot nu toe is 145 km (met een break hdi 90 pk).
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1566
Lid geworden op: 30 mei 2006 11:34
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Locatie: Willemstad
En weet je nog hoeveel liter er toen in ging ??
Mijn record staat op 70.2 liter

Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011.
Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17
Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015
In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Je bedoeld toch wel benzine of diesel en geen gas neem ik aan ?

Ik weet niet of er verschil zit tussen de tank van een PH-I en PH-II maar bij mijn vorige C5 de 1.6 hdif phII is de tank een keer helemaal leeg gehaald omdat de pompbediende in Spanje er al een paar liter benzine in gedaan had voor hij ontdekte dat het een diesel was.

Toen ging er echt maar 66 liter en een beetje in en met veel moeite tot boven aan toe 67 liter en een beetje.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Bericht door R1200C »

Gisteren 62 liter LPG in een 65 (?) liter tank gepropt. Zegt de pompbediende toen ik daar wat over zei: "Maar het is allemaal goed beveiligd hoor, hij vult maximaal 80%" :oops:

Nou ben ik geen rekenwonder maar 80% van 65 is volgens mij 52 en ik geloof nooit dat ik een 75 liter tank heb...
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
tanken

Bericht door Klaverblaadje »

In de loop van de jaren zijn er steeds meer beveiligingen op de LPG installaties gemonteerd, maar in de 70er jaren hadden de tanks alleen een soort kraanje op het 80% niveau.
Dat moest je dan open zetten en als daar gas uitkwam moest je stoppen met tanken.
Dat deed natuurlijk niemand, in de praktijk werden de tanks dan ook voor 99,5% gevuld.
Dat was niet echt een probleem, meestal gebeurde er niets omdat je toch altijd nog wel ergens naar toe reed en er snel al wat gas uit de tank was.
Deed je dat niet, en stond de auto op een warme plek dan kon het gas uitzetten en ontsnappen via de veiligheidsklep, je hoorde dan even kort "poef"
Ook geen probleem natuurlijk, maar er zat toen nog geen kap over de tank en dat gas kwam in het interieur van je auto, dus niet roken s.v.p.
Met deze wetenschap in het achterhoofd heb ik bij mijn laatste gasauto de vlotter van de beveiliging ook wel eens gecorrigeerd zodat er 90% inging inplaats van 80%
Ook bleven de eerste type vlotters vaak hangen zodat de tank toch voor 99% gevuld werd.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2006 12:14
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Locatie: Groningen
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.

Bericht door nixmit »

Ik heb ook wel eens 55 liter gas getankt, zonder dat de tank (66 l) echt leeg was.

Is het niet zo, dat de vullingsgraad ook afhangt van de druk in de pomp?

Ik heb de indruk dat sommige stations, vooral in Frankrijk, er meer in persen dan andere.
BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
getankt

Bericht door Klaverblaadje »

In de 70er jaren liep de pomp door tot 17,5 / 18 bar en als je de knop maar vast hield tot de pomp er mee stopte kreeg je de tank echt wel goed vol, bij de eerst typen met 80% vlotterbeveiliging kon je het gas er gewoon doorheen drukken.
Tegenwoordig staat de overdrukveiligheid van de pomp veel lager en schakelt de pomp zelf uit
De laatste jaren tank ik alleen nog maar gas voor de camper om op te koken, ik heb toen ook gezien dat er in frankrijk nog steeds met hoger drukken word gewerkt.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 822
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:22
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Locatie: Goirle
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Bericht door Sjever »

Volgens mij schroeven ze zelf bij de pomp de druk op, om meer te verkopen, want bij mij maakt het echt meer als 10 liter verschil waar ik gas tank (tankmeter is natuurlijk niet zo precies) als de benzine meter,maar ik merk echt duidelijk verschil. :smt147
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 294
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:04
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: alkmaar
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Bericht door sonnema »

gas tank je in vloeistof vorm, de druk is dus alleen van toepassing op de vrije ruimte boven het gas, maar volgens mij gaat de overdruk beveiliging aanspreken als de druk te hoog wordt, en sta je dus gas weg te gooien :lol:
tot 31-3-2012.

2.2 hdi break exclusive
leer schuifdak navigatie
mei 2001 orga 8907

Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012
Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 822
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:22
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Locatie: Goirle
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Bericht door Sjever »

Natuurlijk , ik spuit 10 liter (inderdaad vloeibaar)PG de vrije ruimte in en merk daar niks van?? :smt030 Wat betreft het overdruk ventiel als de afblaasdruk hoger staat afgesteld als de pompdruk zal hij daardoor zeker niet afblazen, dus als LPG stations verschillende pompdrukken(wel lager dan het afblaasventiel) hebben tank je bij de een meer als bij de ander ! :smt003
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
Plaats reactie