Vrijwel niks...als je lagedrukpomp -die het spul van de tank naar voor brengt- niet genoeg Diesel meer hapt, dan valt de druk onder het minimum en stopt de hogedrukpomp. Een HDpomp laten lopen zonder iets erin kan natuurlijk schade opleveren (ook geen smering) zodoende zijn de hogedrukpomp en de injectoren beschermd.Euroka schreef:vroeger mocht je een diesel nooit leegrijden want dan moesten je brandstofleidingen worden ontlucht voor je weer verder kon na het tanken.
Dat is geloof ik niet meer zo, maar leegrijden wordt nog steeds afgeraden. Wat riskeer je bij een moderne diesel aan schade ?
Het filter zit bij de motor, dus na de lagedrukpomp. Daar wordt ook water afgevangen. Waar mensen vooral bang voor zijn is dat mogelijke resten -bezinksel- uit de tank meegezogen worden als je echt leegrijdt. Ik denk zelf, dat het laatste beetje vooral water is. Water wordt zeker tegen gehouden door het filter, net als mogelijke resten.
Als dat echt een probleem wasgeweest dan was er wel aangeraden om dat af te tappen na het leegrijden. Kom je stil te staan dan kan je naar de pomp lopen of de Wegenwacht bellen. Diesel d'rin starten en gaan, maar dat staat ook in de Handleiding.
Alleen de C5 HDi90 heeft een handpompje voor zitten, dat je dan nodig hebt om de boel op druk te zetten.






