Pagina 5 van 6
Re: automaat in noodstand
Geplaatst: 23 okt 2008 22:11
door Harm
c5hdiaut schreef:
Kortom, er zit nu nog ongeveer 6 liter te dikke olie in en 2 liter goede olie, mix zou geen kwaad kunnen volgens team Oldenhage, dus op naar de 300.000 km.
Zit er 8 liter olie in de bak? Volgens mij gaat er maar 2 liter of zo in.... Of mis ik iets?

Re: automaat in noodstand
Geplaatst: 23 okt 2008 22:13
door Menno
2 en een beetje als ik het goed heb

Re: automaat in noodstand
Geplaatst: 24 okt 2008 14:44
door c5hdiaut
Volgens mijn informatie komt er bij het verversen ongeveer maar 2 liter uit, het resterende overgrootte deel blijft in de bak (koppelomvormer e.d.) zitten.
Dus je ververst/vervangt dus maar een klein deel bij b.v. de genoemde solenoid-reparatie of normale onderhouds-verversing omdat de rest er gewoonweg niet uitloopt.
Bij een revisie gaat de bak onder de auto weg en kan/moet men wel de totale hoeveelheid olie verversen, wat dus bij mij in het verleden is gebeurd.
Helaas is er toen waarschijnlijk door gebrek aan kennis XM-olie in gekieperd, gelukkig zonder verdere concequenties, de solenoid/kleppen reparatie komt bij de meesten op een gegeven moment toch.
Hopelijk heb ik het bij het rechte eind, anders hoor ik het natuurlijk graag
M.vr.gr. Ulfred
Re: automaat in noodstand
Geplaatst: 24 okt 2008 15:04
door c5hdiaut
Nog even terugkomend op de hoeveelheid olie in een AL-4 bak, als je naar de site van "Kroon Olie" gaat zie je indien je het automerk/type opgeeft welke olie en de hoeveelheid die nodig is voor de betreffende bak.
Dit blijkt dus inderdaad 8 liter te zijn, dus overeenkomend met de hoeveelheid olie welke team Oldenhage liet "vallen" tijdens de reparatie-feedback.
M.vr.gr. Ulfred
Re: automaat in noodstand
Geplaatst: 24 okt 2008 15:10
door Harm
Is onze "alwetendheid" weer eens gecorrigeerd....

Re: automaat in noodstand
Geplaatst: 24 okt 2008 21:19
door c5hdiaut
Ach Harm, als we allemaal "alles" zouden weten van onze C5, dan is het ook niet leuk meer en zouden er geen fora als deze (hele goede) meer nodig zijn.
Dan wordt het leven pas echt saai!
Dus alle kennis welke we op dit forum krijgen is van harte welkom en er zijn gelukkig geen mensen die elkaar "afzeiken" en dat maakt dit forum waardevol!

Het mooie is dat er met enige regelmaat meer kennis blijkt te zijn onder de leden dan bij sommige dealers.
Tevens denk ik dat we ons niet moeten vergissen in het aantal "meelezers" die hun voordeel doen met de informatie welke de leden aanbrengen. (heeft bij mij ook een tijdje geduurd voordat ik me als lid heb aangemeld)
Doorgaan dus!
M.vr.gr. Ulfred
Re: automaat in noodstand
Geplaatst: 24 okt 2008 21:28
door Harm
Wees gerust, ik bedoel het positief!
Re: automaat in noodstand
Geplaatst: 24 okt 2008 21:35
door c5hdiaut
Daar was ik ook zeer zeker van overtuigd!

Re: automaat in noodstand
Geplaatst: 30 okt 2008 23:43
door biebie
Heb ik hier weer eens veel bijgeleerd!!
Kan iemand mij misschien vertellen of er hier ergens beschreven staat hoe je het zelf kunt doen?
Foto's erbij zouden wel veel verduidelijking kunnen brengen maar wil weer niet overdrijven;
Kan toch niet onoverkomelijk zijn om het zelf te doen.
Familielid heeft toestel dat olie uit motor en dergelijke kan zuigen ivm wissel. Kan hier ook voor dienen. Wil zoveel mogelijk olie eruit halen daar auto 150.000k heeft gereden zonder "vidange" op 3j tijd. En bestuurder reed "eerder sportief".
Dus zal wel tijd worden dat die vervangen wordt.
Re: automaat in noodstand
Geplaatst: 07 jan 2011 17:05
door Perry2
Een AL-4 bak zit ook in diverse Peugeots. Daar hebben ze soort gelijke problemen (automaat in noodloop).
En ... ook een stappenplan om de oorzaak te vinden en het probleem op te lossen.
Zie:
link
Groetjes,
Perry
Re: automaat in noodstand
Geplaatst: 08 jan 2011 11:24
door JHV
Precies, dit schema is ergens op de site vinden, met name de klepjes 1 en 2 zijn soms het probleem.
De AL4 is te vinden in de PSA automobilen, maar ook bij renault.
Johan
Re: automaat in noodstand
Geplaatst: 08 jan 2011 13:18
door Perry2
Hallo Johan,
Dank je voor je reactie. Die info had ik nog niet gevonden. Mbv de zoekterm "Renault AL4" heb ik veel meer info gevonden. Thx!
Sonnax heeft een revisie kit + info :
link
In NL kan
Ganzeboom die set leveren.
Inmiddels ook twee algemene AL4 revisie handleidingen gevonden (.pdf). Stuur een PB voor wie het wil hebben.
Samengevat wat ik tot nu toe gelezen heb:
Probeem:
Automaat bij koud weer in noodloop.
Mogelijke oorzaken:
Accu (te lage spanning resulteert in verkeerde "conclusies" van de bak)
Olie versnellingsbak vervangen
Oliepijl versnellingsbak
(druk)sensoren versnellingsbak
Elektronische (druk)kleppen (solenoïdes) versnellingsbak
Signaal contacten van rem naar versnellingsbak verbrand
Software van de versnellingsbak (probeer een update)
Groetjes,
Perry
Re: automaat in noodstand
Geplaatst: 09 jan 2011 10:51
door JHV
En uit eigen ervaring zou ik de remlichtschakelaar daar nog bij willen zetten. De contacten in de remlichtschakelaar branden wel eens(meestal) wat in. Dit zorgt dan voor onregelmatigheden in de aansturing van de schakelunit van de bak. In de remlichtschakelaar zit een van de vele sensoren die het schakelen beinvloeden.
Johan
Re: automaat in noodstand
Geplaatst: 09 jan 2011 11:39
door JW-C5
Dat was al een probleem bij de Xant met AL4. Om die reden heb ik 'm een keer vervangen.
En diezelfde schakelaar kan ook problemen geven met de Cruise Control.
In een ander draadje heb ik daar over geschreven, dan komt er een melding Snelheidsregeling Defect.
Groet,
JW
Re: automaat in noodstand
Geplaatst: 09 jan 2011 13:31
door JHV
Mooi, dat is ook goed om te weten.
Ik heb de oude schakelaar uit elkaar gehaald, en kwam toen die contactpuntjes tegen.
Er zaten 2 set contactpuntjes in, de ene set zag eruit als een stel contactpunten van een oude 2CV die nodig vervangen moesten worden. Maar ook dat heb ik elders al eens beschreven.
JW,
Bij storingen aan/van de bak geeft de Lexia geen uitsluitsel over deze remlichtschakelaar!!!! dat is echt opvallend. Is dat bij een storing aan de CC ook zo?
Dus met de Lexia is deze storing/probleemveroorzaker niet uit te lezen?
Dat zou leuk zijn om te weten.
Johan