Re: Rook onder motorkap na starten koud weer. Garage vind ni
Geplaatst: 21 feb 2015 19:28
Inmiddels wat plaatjes geschoten van de gedemonteerde nokkenasversteller-in-het-nokkenastandwiel.
Dit tandwiel is afkomstig van Harmjan.
Op dit plaatje is te zien hoe het "vlinderachtige" binnenwerk er uit ziet.
Eerst in de rustpositie: Vervolgens met de "vlinder" in de andere positie: De verdraaiing tussen die twee is bijna 20 graden, zóveel wordt de inlaatnokkenas dus versteld door de groene monsters.
Kijkend naar die "vlinder", dan zie je dat er 8 afdichtingsstrippen gebruikt worden: Die zorgen er voor dat de oliedruk in de ene kamer niet naar de andere kant kan lopen.
Maar die kunststof strippen zorgen ook voor de lagering in het huis, de "vlinder" ligt verder los in het tandwiel.
De vlinder zelf is verbonden met de nokkenas, hij zit daar op gebout.
Dat betekent dat het tandwiel alleen door de vlinder-met-strippen op z'n plek gehouden wordt, en te voelen is dat daar enige speling in zit, in radiale richting. Dat is in elk geval zó als er geen oliedruk binnen het tandwiel zit, wellicht wordt die speling er uitgedrukt als de oliedruk van een paar bar op het binnenwerk komt te staan.
Waarom wijs ik op dat laatste?
Aan de achterzijde zit een afdichting, die zit gemonteerd in de kop.
Die dicht af op dit loopvlak: Maar als dat tandwiel enige radiale speling heeft, krijgt die afdichting het extra voor z'n kiezen.
Wellicht wordt dan ook om die reden in de docs opgegeven dat deze keerring vervangen moet worden als er in die buurt gesleuteld wordt.
Vraag aan BJG: heb jij wel eens lekkages gezien op die keerring?
Tot slot een plaatje van de voorzijde van het deksel: Daar dicht die plug op af waar in een eerder plaatje over gesproken werd.
Overigens, die afdichting tussen het deksel en het huis is ook bij dit tandwiel zeer slecht.
Hij is helemaal geplet en uitgehard, overal zijn barstjes zichtbaar. Niet verbazingwekkend dat 'ie ging lekken.
Groet,
JW
Dit tandwiel is afkomstig van Harmjan.
Op dit plaatje is te zien hoe het "vlinderachtige" binnenwerk er uit ziet.
Eerst in de rustpositie: Vervolgens met de "vlinder" in de andere positie: De verdraaiing tussen die twee is bijna 20 graden, zóveel wordt de inlaatnokkenas dus versteld door de groene monsters.
Kijkend naar die "vlinder", dan zie je dat er 8 afdichtingsstrippen gebruikt worden: Die zorgen er voor dat de oliedruk in de ene kamer niet naar de andere kant kan lopen.
Maar die kunststof strippen zorgen ook voor de lagering in het huis, de "vlinder" ligt verder los in het tandwiel.
De vlinder zelf is verbonden met de nokkenas, hij zit daar op gebout.
Dat betekent dat het tandwiel alleen door de vlinder-met-strippen op z'n plek gehouden wordt, en te voelen is dat daar enige speling in zit, in radiale richting. Dat is in elk geval zó als er geen oliedruk binnen het tandwiel zit, wellicht wordt die speling er uitgedrukt als de oliedruk van een paar bar op het binnenwerk komt te staan.
Waarom wijs ik op dat laatste?
Aan de achterzijde zit een afdichting, die zit gemonteerd in de kop.
Die dicht af op dit loopvlak: Maar als dat tandwiel enige radiale speling heeft, krijgt die afdichting het extra voor z'n kiezen.
Wellicht wordt dan ook om die reden in de docs opgegeven dat deze keerring vervangen moet worden als er in die buurt gesleuteld wordt.
Vraag aan BJG: heb jij wel eens lekkages gezien op die keerring?
Tot slot een plaatje van de voorzijde van het deksel: Daar dicht die plug op af waar in een eerder plaatje over gesproken werd.
Overigens, die afdichting tussen het deksel en het huis is ook bij dit tandwiel zeer slecht.
Hij is helemaal geplet en uitgehard, overal zijn barstjes zichtbaar. Niet verbazingwekkend dat 'ie ging lekken.
Groet,
JW